KTM 1190 Adventure - Dostaveníčko v Alpách

Matěj Oliva, Foto: David M. Bodlák 20.5.2013

fotka

Jak jsme slíbili před týdnem, vyrazili jsme otestovat i základní verzi nového cestovního endura z repertoáru oranžových. No a jaké lepší místo si můžete vybrat, než slunné nekonečné zatáčky rakouských Alp.

Než se vyhoupneme do sedla nových KTMek, je třeba si říct pár faktů o této novince. Začneme motorem. Ten má sice svůj základ v agregátu RC8, ale byl dost zásadně přepracován, což má vliv na jeho chování v motorce a samozřejmě i spolehlivost. Nový je i rám, který má pouhých deset kilo, podsedlovka je od něj oddělená a je z hliníku. Zkrátka váha hraje roli.

Nový je i podvozek, který dodala samozřejmě továrna WP. Ten je letos opravdu revoluční a poprvé má elektronické nastavení předpětí i útlumu a to závisle na sobě. Pokud si nastavíte předpětí pro dva jezdce a sportovní režim útlumu, podvozek upraví i nastavení předpětí. Možná to zní trochu složitě, ale důležitý je, že to dohromady prostě funguje. Jednotlivé jízdní režimy mají vliv i na brzdy. Pokud si nastavíte enduro režim, zůstane ABS na přední brzdě zapnuté, kdežto na té zadní se vypne. Podobně funguje i kontrola trakce.

Novinkou je také sériově montovaný tlumič řízení, který by měl pomoci hlavně na rozbitých cestách, kde můžou hrboly a nerovnosti snadno rozkmitat řidítka a to není nic příjemného.

Další zajímavou částí podvozku je zadní kyvka vyprojektovaná pro maximální tuhost, nevýhodou je, že se z ní fakt špatně meje bahno, ale to zase tak důležité není. No a dostáváme se k poslední zajímavosti a tou jsou pneumatiky. Ty vyvíjel Continental ve spolupráci s KTM speciálně pro tento model. Alternovat pak můžete terénními Continentaly TKC 80. Oproti předchozí generaci jsou novinkou bezdušové ráfky, které jsou dnes už samozřejmostí a umožňují instalaci senzorů pro kontrolu tlaku v pneumatikách.

Pravá levá pravá levá

V horském městečku Mariatzell na nás čekala připravena flotila nových KTM ve všech barvách. Největší zájem byl samozřejmě o ty, které byly osazené Akrapovičem. Před námi bylo 300 kilometrů těch nejlepších silnic, které měly KTMky pořádně prověřit. Bohužel tempo nebylo zrovna závratné, ale alespoň byl čas si pohrát elektronikou motorky a vyzkoušet všechny jízdní režimy, které KTM nabízí. Nebudeme si ale nic nalhávat nejzajímavější je bezesporu varianta sport, která dává motoru agresivní nástup a pouští na zadní kolo plný výkon. Podobně funguje i varianta street, která má méně ostrý nástup, ale pořád hutný zátah, no a pak je tu varianta do deště, která omezí průběh motoru i špičkový výkon. Ve špatném počasí to rozhodně není špatná varianta.

Co mě ale překvapilo nejvíc je zásadní rozdíl základní verze proti variantě R, která se soustřeďuje hlavně na jízdu v terénu. Naopak na Adventure s devatenáctkou vepředu a širokou zadní gumou si užijete hlavně silnice s jakoukoliv kvalitou povrchu. Hravě se překlápí do zatáček a není znát, že jedete na cestovním maxienduru. Trochu se začínám bát, aby díky tomu nová Adventure nevytlačila z trhu model SM-T, který se chová velmi velmi podobně.

S hravým motorem i podvozkem korespondují brzdy, které dokáží i těžký stroj zastavit s velkou razancí a dá se na ně spolehnout i když jedete sto kilometrů přes horské průsmyky. Zkrátka vše funguje jak má. Posledním rozdílem základní verze a té Rkové je ergonomie. Má užší řídítka, vyšší plexi a výškově nastavitelné sedlo, i když to na Rku mi přišlo během dlouhé jízdy pohodlnější.

Adventure každopádně v horách nezklamala a ukázala, že může směle konkurovat všem svým soupeřům a nezůstává nic dlužná své pověsti. Ostatně ukazují to i prodeje, se kterými je KTM více než spokojená. Tolik seznámení v horách, v některém z dalších testů se budeme soustředit na terén, tak se těšte!

Video

Další články z rubriky:

     reklama

    Videa

    Instagram

    
    

    Motodenik.cz

    © 2010-2018 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.