fotka

Can-am Spyder ST – Velorex na steroidech

  • vydáno: 12.8.2013
  • autor: Matěj Oliva, Foto: Jan Altner

Futuristická tříkolka Spyder se dočkala své třetí verze. Ke sportovnímu modelu RS a cesťáku RT přibyla ještě zlatá střední cesta s označením ST. Na první pohled se může zdát, že takový stroj nemá v modelové řadě valný smysl, nicméně po svezení můžeme zodpovědně říct, že opak je pravdou.

Začneme designem. Ten je na první pohled podobný spíše modelu RS, ale opravdu jen na ten první. Největším rozdílem je samozřejmě kaplička dálkových světlometů, která narostla do výšky, je na ní velké nastavitelné plexi a hlavně ukrývá dvojici nových světlometů s čirou optikou. Na RS jsou místo nich čočky. S tím souvisí i změna usazení zrcátek a blinkrů. Celkově to vypadá velmi elegantně. Nové jsou i blatníky, které mají po celé své délce výztuhu a jsou v nich i nadále intergrovaná světla, která jsou u tříkolky důležitá, aby si vás řidiči nepletli s motorkou.

Výčet novinek ale rozhodně nekončí. Model ST má přepracovaný prostor pro nohy řidiče a ten si tak může odložit chodidla na pohodlné plotny namísto původních stupaček. Palubní deska už je klasikou, ale vedle ní se usídlila dvojice reproduktorů audiosystému, tedy pokud byste si připlatili, naše testovaná verze zde měla jen přípravu. Nová jsou i řídítka, která padnou optimálně do ruky a posaz je přesně mezi RS a RT, pohodlný, ale pokud potřebujete, tak i dostatečně sportovní.

Technika stroje se změnila jen v detailech. O pohon se i nadále stará litrový dvouválec od Rotaxu s automatickou spojkou a sekvenční převodovkou ovládanou tlačítky na levém řídítku. Novinkou je brzdová soustava. Tu jezdec ovládá jediným pedálem na pravé straně a nově posílá tlak do brzdičů značky Brembo, samozřejmě napojených na systém ABS a stabilizace vozidla. Dál už je pod kapotami všechno stejné včetně poměrně malé nádrže, která vzhledem ke spotřebě Spydera leze občas na nervy.

Stojí za to

Po startu je mi jasné, že tu je něco jinak. Vysvětlením je koncovka výfuku s nápisem Akrapovič, která dává Spyderu ten pravý zvuk, ne nijak extra hlasitý, ale basy z dvouválce jsou tu poctivé. Samočinná převodovka zaklapne jedničku a Spyder se i při malém přidání plynu okamžitě hrne kupředu. To má na svědomí opět Akrapovič, díky novému výfuku má motor mnohem více síly v nízkých otáčkách. Kromě toho má i dost podmanivý zvuk, který si budete vychutnávat při každém přidání plynu, nebo podřazení. Stále dokola vás bude bavit dojíždět na křižovatku a tlačítkem podkopávat kvalty až k jedničce. Ale i když to neuděláte, budete mít vždy na rozjezd znovu připravený první rychlostní stupeň, o to už se elektronika postará.

Jízdními vlastnostmi má nové ST blíže sportovnímu RSu, přeci jen je tu ale znát trocha váhy navíc a pohodlnější podvozek. I tak si ale s tříkolkou můžete dovolit opravdu hodně, dokud vás nezastaví elektronika. Ta je občas možná až zbytečně přísná a zejména na českých silnicích, které jsou samá díra to není zrovna to pravé. Elektronika totiž zasahuje i když se kolo nepatrně zvedne od vozovky například po projetí díry.

Kde se naopak všudypřítomná elektronika umoudřila je kontrola trakce zadního kola. Na předchozích modelech bylo možné zadní kolo protočit pouze byla-li přední kola v přímé poloze, zkrátka když jste jeli rovně. Nyní se mi podařilo na štěrku, nebo trávě Spyder bez problémů otočit jen přidáním plynu, to rozhodně nahrává zábavě s touhle tříkolkou.

Další velmi pozitivní změna nastala u brzd. Ty jsou mnohem ostřejší, než u předchozích generací a Bremba se poctivě zakusují do všech kol, ze začátku jsem měl dost problémů plynule zabrzdit, ale jakmile si zvyknete, budete si užívat, že tříkolka dokáže zastavit na pár metrech. Pokud to s tlakem na pedál přeženete, je tu ABS, které spolu s asistentem stability zajišťuje, že i na mokrém povrchu můžete při plném brzdění Spyder bez problémů ovládat.

Na cestách

Samostatnou kapitolou je komfort, který Spyder poskytuje. Zezačátku jsem byl trochu skeptický, ale už po pár kilometrech mě ST přesvědčilo. Není to samozřejmě takový luxus, jako na RT, ale i tak můžete bez problémů překročit dálniční maximum třeba i v otevřené přilbě. Stačí si jen nastavit plexištít do ideálná výšky a můžete hltat kilometry kam se vám zamane. Tady si zaslouží nový model tu nejlepší známku.

Špatně na tom ale není ani spolujezdec, kterého dostatečně chrání přední štít a nesvádí proudící vzduch na jeho hlavu. Na nohy tu má velké plotny, které se dají navíc výškově nastavit.

Verdikt

Spyder ST nás přes prvotní pochybnosti přesvědčil o svém smyslu v modelové řadě Can-am Spyder. Je ideálním kompromisem mezi cestováním na dlouhé vzdálenosti a sportovním vyžitím třeba v alpských zatáčkách. Když k velkému kufru, který je v přední kapotáži přidáte ještě nějaké ty boční kufříky, můžete bez problémů vyrazit na sportovní rodinnou dovolenou. Jediné, co vás bude trochu limitovat je dojezd na nádrž, který při svižné jízdě nepřekorčí 200 kilometrů, ale dá se na to zvyknout. Stejně jako na Spyder, který vždy vracíme jen velmi neradi.

Copyright © 2010-2016 motodenik.cz