Velký Test Brzd

TZ BNM, TEDA, CDV Brno, foto: FilipT 8.5.2013

fotka

V sobotu 4. 5. 2013 uspořádaly společnosti Bezpečně na motorce s Mírou Lisým, Vladimír Teplý - TEDA, TÜV SÜD ČR a Centrum Dopravního Výzkumu Brno, odd. hloubkové analýzy dopravních nehod, za organizační podpory Pavly Natálie Kuchtové, unikátní a zcela odborný test brzd motocyklů s ABS a bez ABS. Cílem akce bylo potvrdit nebo vyvrátit dohady odborné i laické veřejnosti o potřebnosti a využitelnosti systému ABS u motocyklů, který má být od roku 2016 do všech jednostopých motorových vozidel kubatury nad 125 ccm montován sériově.

Česká zastoupení motocyklových značek BMW, Yamaha, Harley-Davidson a Ducati zapůjčila do testu nové motocykly 4 kategorií - supersport, silniční enduro, cruiser a naked, všechny s protiblokovacím systémem brzd ABS. Na nich 8 testovacích motocyklistů zkoušelo dle regulí TÜV SÜD nejkratší možné brzdné dráhy. Brzdné dráhy se testovaly na suchém a mokrém povrchu z rychlosti 100 km/h, a to jak se zapnutým, tak s vypnutým systémem ABS.

Nutno podotknout, že povrchem byl asfalt, který byl profesionálním měřením Centrem dopravního výzkumu shledán jako velmi kvalitní s koeficientem přilnavosti 0,76, tj. na úrovni nového asfaltu. Pro porovnání, asfalt na běžných silnicích vykazuje běžně koeficient 0,4 - 0,6 (zdroj CDV), což by v reálném provozu znamenalo výrazně delší brzdné dráhy, než změřené na daném letišti a tím ještě větší podporu vlastností systému ABS.

Testovacího měření se zúčastnili redaktoři motocyklových tištěných i online periodik – David Bodlák z ČMN, Karel Táborský z Motohouse, Filip Tichý z Motodenik.cz a Petr Poduška z Motorkari.cz. Dále pak instruktoři motoškol Miroslav Lisý z Bezpečně na motorce s Mírou Lisým a Josef Šiler z Motoškoly Sršeň. Z řad amatérských jezdců to byli Michal Teplý, iniciátor sázky, jezdící na K1300R a rekreačně motokros na KTM 250 SX-F, Jaroslav Beran, hobby motokrosař, majitel KTM 350 XC-F a 990R Supermoto a Lukáš Jelínek, běžný motorkář, majitel BMW S1000RR.

Potřebnost takového testování zhodnotil Michal Teplý, obchodní ředitel firmy TEDA, amatérský motorkář a hlavní organizátor akce: „Motocyklisté jsou díky neodborným internetovým diskusím mateni názory, že systém ABS je pro motocykly neúčinný a výrazně prodlužuje brzdnou dráhu. Některé prameny hovoří i o rozdílech v řádech desítek metrů, čímž označují systém za nebezpečný. Jelikož sám vlastním motocykl se systémem ABS, který mi prokazatelně v několika krizových situacích, obzvláště za mokra, velmi pomohl zkrátit brzdnou dráhu, rozhodl jsem se aktivně udělat něco pro vyvrácení mýtů o využitelnosti tohoto systému, a to nejlépe exaktním a neoddiskutovatelným způsobem.

Aby akce zaujala i média a odbornou veřejnost, učinil jsem tak zábavnou formou - sázkou se streetfighterem a instruktorem motoškoly Josefem Šilerem, kdo z nás zabrzdí na kratší brzdné dráze. Zda on profesionál bez ABS, nebo já amatér se systémem ABS. Moc nás těší, že výtěžkem z této sázky, 15.500 Kč, jsme mohli podpořit občanské sdružení Keep Respect. Akcí se nám podařilo vyvrátit veřejné mýty o fyzikálně zcela nereálných brzdných drahách pod třicet metrů ze stokilometrové rychlosti", sdělil po testovacím dni hlavní organizátor akce Michal Teplý, který ten den dosáhl nejlepšího změřeného výsledku právě za použití ABS.

V České republice proběhlo v minulosti díky odborným médiím několik měření brzdných drah na motocyklech, nikdy však pomocí exaktního měření. Proto bylo osloveno české zastoupení renomované nezávislé německé certifikační společnosti TÜV SÜD, aby se na měření podílelo. K tomu vyjádření Miroslava Lisého, bývalého úspěšného motocyklového závodníka a současného lektora Motoškoly BEZPEČNĚ NA MOTORCE: "Z našich zdokonalovacích kurzů pro motorkáře, které realizujeme již třetím rokem po celé ČR a ve kterých provádíme mimo jiné. i nácvik řešení krizových situací pomocí okamžitého zabrzdění podle osvědčených evropských metodik víme, že činnost brzdění je velkým problémem u většiny účastníků našich kurzů. Přitom je naprostým základem pro přežití v silničním provozu!

A jelikož z naší dlouholeté praxe víme, že systém ABS je pro většinu amatérských motorkářů velkým pomocníkem v krizové situaci, kdy reflexivně natvrdo zmáčknou brzdové páčky a tento systém jim tak v mnoha případech zabrání pádu, který by při absenci ABS nastal, rozhodli jsme se stát spoluorganizátorem této ojedinělé akce a akci personálně i finančně podpořit. Škoda jen, že akci tak zásadního významu realizují malé soukromé firmy víceméně z fandovství a za pomoci svých vlastních finančních prostředků, a že takový projekt nebyl finančně podpořen např. ani přímo dotčenými státními institucemi", řekl Miroslav Lisý.

Výsledky měření dokládají správnost předpokladu organizátorů akce, tj. že systém ABS dnešní generace má jednoznačně na motocyklech přínos a to nejen pro jezdce zdatné a pokročilé, ale především pro jezdce začátečníky a málo pokročilé. Systém ABS není na obtíž, dokud nepřijde krizová situace, jezdec o systému prakticky neví. Je potřeba však majitele motocyklů s ABS průběžně poučovat, že systém není všemocný a že se na ní nedá spolehnout úplně v každé situaci. Proto by motorkáři v zájmu svého zdraví a přežití na silnici měli tuto činnost průběžně trénovat, nejlépe pod vedením zkušených instruktorů motoškol a kurzů.

Uvítali bychom, aby všechny systémy ABS, od roku 2016 povinně montované, byly vypínatelné, případně aby enduro motocykly měly speciální režimy pro jízdu v terénu, protože zde je standartní systém ABS nevyužitelný a naopak způsobí výrazné prodloužení brzdné dráhy.

A na závěr ještě pár výsledků měření:

 reklama

Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2018 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.