První test H-D Electra Glide 2014 s motory Twin-Cooled

FilipT, foto: H-D, Riles&Nelson 3.9.2013

fotka

Zveřejnění novinek Harley-Davidson pro rok 2014 zapůsobilo jako blesk z čistého nebe. Americký výrobce totiž důkladně inovoval motory touringové řady a přidal do svého tradičního V-Twinu s úhlem 45° pomocné kapalinové chlazení. Kromě kapotáží dále upravil i geometrii a nejvyšší třídu velkých cesťáků vybavil tak moderním infosystémem, jaký zatím nikdo jiný u motorek nepoužil - dokonce i s hlasovým ovládáním. Na první novinářskou prezentaci jsme si proto vezli velkou dávku napětí - budou to ještě ty klasické a poctivé Harleye s kouzlem amerického ducha, které si s sebou vždy vezou i důkladnou dávku tradice?

Všechny obavy se rozplynuly po příchodu na parkoviště ke starým známým křivkám glajd a prvním nastartování motorů. Konstruktéři si dali velký pozor, aby zachovali charakteristický zvuk a všechny tradiční hodnoty Haryků. Většinu modelů skoro neodlišíte od předchozích verzí a zvenčí je na první pohled poznáte vlastně jen podle jiných tvarů předních kapotáží, štíhlejších kufrů a LED světlometů Daymaker. Jinak všechna vylepšení odhalíte až po usazení do sedla motocyklu. Během prvního dne ve Skalistých horách jsem se soustředil hlavně na špičku celé cestovní nabídky H-D, modely Electra Glide Ultra Classic a Electra Glide Ultra Limited. Na zítra si pak nechám jízdy na Street Glide, která je sice také nabitá inovacemi a má i nový čelní štít, ale i nadále jezdí s klasickým motorem Twin Cam chlazeným pouze vzduchem.

Královna amerických touringů Electra Glide, která mimochodem získala své jméno už v roce 1965 jako první motocykl H-D se elektrickým startérem, si i nadále zachovává svoji svéráznou siluetu z roku 1988. Má uhlazenější tvar přední kapotáže a nové kufry s štíhlejším tvarem. Přitom ale jsou na objem stejně velké jako předtím a navíc mají nový systém otvírání - pohodlně jednou rukou. Nový motocykl se pyšní trojicí světlometů s moderním LED denním svícením a po usazení do sedla vás uvítá velký barevný displej nové infosystému a moderní ovladače všech funkcí na řídítkách... ale o tom až na konci, hlavní je přece MOTOR!

Už když Electru zvedám z bočního stojánku, mám dojem, že je podstatně těžší než loňská verze. A přitom podle specifikací dokonce o kilo zhubla. Důvodem je o kousek vyšší těžiště, což je u takového křižníku docela znát. Motorka totiž nyní v bočních krytech nohou ukrývá dva malé chladiče a véčkový dvouválec Twin-Cooled Twin Cam 103 o objemu 1690 ccm dostal poprvé v historii kapalinové chlazení hlav válců! Jinak je shodný jako předchozí verze, zdvih i vrtání zůstaly stejné, pouze se díky lepší tepelné stabilitě mohla zvýšit komprese (z 9,6:1 na 10,1:1, viz malé zamyšlení z minulého týdne). Hlavní kus práce i nadále zajišťuje klasické chlazení žebrovaných válců vzduchem, kapalinové chlazení je spíše pomocné a má celkový objem náplně pouhý litr. Testovací jezdci z fabriky, kteří nás po celou dobu testů doprovázeli a obětavě čelili našim všetečným dotazům, navíc prozradili zajímavou věc. Kdyby třeba po pádu na bok došlo k narušení okruhu a úniku chladicí kapaliny, agregátu to nevadí a může klidně pokračovat v jízdě domů!

