Řidičáky a nová pravidla od 2013

FilipT 20.1.2013

fotka

Ode dneška platí nové třídy a pravidla pro udělování řidičských oprávnění a mění se věkové limity a třídy. Je tu ale i několik dalších změn, které se podstatně dotknou i motorkářů - končí „institut osoby blízké“. Pokutu bude místo viníka platit majitel motocyklu (ale aspoň dostane slevu) a omezuje se i udělování trestných bodů za překročení rychlosti.

Stručný přehled k řidičákům

• na silnici můžete stejně jako dříve vyrazit již v 15 letech se skupinou AM, omezenou objemem 50 ccm a konstrukční rychlostí do 45 km/h (případně u elektroskútrů do výkonu 4kW). O tuto třídu je ale minimální zájem kvůli pouhému ročnímu odstupu od následující třídy...

• od 16 let už můžete absolvovat autoškolu na skupinu A1 na objem do 125 ccm a maximální výkon 11 kW. Pokud máte A1, můžete řídit skútry s automatem i malé motocykly s manuální převodovkou.

• nově přibyla skupina A2 od věku 18 let pro řízení strojů s výkonem do 35 kW (48 koní). Pozor, stroj nesmí být upravená z motocyklu s více než dvojnásobným výkonem, platí zde ještě omezení poměru výkonu/hmotnosti nejvýše 0,2 kW/kg. Pokud vás láká koupit silnější motorku a nechat si dočasně snížit objem, vybírejte tedy jen mezi modely do 100 koní.

• pokud jste začali v 18 letech na A2, můžete přejít v 20 letech na kategorii A - motocykly bez omezení výkonu a zdvihového objemu. Bez praxe si ale musíte na neomezené papíry počkat až do 24 let věku.

A poslední velká novinka - zatímco dříve se s řidičákem kategorie B na auto (od 18 let) mohlo jezdit i na malých strojích do 50ccm a 45 km/h, od letoška si mohou řidiči aut vyrazit i na skútrech do 125 ccm (přesněji A1 s omezením pouze na automatickou převodovku). Od 21 let pak mohou Béčkaři jezdit dokonce i na tříkolkách s výkonem přesahujícím 15kW (například Quado 350D). Přečtěte si náš speciální článek o skútrech na webu Skútrmania.

Celá tato revoluce měla za cíl motivovat jezdce k postupnému získávání zkušeností a posunout věkovou hranici pro jízdu bez zkušeností až za 24 let, kdy už to většina z mladých motoristů začíná mít v hlavě trochu víc srovnané. Zároveň se sjednotila oprávnění ve všech zemích Evropské unie, takže odpadají problémy při cestách za hranice i uznávání řidičských průkazů. No a otevření skútrů 125ccm i pro řidiče aut má zase šanci na snížení hustoty provozu ve městech.

Další změny - bodový systém a „osoba blízká“

Půjčili jste vloni bráchovi (vám by se to přeci nestalo, vy jezdíte předpisově) ;-) motorku a vyfotili ho při překročení rychlosti nebo mu při průjezdu křižovatky již blikla červená? Pak vás čekala cesta na úřad, kde jste využili svého zákonného práva nevypovídat a úřad se vykašlal na další zjišťování řidiče a přestupek zahrál do autu. Od letoška bude vše jinak - po nafocení menšího přestupku automatizovaným radarem (pozor, pro klasické silniční kontroly s obsluhou radaru to neplatí, nevztahuje se to ani na překročení rychlosti nad 40 km/h v obci a 50 km/h mimo obec!) vám přijde domů obsílka s nabídkou zajímavého kšeftu. Zaplatíte blokovou pokutu 2500 korun a věc tím končí, žádné trestné body se neřeší.

Pokud se rozhodnete bráchu či kamaráda udat, úřad jej předvolá a po jeho přiznání mu napaří pokutu i trestné body. Bez přiznání či nalezení „viníka“ se pokuta do roka vrátí k vám jako k majiteli vozu, ale s navýšením až na 10 tisíc korun, ovšem také bez stržení trestných bodů.

Tahle úprava změní řadu věcí, ale bude mít i nepříjemný vedlejší efekt pro motorkáře. Až dosud se totiž kamery soustřeďovaly na focení zepředu kvůli zachycení obličeje řidiče a motocykly ze značklou pouze vzadu ignorovaly. Ono totiž každý rozumný člověk chápe, že motorek je v provozu jen zlomek proti autům a navíc na motorce můžete ublížit hlavně sobě a jen v mizivém procentu případů i dalším účastníkům provozu. Z nové úpravy ale půjdou obcím zajímavé peníze a ve snaze maximalizovat zisky z této nové dopravní daně a začnou nové kamery měřit i zezadu ;-(

A ještě zajímavější to bude pro nás motocyklové novináře, kteří celou sezonu testují vypůjčené nové modely motocyklů. Až dosud úřady takto problémové prohřešky většinou nechávaly promlčet, teď se ale můžeme těšit na negativní prémie...

Přečtěte si také zamyšlení Ondřeje Neffa Motorka a rizikový věk, je stále aktuální!

 reklama

Videa

Instagram

 reklama


Motodenik.cz

© 2010-2018 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.