Italský luxus - Moto Guzzi California

Italský luxus - Moto Guzzi California 20.6.2013

fotka

Jednou z nejsledovanějších novinek letošního roku byla bezesporu nová California. Má největší motor ze všech Guzzin, je také nejtěžší a vyvolala velký humbuk. Zaslouží si ho?

O designu by se dalo napsat několik stran, ale alespoň stručně. Jak je to u Guzzi obvyklé, prim hraje motor, který se opravdu povedl a není důvod ho skrývat, stejně jako mohutné chromované svody. Zbytek motorky v sobě kloubí klasický vzhled s moderními prvky a nenašel jsem snad nikoho, komu by se California nelíbila. V testu jsme měli verzi touring, která je vybavena velkým plexisklem a kufry, obojí k ní pasuje a na první pohled motorka jako celek budí dojem luxusu. Tomu pomáhá třeba i dvoubarevné sedlo.

U klasiků často kazí dojem moderní přístrojovka. V Guzzi se povedlo sladit moderní multifunkční displej, na kterém dostanete všechny informace se vzhledem klasického kulatého budíku. Přístrojovka je přehledná, čitelná a dobře vypadá. Zbytek ovladačů je klasika z dílny Piaggio group.

Pod klasickým vzhledem Californie se ukrývá hodně moderní a zajímavá technika. Už od pohledu můžete vidět kvalitní podvozek a hlavně radiální brzdiče Brembo, které by si měli i z těmi pár metráky váhy poradit. Nechybí samozřejmě systém ABS. Pracovalo se i na elektronice motoru, kterému můžete nastavit jízdní režim dle aktuální situace. U motoru s velkým krouťákem je režim pro déšť k nezaplacení.

Na jízdu se nezapomíná

Na první pohled by se mohlo zdát, že Californie bude vynikat hlavně při stání před kavárnou a na srazech, ale opak je pravdou. Doteď nechápu, jak se podařilo italským inženýrům skloubit motor s podvozkem tak, abyste si jízdu za všech okolností užili.

Už po usednutí do velkého pohodlného sedla padne jezdci vše do ruky a je to tam, kde má být. Velmi pohodlné jsou i velké plotny, které jsou ale překvapivě vysoko, navíc na testovačce už chyběly kontrolky náklonu. Dobře je na tom i spolujezdec, stupačky jsou velké a za zády má velké chromované madlo, nebo spíš zábradlí...

O startování většinou nepíšeme, ale u Guzzi je to dost specifická záležitost, jakmile totiž stisknete startér a dva obrovské válce naskočí, nakloní se celá motorka doprava. Z hlediska dnešních moderních strojů by se to mohlo zdát jako nedořešené, ale věřte mi, že to budete milovat. Motor o sobě dává vědět i na volnoběh, motorkou prostupují nízkofrekvenční vibrace, které dávají tušit, co že to máte mezi koleny.

Výborně se podařilo naladit převodovku. Při řazení chybí klasická kovová rána a kvalty jdou řadit naprosto hladce a hlavně rychle. U cruiseru by se to zdálo jako zbytečné, nicméně motor se fakt povedl a konkurenci převyšuje především svým sportovnějším charakterem. Zatímco většina dvouválců končí své působení okolo 4000 otáček, Guzzi se nechá s chutí točit až do 7000, kde se dějí velké věci. Neznamená to ale, že by motor nejel v nízkých otáčkách, krouťáku má všude na rozdávání a ve finále je celkem jedno, jakou rychlost zařadíte.

Při manipulaci na místě je znát váha přes tři metráky. Jakmile se ale rozjedete, je tytam a s motorkou si můžete hrát jako s normálním naháčem. S chutí se pouští do zatáček a varováním jsou až plotny, které dřou o zem. Podvozek je každopádně dostatečně tuhý aby snesl hrubé zacházení, ale zachovává si pohodlí na rozbitých cestách, zkrátka ideální kompromis.

Nakonec musím znovu vyzdvihnout brzdy. Ty fungují bezchybně a i takové monstrum, jakým je California zastavíte dvěma prsty. Vážně! Pokud to přeženete, je tu citlivě zabírající ABS, ale Bremba se dají dobře dávkovat.

Ještě nesmím zapomenout na ochranu jezdce před nepřízní počasí. Ta je s velkým štítem naprosto příkladná. Držet dálniční maximum není problém a můžete si u toho ještě povídat se spolujezdcem. S Californií se mi podařilo i zmoknout a štít opět všechno bez problémů pobral, mokrá byla jen přilba. Pro ortodoxní chopperisty milující nepohodlí asi trochu nuda, ale pro každého cestovatele je to super.

California je jeden z nejlepších počinů Moto Guzzi posledních let. Je dobře zpracovaná, vyvážená, plná technologií, které skutečně pomáhají. No a k tomu ještě fakt pěkná. Přesto jich asi na silnicích nebudete potkávat pět za hodinu, její cena z ní dělá poměrně exkluzivní bajk, i když podle našich zpráv už se jich v Čechách pár potuluje.

Video


Technické údaje


Videa

Instagram

Motodenik.cz

© 2010-2017 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.