Kawasaki Ninja 300, mládí má zelenou

Marek Hrodek, foto: Jan Altner 29.7.2013

fotka

V komplet dospělém hávu se letos Kawasaki zařadila se zbrusu novým modelem do výkonové třídy do 35 kW. A výsledkem je hodně zábavný stroj, který už začíná konkurovat spíš pětistovkám než dvěstěpadesátkám. Zvlášť s tím nádherným laďákem, který dovozce nasadil na testovací kus!

Až skoro neuvěřitelně pěkné linie stroje, obzvláště v „jedovaté“ zelené barvě, stahují pohledy z okolí. Dokud na ni nesednete nebo do chvíle, kdy vedle zastaví nějaká šestistovka či litr, budete mít pocit, že je to opravdu dospělá mašina. Až se stane jedno nebo druhé, oku neuniknou drobnější rozměry a malé nuance. A až pak začnete uvažovat, co že v tom je tedy za motor? Stroj totiž nikde nemá označení kubatury.

Ostře řezané rysy a sportovní vzhled je od pohledu dán příslušností ke stáji, kde právě tahle „jedovatá“ zelená hraje první housle. Křivky vepředu evokují jasný odkaz k větší sestře ZX-6R. Plochy kapot jsou dokonale slícovány, krom pravé přední části černého plastu pod řídítkem, který trochu drnčel a měl malý „vakl“ bylo vše výborné (to ale bude spíš záležitost novinářského kusu). Navíc testovaný stroj měl koncovku s logem Leo Vince a to dodávalo stroji ještě větší šmrnc. Nejen na oko, ale hlavně na ucho.

K tomu všemu se moc pěkně kouká do přístrojovky, kde prim hraje rozměrný otáčkoměr. Jedinou výtku bych u tohoto místa měl ke skoro nečitelným kontrolkám blikačů. Ty jsou asi zatavené a na slunci skoro nečitelné. Vše je této Ninje je takové subtilní až drobné, ale i se svými 183 cm jsem neměl problém se celkem pohodlně usadit a najít si slušnou pozici. O krapet víc pokrčené nohy sice jasně dávají najevo, na čem to vlastně člověk sedí, ale není to nepříjemné.

Všechny tyhle sportovní geny jsou přesně tím, co dnešní mladší generace chce. Sportovní agresivita a image jsou na jedničku. Oproti původní dvěpade, na kterou tříkilo navazuje, je to obrovský skok kupředu. Nejen optický, ale hlavně kvalitativní a v neposlední řadě výkonový.

A tím se konečně dostávám k motoru. Tenhle nový dvouválec je v této třídě naprosto fantastický. Je „hladový“ po otáčkách a odvděčuje se velmi pěkným tahem a lineárním nárůstem výkonu. Celých 29 kW - tedy 40 koní - dává až v 11.000 ot / min. Ale v reálu bych skoro tipoval, že laděný výfuk ještě pár koníků přihodil, jak jinak si vysvětlit maximálku přes 170 km/h.

Motor má vyvažovací hřídel a je osazen většími silentbloky, navíc má dvojici škrtících klapek, které zajišťují plynulejší chod motoru v nižších otáčkách. Zkrátka na spodku to není ucukaný a nahoře pěkně táhne. Takže vůbec nic nebrání tomu toho využívat. Protože motor krásně „tahá“ za ruce od 6 tis otáček je možné se i po městě pohybovat třeba na pětku nebo i šestku.. Tady by mělo být k dispozici kolem 45% výkonu. Od jedničky až ke čtyřce vždy otáčkoměr letí vzhůru jak zběsilý. Pětka má pořád dost síly, ale je znát těžší převod a i přes to letící ručičku otáčkoměru skoro nestíháte sledovat. No a šestka je už jen na udržení rychlosti při menších otáčkách. Také to na ni zrychluje, ale není to tak markantní a chce to počítat s podřazením. Maximálka tohoto stroje je daleko za stosedmdesátkou. Ale opět chválím výkonový rozsah a zátah v otáčkách od 9.000 – 12.500 ot/min, to je prostě lahůdka.

