fotka

První zimní dojmy z BMW R1200GS

  • vydáno: 25.3.2013
  • autor: FilipT, foto: J. Altner. M. Oliva
reklama

Na palubním počítači výstražně bliká okolní teplota mínus pět stupňů a my máme nakrouceno prvních pět set kilometrů při zajíždění nového GéeSa. A nestačím se divit, jakým tempem jde technický pokrok a možnosti elektroniky. Že bude nové GS s vodou chlazeným motorem zase o něco lepší než předchozí model, to bylo vcelku jasné. Ale že to bude o TOLIK !?

Vzhledem k totálně zmrzlému asfaltu a „zajížděcímu“ přístupu, kdy jsem ručičku otáčkoměru jen výjimečně pustil za polovinu stupnice, jsem jen zlehka nahlédl do možností a charakteru nového cestovního maxiendura od BMW. Je tu nový motor chlazený vodou/vzduchem s hodně odlišným charakterem proti předchozímu vzducho/olejovému chlazení, úplně jiné uspořádání převodovky a spojky, antihopping, elektronický plyn s volbou jízdních režimů, podle kterých reaguje i ABS a ASC a semiaktivní elektronické odpružení, k tomu nový rám. A ve výsledku to dává mašinu s téměř neskutečnými možnostmi, ale hlavně extra porcí temperamentu, takže kromě cestování teď GS víc láká k řádění a krocení výkonu!

Hodně nový je i design. Moderní doba si žádá agresivnější tvary a ostřejší hrany, no a designérům se podařilo tento trend moc povedeně splnit. Každý na první pohled pozná, že tu stále jde o GéeSo, ale zároveň je na první pohled jasné, že to moderní stroj s nádechem až futuristických křivek. To hlavní je typický „kukuč“ s novým LEDkovým světlometem a výrazným denním svícením a mohutný plastový „zoban“.

První nastartování nového motoru vám navnadí uši úžasným vztekle chraplavým a řezavým zvukem. V oblasti techniky má BMW dostatečný náskok, ale teď se podařilo zase posílit i to hlavní - EMOCE! A všechno se odvíjí od nového motoru a vodního chlazení, takže se na tuhle velkou změnu alespoň ve zkratce podívejme.

Motor má shodný objem i vrtání/zdvih jako předchozí verze a je to i nadále hlavně „vzducháč“, protože vodou chlazené jsou jen hlavní body jako boky válců. Právě to ale vedle navýšení kompresního poměru a vyššího výkonu umožnilo také přesunutí vstřikování nahoru a výfuků dolů. Převodovka už není za motorem, ale pod ním, a spojka je nyní úplně vepředu a je mokrá a vícelamelová, navíc s antihoppingem, takže kardan už nemusí chytat rázy od bloknutí zadního kola při prudkém podřazení.

A jaké to má všechno výhody? Vodní chlazení stabilněji reguluje teplotu v motoru a lze pracovat s menšími tolerancemi a vyšším kompresním poměrem. To se pak odrazí ve snazší regulaci emisí a vyšším výkonu (o 15 koňských sil s celkovou hodnotou 125 k) a nakonec i ve vyšších pracovních otáčkách. Nový model je přitom o pouhé 2 kg těžší než loňské GS. Kratší uspořádání motoru pak dovolilo prodloužit zadní kyvku při zachování rozvoru, mohl se změnit posaz, protože vstřikovací jednotky jsou teď nahoře na válcích, předtím trčely těsně před nohama jezdce. Mašina je nyní užší a jezdec má víc místa pro nohy.

Majitele předchozích GS hned po nasednutí potěší lehoučká páčka spojky, nové uspořádání s mokrou vícelamelovou spojkou má totiž ještě navíc mechanický posilovač. Převodovka se při zajíždění ještě ozývala řachnutím při zařazení jedničky a kovovým klepnutí při sázení dalších kvaltů, ovšem dráha řadičky je teď o poznání kratší, na druhou stranu občas dá víc práce „nahmatat“ neutrál. Pocitově je také hodně jiný elektronický plyn, spolu s lehoučkou spojkou a menšími setrvačnými hmotami v motoru to při rozjezdu dává jiný dojem než předchozí klasika. Razance nástupu plynu se navíc mění podle nastaveného jízdního režimu.

Nové GéeSo se mnohem ochotněji vytáčí a s nádherně agresivním zvukem vás bude lákat k svižnější jízdě, přitom ale snese i pohodové výletní tempo a opatrné zajíždění nového stroje rozhodně nebyla nuda. Přesto už se těším na letní svezení s plným výkonem, kdy vedle režimů Rain a Road vyzkoušíme i Dynamic a Enduro. Tahle motorka je díky jinému rozložení hmotnosti pocitově lehčí a díky razantnějšímu motoru zase svižnější a obratnější a přestože zůstává univerzálem, každou disciplínu jako sport, cestování či dojíždění zvládne zase lépe a hlavně zábavněji.

Základní pocit z chování zatáčkách je podobný jako u předchozí verze, většina parametrů rámu je totiž shodná - zůstal stejný rozvod, úhel přední vidlice, závlek. Zato ale s větším výkonem přišly širší pneumatiky. Místo stodeseti milimetrů je teď vepředu 120/70-19, zadní pneu 170/60-17 je dokonce o 20 mm širší. V testu jsme projeli litá kola, ale GS půjde objednat i na drátech, navíc se dá do roka očekávat představení více enduro zaměřené verze Adventure. Na větší výkon zareagovaly i brzdy, vepředu se teď zakusují radiální Bremba, které spolu s obutím Metzeler Tourance Next dokázaly na zmrzlém asfaltu doslova zázraky a s podporou elektroniky uměly navodit až nebezpečně bezpečný dojem z jízdy na klouzavém povrchu.

Zůstává kombinace inovovaných systémů Telelever a Paralever, které ve spojení se semiaktivním elektronickým odpružením dokážou zázraky. Elektronika neustále vyhodnocuje chod odpružení a přesně ví o každém hrbolu. Podle navoleného režimu, rychlosti a záběru motoru pak navolí přesně takový útlum, jaký byste si nastavili, kdybyste si mašinu chtěli naladit speciálně pro tento úsek trasy. Nikdy bych neřekl, že budu uprostřed zatáčky naschvál najíždět na díry, jen abych si vychutnal, jak s tím podvozek a odpružení sebevědomě poradí!

Na dálnici jsem vyzkoušel plexištít s geniálním kolečkem, kterým si levačkou kdykoli bezpečně a snadno nastavíte požadovanou výšku plexi. Štít funguje na výbornou, ale nesmí foukat boční vítr - je užší a jak vítr odkloní ochrannou zónu, rázem jsem na přímém větru a v teplotách pod nulou si toho docela všimnete ;-) Ocenil jsem i tempomat, díky kterému jsem mohl pustit plyn a rozmrazit si o vyhřívané rukojeti i konečky prstů.

Tolik tedy první dojmy malý přehled nových rysů prvního vodou chlazeného modelu GS ze stáje BMW. A jestli vám chybí nějaké dojmy s jízdy mimo asfalt, vychutnejte si tohle video, kde jsme nové GS vytáhli mezi lyžaře...

Copyright © 2010-2016 motodenik.cz