Husqvarna Terra 650 – Takový normální endurko

Matěj Oliva, Foto: Jan Altner 18.7.2013

fotka

Jedním z posledních počinů Husqvarny pod taktovkou BMW je soft endurko Terra, které pohání reinkarnovaný jednoválec od Rotaxu. Motorka se nesnaží závodit, ani překonávat tisíce kilometrů, ale je prostě nezáludným a jednoduchým bikem pro každý den.

Design motorky na první pohled prozradí Husqvarnu. Červená s bílou nemohou chybět a dodávají motorce na hravosti. Plasty zachovávají jednoduchou linku a přední blatník naznačuje, že jde o současný stroj. Zajímavé je i to, jak může červeně nalakovaný kryt ventilů udělat z motoru podstatně pohlednější agregát. Jinak se ale jedná o stejný jednoválec, který najdeme třeba v BMW Sertao. Ono to vlastně není na škodu, je na něj k dispozici spousta dílů i tuningu a o spolehlivosti tohoto motoru už bylo napsáno mnoho.

Motor obklopuje ocelový rám, jehož je motor součástí. Pro terénní radovánky by rozhodně nebyl od věci nějaký ten kryt, motor je dost na ráně. Naopak dobře krytá je dvojice výfuků. Na rozdíl od BMW jsou oba pravé a plní svou funkci na výbornou, i když trochu ostřejší zvuk by rozhodně neuškodil. Na rozdíl od BMW má Husqvarna přepracovanou hlavu, která dává motoru oistřejší průběh výkonu, což jsme si mohli vyzkoušet v praxi. Terra je nejen pěkný, ale i praktická, sedlo je dostatečně prostorné a komfortní i pro dva jezdce a nechybí tu poctivý nosič s pořádnými madly pro spolujezdce.

Na první pohled jednoduchá technika motorky nakonec zase tak jednoduchá není, nechybí tu totiž třeba systém ABS. Jinak se ale jedná o čistou klasiku bez zbytečností.

Zvládne jí každý

Jízda na Husqvarně není ničím náročným. Do sedla se vyhoupnou i menší postavy bez větších problémů a vše padne okamžitě do ruky. Široká řídítka dávají dobrou kontrolu nad řízením a vysoká motorka zase přehled o dění na silnici. Terra je pravým univerzálem. Budete si s ní užívat město, kde bez problémů v plné rychlosti přejedete příčné prahy, koleje, nebo kostky, aniž by to s podvozkem motorky nějak hnulo. Neztratí se ani na okreskách, kde má jednoválec ještě dost síly. Naopak trápit se budete na dálnici, kde chybí jednak výkon a také ochrana proti větru, který s jezdcem hodně mává.

Podvozek Terry je velmi povedený, tlumiče jsou dost měkké, aby pobraly velké nerovnosti, ale zároveň nejsou houpavé při ostřejší jízdě. Sériově obuté pneumatiky Metzeler Sahara zvládnou i hluboké náklony, ale nebojí se ani lehčího terénu. Navíc je jen tak nesjedete.

Terra svým přívětivým chováním dokáže jezdci odpustit řadu chyb. Když špatně zařadíte, nic hrozného se neděje, jednoválec se dokáže posbírat i z nízkých otáček a bez protestů se nechá vytáčet až do omezovače. To ale nemá valný smysl, agregát má zátah od nízkých otáček a nejvíc si ho užijete ve středním pásmu otáček.

Špatně na tom nejsou ani brzdy. Nejsou nijak kousavé, ale zabírají dostatečně na to, aby vyřešily i krizové situace. No a když jde opravdu do tuhého, je tu vypínatelné ABS, které zejména u předního 21“ kola má rozhodně svůj význam.

Lehký terén? ANO!

Vzhledem k tomu, že máme tu čest se soft endurem, nechyběla ani terénní vložka, i když značně limitovaná obutím. V terénu si užijete hlavně motor, který má příjemný zátah, můžete ho nechat mírně podtočený a pomáhat si spojkou. Na rychlých úsecích si zase užijete výborně fungující podvozek, který snese i hrubší zacházení, zapomeňte ale třeba na rolety, které prostě podvozek Terry nestíhá. Pokud vás ale láká občas se projet po polních cestách, nebo vyrazit na výlet do Rumunska, tahle Husqvarna rozhodně nezklame. Na závodění to ale nebude.

Kategorie endur pro každodenní využití za poslední léta hodně prořídla a je dobře, že je tu nový zástupce, který ukazuje, jak může být motorka univerzální. Navíc za velmi slušnou cenu. 


Technické údaje


Videa

Instagram

Motodenik.cz

© 2010-2017 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.