Ninja 300 je zábava od ranního nastartování do vypnutí klíčku na konci dne. Už jen to, že Leo Vince burácel jak dunivý hrom a při zavření plynu se na svět draly rány a dunění jak z litrového TLka. Vysloveně mě to bavilo a v podstatě jsem si tenhle testík užil jako dlouho nic před tím. Zapomněl jsem při té zábavě i na to, že zadní tlumení je krapet tvrdšího charakteru a předek je pro změnu trošku gumovější. Prostě jsem to stroji odpustil.

Na kvalitním a rovném asfaltu se chová stroj předvídatelně a čitelně a tady se setřou drobné výtky tlumení a podvozku. Jediné co ve mně nebudilo důvěru, byly pneumatiky s označením IRC Road Winnner. Studené byly lehce nervózní a skoro bych řekl, že jejich směs je až moc tvrdá. Po pár minutách jízdy a zahřátí pneu se stroj ustálil a začal fungovat na jedničku. Otázka je jak se tyto pneumatiky budou chovat na mokru či za deště. Za mne osobně by to bylo první co bych měnil za něco lepivějšího.

Ovšem nic to nemění na tom, že rozjetá Ninja 300 drží stopu, perfektně řízne zatáčku a v utažených vlásenkách je to radost přehazovat ji z jednoho směru do druhého. Tady opět hodnotím celek jako takový velmi vysoko. Navíc k té precizní a univerzální stránce stále Ninja 300 podsouvá správnou porci zábavy. Vlažnější přední brzda nás při testu trochu omezovala, ale musím uznat, že je výborná pro začátečníky. Je slušně dávkovatelná a když člověk použije alespoň tři prsty a posune ruku ke konci páčky její účinek se hodně zlepší. Zadní brzda je takový průměr, ale moc jsem ji nevyužíval. Škoda jen toho, že stroj nemá stavitelné páčky. Pro nás “krátkoprsťáky“ je to trochu handicap.

Po první stovce kilometrů bych to viděl s hodnocením na jedničku s hvězdou jako kráva. Po celkových pěti stovkách bych na tom vůbec nic neměnil. K tomuto hodnocení totiž přispívá i to, že tahle Ninja oplývá zařízením zvaným antihopingová spojka, což je na tuto třídu nevídané. Převodovka tak funguje naprosto tiše a ani když se sebevíc snažíte nacpat tam „zatři“ z šestky před zatáčkou, zadní kolo se prostě nezastaví a „antilop“ to pobere. Tohle dokáže vykouzlit „rohlík“ i na mé tváři. A věřím, že i na Vašich, když na ni usednete a pár kiláků v sedle dáte. A nebude jich málo. Vzpřímenější posaz a celkově dobrá ergonomie přispěje k tomu, že i po 200 km nebude rozlámaní a tuzí jak veka.

To vše navíc podpoří i 17ti litrová nádrž se kterou si Ninja 300 vystačí v klidu na 420 km. Spotřeba se pohybovala kolem 4 litrů. A to, jestli točíte kolem 9 nebo 11 tis, na tom už moc nezmění. Malou pihou na tomto stroji je to, že pokud začnete řádit, či ve Vás bouchnou saze a trochu poškádlíte dálniční limity a zapomenete, že máte v podstatě jen 40 nízkoobjemových kobyl, tak soupeření s Range Rover od rychlosti 150 plus .. fakt není dobrý nápad :oD

Když bych to měl shrnout do pár vět, jde o velice pěkný stroj, který svým sportovním zjevem i projevem zaujme začínající jezdce i zkušenější piloty. A díky svému univerzálnímu posazu a dojezdu jde o velmi dobrou variantu pro takového „univerzálního vojáka“ co vyhoví velmi širokým potřebám.

Technické údaje a aktuální cenu najdete pod tímto odkazem.

Další články z rubriky:

     reklama

    Videa

    Instagram

    
    

    Motodenik.cz

    © 2010-2018 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.