Motor má pocitově o dost uhlazenější chod a zachoval si ten lahodný dunivý „sound“ klasického Harleye. Zvuková kulisa je ale celkově o něco tlumenější a jezdec si pořádně užije dunění dvouválce až při razantním přidání plynu, ale to je u luxusního cesťáku spíš přínosem. Nový motor se také ochotněji vytáčí, ale upřímně řečeno, při první vyjížďce nebyl slibovaný nárůst krouťáku moc znát. Až po zastavení se dozvídáme logické vysvětlení. První část trasy do hor vedla po dálnici a absolvovali jsme ji ve skupině a navíc v dešti, takže jsme neměli příležitost motory vyzkoušet naplný výkon. A teď, v prvních horských zatáčkách, jezdíme v nadmořské výšce 2700 mnm a motory logicky dostávají do airboxů menší přísun vzduchu, nakonec i některým jezdcům už se točí.

Při návratu do Denveru motory ožívají a dávají víc síly a opravdu mají větší porci krouťáku než vloni. V řeči čísel jde o nárůst ze 130 na 138 Nm, hodnotě o výkonu se Harley tradičně nezmiňuje, ale i tady by mělo přibýt 5-7 % více koní. Hlavní výhoda pomocného vodního chlazení se ale projeví až při jízdě v koloně nebo ve městě za rozpálených letních dnů. Tehdy se také roztočí malé ventilátory a odvedou část tepla do stran. Motor ani posádka se nebudou tolik trápit horkem, i když velký dvouválec bude vždycky hodně sálat teplo.

Osobně mi přišla příjemnější i převodovka, ale pak jsem zjistil, že za lepší pocit při řazení asi vděčím hlavně hydraulicky ovládané spojce osazené místo staršího řešení pomocí lanka a bowdenu. Co se týče řazení, potěší i ukazatel zařazených rychlostí na přístrojovce, až dosud Harleye ukazovaly pouze zařazenou šestku. Kvalty jsou i nadále docela dlouhé a šestku jsem mimo dálnici vůbec nevyužil a na běžné silnici jsem díky pocitově točivějšímu motoru často nechával i na delší úseky čtyřku.

Touringové modely dostaly i konstrukční úpravy podvozku. Přední vidlice zesílily o celých 6 mm a nyní mají průměr 49 mm, s tím souvisí i drobné úpravy geometrie řízení a větší rozvor, byť o pouhý jeden centimetr. Electra Glide teď dává v zatáčkách víc jistoty a pocitově dovoluje větší náklony - i když to tak trochu souvisí i se zmíněným zvýšením těžiště, mašinu je třeba do zatáčky víc pokládat? Spolu s uhlazenějším a výkonnějším motorem najednou dovoluje o poznání rychlejší tempo, přestože pořád je to hlavně o majestátním pocitu z jízdy na mohutné a těžké mašině.

I když o hmotnosti víte jen při manipulaci na místě, jakmile se rozjedete, je to překvapivě obratná mašina a dokonce i otáčení na okresce se dá zvládnout bez položení nohy na zem. Na část cesty jsem vypůjčil i spolujezdkyni, která by u nové verze měla mít zase o kousek pohodlnější sedlo a třeba i delší opěrky loktů. Na nedostatek pohodlí si rozhodně nestěžovala, mě ale hlavně nadchlo, jak snadno se mašina řídí i po nasednutí spolujezdce. Ale je pravda, že u motory s provozní hmotností 411 kg se nějakých 60 kg holčičí váha prostě ztratí.

Rychlejší cestování podporuje i dokonalý plexištít, nově vybavený dolním otvorem snižujícím turbulence. Dva roky vývoje v kapotáže s přiléhavým názvem Batwing aerodynamickém tunelu se fakticky vyplatily a přední kapota teď k jezdci nepouští téměř žádné turbulence a dá se v pohodě cestovat v otevřené přilbě i nad 140 km/h. A uzavíratelná klapka štěrbiny mezi přední kapotou a plexištítem je perfektní marketingový tah - stačí, když ji na dálnici zavřete, a hned pocítíte, jak je důležitá. Otevřete ji, a turbulence zázračně zmizí....

