fotka

Enduro-trialová škola Romana Körbera podruhé

  • vydáno: 16.10.2013
  • autor: Matěj Oliva, Foto: Autor, Petr Poduška

Před časem jsme absolvovali jeden z prvních kurzů Romana Körbera, který nás naučil základy trialového ovládání soutěžácké motorky. Roman nám slíbil, že na škole ještě zapracuje a předvede nám, co všechno lze na enduru dělat. Sešli jsme se podruhé a stálo to za to.

Naše redakční KTM byla po závodech v Cross Country zbavena plastů, tak jsem musel vzít za vděk romanovým Gas Gasem, ale co, alespoň vyzkoušíme nový stroj. Scházíme se v Říčanech a v sedle endur vyrážíme na nedaleké tréninkové místo. Už cestu tam si celkem užíváme, potkáváme brod a pár výjezdů. Samotný tréninkový prostor se skládá z asfaltového placu, prostorem s umělými překážkami a okolních roklí s řadou výjezdů všech náročností.

Po krátkém představení programu a rozcvičce se pouštíme do prvních cvičení, která jsme absolvovali už poprvé na Kavčáku. Učíme se rovnováhu v malých rychlostech, otáčení motorky na malém prostoru a brzy jdeme teorii převést do praxe v lese mezi stromy. Tam už je všechno těžší, ale Roman nám trpělivě vysvětluje, co děláme špatně a za pár desítek minut už se všichni tak nějak proplétáme krkolomnými zatáčkami a snažíme se vytočit třeba uprostřed rigolu. Tady si dovolím první poznámku ke Gas Gasu – oproti KTM má zatraceně malý rejd a do zatáček je třeba ho pořádně pokládat, jinak se nikam nevejdete. Naopak vám ale pomůže sametový motor a hladce jdoucí spojka.

Před pauzou si zkoušíme párkrát vyjet betonové schody, i to je občas docela kumšt, motorka zabírá jen na hraně schodu a je třeba dávkovat plyn a spojku, aby šlo vše plynule. Následuje malá pauza, kterou Roman vyplňuje ukázkami trialového umění na pneumatikách. Moje sebevědomí se v tu chvíli rovná nule, ale každý nějak začínal ne?

Do kopce!

Po pauze vyrážíme do opravdových výjezdů, kde je připravené další, dost krkolomné cvičení, při kterém máme prudký kopec, kde se motorka sotva drží přetraverzovat. Kola nám ujíždějí, ale trénink nese své ovoce a nakonec vše tak nějak dáváme. Důležitou roli tu hraje především přenášení váhy, práce s plynem a spojkou a samozřejmě dobrá volba stopy a načasování. Když se vám podaří tohle všechno sladit, máte vyhráno. Já jsem zatím nevyhrál, ale není všem dnům konec.

Sponzor článku: Enduroškola Romana Körbera http://www.romankorber.cz/

Zbytek odpoledne jsme strávili zajímavým cvičením výjezdů a sjezdů všech typů. Nechyběl kopec s volným kamením, kořeny, nebo sypkou hlínou. Opět je hlavně o kombinaci dávkování plynu, přenášení váhy a dobrého načasování.

Po celém dni v sedle toho máme všichni opravdu dost, trénink je dost intenzivní, ale je kladen především důraz na dobrou techniku a školu zvládnete i s horší fyzičkou, nebo pokud na motorce nemáte moc najeto, což dokázal jeden můj kolega, který si školu užil i jako úplný začátečník. Za rozumné peníze získáte dobrou průpravu techniky a odnesete i dobré rady stran životosprávy, ergonomie motorky, nebo nutných úprav. Za se tedy mohu doporučit!

Další názor

Jirka Fíla je pravidelný účastník závodů v extrémním enduru, jako je mistrovství Rumunska, nebo Red Bull Romaniacs, co dala škola jemu?

Za sebe mám ze školy super pocit, Roman mi ukázal pár chyb, které už nějakou dobu dělám a ukázal snažší cesty, jak překonávat překážky, nebo náročné úseky. Absolvoval jsem už několik endurových škol včetně Erzbergového kurzu a škola Romana Körbera patří jednoznačně mezi ty lepší.

Copyright © 2010-2016 motodenik.cz