fotka

Yamaha MT-09 japonský tříválcový chuligán

  • vydáno: 9.10.2013
  • autor: FilipT, Jan Altner
reklama

To přece lidi od Yamahy nemyslí vážně, když za tuhle nádherně vzteklou a lehkonohou holku chtějí jen dvě stě tisíc korun! A během testu jsme si to říkali skoro pořád. Skoro litrový naháč totiž za svoji cenu umí nabídnout neskutečně hodně muziky a všechny prohřešky mu díky tomu okamžitě odpustíte... Univerzální, zábavná, rychlá, úsporná - tak tohle dělo se bude hodně dobře prodávat!

Základem je hodně povedený nový tříválec, který otevírá kategorii, kde byla Yamaha zastoupena naposledy v sedmdesátých letech tříválcovým modelem XS850. Agregát, který Yamaha ukázala na výstavách již před rokem, má základ v pohonné jednotce superbiku R1 - využívá stejný koncept cross-plane uspořádání klikovky po 90 stupních s nepravidelným intervalem zapalování jako čtyřválec R1. Kromě ubrání jednoho válce ale konstruktéři ještě zvolili vyšší zdvih (59,1 mm oproti 52,2 mm u R1, vrtání je shodné 78,0 mm), takže se dostali na celkový zdvihový objem 847 ccm a motor dostal podstatně víc síly na spodku.

Design „devítky“ se zajímavě odlišuje od současného futuristického stylu většiny dnešních streetfighterů. Maximálně úzká stavba se rozšiřuje jen v horní části nádrže a pohled přitahuje hlavně odkryté světlo. To z motorky dělá krásně agresivní záležitost. I když setkali jsme se i s řadou názorů, že to celé až dost připomíná superbike po bouračce, který si někdo předělal na streetfighter. Ale možná že právě o to designérům šlo! A komu to nesedne, ten si spraví názor po montáži malého kouřového plexištítku.

I z pohledu jezdce je to zajímavá mašina s plochou nádrží a mírně asymetrickou digitální přístrojovkou. Ta docela ladí s celkovým stylem MT-09 a najdete na ní vše potřebné včetně ukazatele zařazené rychlosti, jen není největší a některé údaje jsou zobrazené dost malým písmem. Docela povedeným detailem je i kombinované červené tlačítko, které po stisku dolů funguje jako startér a posunutím nahoru jako vypnutí motoru. Pod ním je přepínání jízdních režimů a varovné směrovky. Tyhle prvky bych osobně uvítal spíš na levé rukojeti a pravačce nechal jen „tahání“ za plyn a brzdu - zvlášť u plynu, u kterého závisí na každém milimetru, jak se dočtete níže.

Úzké sedlo, štíhlá motorka a vysoko umístěná řídítka dávají zajímavý posaz, který by se hodil i na delší cesty. Sedlo ve výšce 815 mm nad zemí nadchne i nás dlouhány, ale dovolí bezpečně došlápnout na zem i nižším postavám - právě kvůli štíhlé konstrukci totiž vůbec neroztahuje nohy od sebe. A taky hned musíme zmínit jednu z obrovských výhod MT-09 oproti srovnatelné konkurenci - provozní hmotnost pouhých 189 kg. Díky tomu je vystrkání z garáže nebo otočení na parkovišti doslova hračkou. Pro spolujezdce to kvůli absenci madel zrovna není ideální stroj, ale to by snad u streetfighteru ani nikdo nečekal.

Po nastartování tříválce se ozve dobře vyladěný chraplavý zvuk a vrknutí plynem naznačí, že se sem podařilo přenést hodně z emocí R1. Tak tohle bude jedna z věcí, kvůli které půjdou zájemci po zkušební jízdě hned vyplňovat objednávku. Řezavý koncert by snesl ještě větší hlasitost, ale to už by zase asi nesnesla legislativa. Ale co je hlavní, zvukovému projevu odpovídá i projev na silnici. Tříválec zuřivě táhne už od středních otáček a slibovaných 115 koní a krouťák 87,5 Nm tam máte pocitově skoro pořád! Ve srovnání s čtyřválcem, který umí nahoře chvilku zatáhnout a dole a uprostřed se nic moc neděje, je to hodně silnější káva.

Šestistupňová převodovka nezklame ale ani nijak nenadchne. Je přesná, není pomalá, ale má delší chod a v celkovém dojmu je tak na dvojku, přičemž motoru budete na každém metru projížďky dát jedničku s hvězdičkou. Tedy až na příliš citlivé vstřikování, které by ve školní klasifikaci bylo sotva za tři. Každé otočení plynem musíte odměřovat jen po milimetrech a škubání se s tejně nevyhnete a jízda po městě je docela „cukatůra“. Motorka cuká a plynule přidat plyn se mi daří jen po přepnutí na klidnější režim B. V režimu Standard už je plyn dost přecitlivělý a nejagresivnější režim A je v nabídce asi jen proto, abyste ho na chvíli vyzkoušeli a Standard vám pak přišel docela v pohodě ;-)

Vadí to nejen ve městě, ale taky na výjezdech ze zatáčky, kdy už byste potřebovali začít „přitápět pod kotlem“ a vždycky vás trochu překvapí cuknutí. Ale zase - jakmile si vzpomenete na prodejní cenu a na to, co všechnu tu zábavu, co za ni dostanete, tak vám tahle prkotina prostě přestane vadit a smíříte se s ní.

Dravý motor vás totiž za chvíli stejně přemluví vzít pořádně za plyn a dát si ostřejší projížďku a tam nějaké jemné cukání plynu nehraje roli. Za chvíli si zvyknete a na konci dne už mi ostrá reakce na plyn přišla spíš jako výhoda. Tříválec se přitom dá ochotně i podtáčet a pokud se podaří uklidnit vstřikování, hodil by se i na cestovnější mašinu - a to i díky spotřebě kolem šesti litrů i při hodně divokém svezení.

Odpružení je naladěné spíš na měkčí vlnu a slušně zvládá nástrahy českých okresek, při ostřejší jízdě ale prozradí své limity. I po přitvrzení mi přední kolo každou chvíli plavalo nad asfaltem, při brzdění se naopak předek zase dost citelně potápěl. Brzdy přitom mají docela ostrý nástup, pak už ale účinek s tlakem na páčku tolik nestoupá. V rychlých táhlých zatáčkách mašina sedí v náklonu jako přibitá, ochotně se překlápí do opačného náklonu a v každý moment cítíte, že je prostě o dvacet kilo lehčí než čtyřválcové litry.

Yamahu MT-09 totiž budete už po prvních pár kilometrech tak nějak automaticky srovnávat s třídou litrů, které ovšem cenově začínají o padesát tisíc výš. Na nějaké srovnání se sedmsetpadesátkami rovnou zapomeňte, nuladevítka je sice za stejné peníze, ale podvozkově a prostě výkonově o hodně dál! Na druhou stranu už jde o mašinu pro aspoň trochu vyježděné jezdce a přestup z pětistovkové třídy A2 by mohl pro řadu lidí být dost náročné sousto.

Tohle je prostě nádherná zábavná věc, která z vás za hodně dostupnou cenu vyždíme maximum emocí a adrenalinu a na těch pár jejích nedostatků si rychle zvyknete. Docela si dovedu představit, že by Yamaha mohla časem pustit na trh i nějakou dražší eRkovou verzi s dražšími komponenty a laďákem a na dlouhou dobu vyřešit dilema, kdo je v této třídě nejlepší.

Technické údaje a aktuální cenu testovaného modelu najdete pod tímto odkazem.

Copyright © 2010-2016 motodenik.cz