Na větší výkon, jistější a „rychlejší“ podvozek a lepší ochranu před větrem výrobce reagoval také důkladným posílením brzdového systému. Kombinované ABS teď nabízí nejnovější elektroniku značky Bosch a systém s chytrým propojením přední a zadní brzdy.Motocykl se díky tomu tolik nepotápí na předek a brzdění je zase o kousek jistější , byť je to propojení brzd trochu cítit v páčce a to mě občas trochu znejistilo. Při poklesu rychlosti pod 30 km/h se deaktivuje propojení předního a zadního okruhu a při pomalém manévrování už fungují brzdy samostatně a nehrozí, že si kvůli kombinovaným brzdám „ustelete“ třeba v kempu při přejezdu na trávě. A nezapomnělo se ani na design, nové touringy od H-D teď mají loukoťové disky brzd, a to s litými koly vypadá dokonale!

Na konec jsem si nechal to, co možná pro řadu zájemců bude naopak nejdůležitější. Nová sada tlačítek a ovladačů na řídítkách a informační systém Boom! Box s velký barevným dotykovým displejem o úhlopříčce 6,5 palců (v nejvyšší verzi, ve standardu 4,3 palce) . Ten kombinuje palubní počítač, audiopřehrávač, navigaci i komunikátor a ovládání mobilu přes Bluetooth. Je hodně znát, že H-D jen nekoupil již hotový produkt třeba od Garminu, ale vyvinul úplně nový systém s řadou dokonalých funkcí. Na obrazovce si tak můžete vedle sebe do oblíbených položek naskládat třeba své oblíbené hudební album, telefonní číslo kamaráda a destinaci v GPS. A přitom ani s barevným displejem nevypadá přístrojovka nijak přehnaně futuristicky, pořád si zachovává tradiční tvar s kulatými budíky a luxusním lemováním.

Ozvučení Harmon-Kardon má úžasný zvuk, tak dokonalý hudební zážitek třeba i nad 140 km/h jsem ještě u žádné mašiny nezažil. Zvlášť to vynikne, když hudbu třeba na dálnici pořádně zesílíte - nikde žádný šum ani zkreslení, však taky výrobce udává pouhé 1% trash při maximální hlasitosti. Posledním „kouzlem“ nejvyšší řady Boom!Boxu je pak hlasové ovládání, i když zatím jen v angličtině a několika hlavních jazycích. Můžete zapomenout na hledání funkcí v nabídkách, stačí stisknout „mluvicí“ tlačítko na levém řídítku a do přilby s náhlavní sadou Bluetooth říci třeba „Navigovat, nejbližší benzinka“ nebo „Telefonovat, redakce“, ale údajně umí třeba i povel „Přečíst poslední SMS zprávu“ z mobilu! Vyzkoušel jsem jen ovládání rádia a je to zvláštní pocit, když nahlásíte „Play, album, Metallica“ a systém za pár vteřin spustí požadovanou hudbu nebo zahlásí, „Please say again name of interpret“.

Po dvou dnech v sedle musím značce Harley-Davidson složit velkou poklonu. Projekt Rushmore a odstartoval již v roce 2009, kdy byla celá motocyklová sféra v hodně složité ekonomické situaci. Vedení fabriky se i přesto nebálo odstartovat hodně odvážné plány modernizace, které podle všeho budou v dalších letech rozšiřovat i mezi ostatní modelové řady. Kdo by to byl čekal, že se značka H-D opět zařadí mezi průkopníky nových technologií a na své tradiční kořeny naroubuje nejmodernější řešení. Co je ale hlavní, při tom všem si stále zachovává své tradiční image a nezaměnitelný styl a charisma amerického snu o osobní svobodě v jedné stopě.

Technické údaje a aktuální cenu testovaného modelu najdete pod tímto odkazem.

 reklama

Videa

Instagram

 reklama


Motodenik.cz

© 2010-2018 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.