Aprilia Caponord 1200 Touring - Zatraceně zábavné cestování

Matěj Oliva 14.10.2013 zdroj: Jan Altner

fotka

Italská továrna Aprilia dlouho ve své nabídce neměla velké cestovní enduro, když před několika lety ukončila výrobu endura Caponord. To se ale letos dočkalo svého pokračování a hned ve velkém stylu. Je sice určeno primárně na silnici a delší výlety, ale zato pořádně nabroušené a plné moderní elektroniky.

Caponord designově zapadá do celé modelové řady. Agresivní maska pochází ze sportovní RSV 1000. K enduru obecně moc nesedí, ale od toho má koncern Piaggio v nabídce sesterské Moto guzzi stelvio. K motorce, jako je Caponord se ostřejší sportovní výraz celkem hodí. Na cestách se navíc uplatní dobrá aerodynamika, kterou kapotáž má.

O pohon se stará dvouválec o objemu bezmála 1200 kubíků, který dává motorce výkon 128 koní. A ti už dokážou s Caponordem pořádně zamávat. Motor jsme si už mohli vyzkoušet v maximotárdu Dorsoduro, kde jsme se ho prostě nemohli nabažit a jeho dunění a ostrý zátah nás prostě „dostaly“. Výkonu u Caponordu sekunduje i zbytek stroje. Naprostou novinkou je využití elektronického podvozku, který nejen že automaticky vyhodnocuje jízdní podmínky, ale můžete si i nastavit, zda jedete sami, se zavazadly nebo i se spolujezdcem.

Nechybí ani kontrola trakce, která pomáhá nejen na vodě, ale i když to trochu přeženete s plynem a stroj se začíná stavět na zadní. V neposlední řadě má pak Aprilia systém ABS, který lze stejně jako kontrolu trakce nastavit na několik úrovní. A pokud by bylo výkonu moc, lze nastavit motoru palivovou mapu dle potřeby.

Na první pohled to vypadá trochu složitě, ale na palubní desce je vše přehledně zobrazeno a ovladačem můžete přepínat mezi několika jízdními režimy, motorku si můžete přizpůsobit zcela svým požadavkům. Chce to jen trochu cviku a pak už nebudete chtít nic jiného.

Zábavné cestování

Aprilia Caponord se snaží být pravým univerzálem, zvládá dlouhé cesty i sportovní vyžití na okreskách, nebo na okruhu. Výkonu na to má dost a podvozek taky zvládne hodně. Ovladatelnost je příkladná, ale pozor na plynovou rukojeť, motor má ostrý nástup a nezkušené jezdce může překvapit. Na tom má podíl i elektronický plyn, který přenáší signál z rukojeti k motoru prostřednictvím elektroniky.

Jinak má ale agregát lineární zátah od středních otáček až k omezovači. Jízdu při tom doprovází ostrý zvuk linoucí se z krátké koncovky umístěné co nejblíže těžišti motorky. Jediné místo, kde si s motorkou moc neužijete je město, velkému motoru se popojíždění moc nelíbí a ani hmotnost motorky na místě vám moc nepomůže. Na to je opravdu lepší výše zmíněné Dorsoduro.

Samostatnou kapitolou je podvozek. Elektronika za vás řeší vše a na silnici to vypadá téměř jako kouzlo. Jedete-li přes děravé silnice, podvozek je měkký a filtruje nerovnosti, když ale přitlačíte na pilu na kvalitním povrchu, podvozek vás podrží a můžete si vychutnat sportovní jízdu. Motorka je i překvapivě pohodlná. Za širokými řídítky je vše tam, kde to čekáte, kapota dobře chrání před větrem a sedlo je akorát tvrdé, dobře je na tom i spolujezdec. Ani po dlouhých cestách si nebudete stěžovat a hlavně vás bude bavit každý kilometr, který na motorce ujdete.

Aprilia Caponord už není klasickým cestovním endurem na výpravy do Maroka. Taková už prostě dnes neletí a zákazníci chtějí pohodlné a rychlé stroje, které se nebojí dlouhých cest, ale nabízí i velkou porci zábavy. Aprilia navíc do motorky aplikovala nové technologie, které opět přibližují silné nadlitrové motorky i méně zkušeným jezdcům.


Technické údaje


 reklama

Videa

Instagram

 reklama

Motodenik.cz

© 2010-2017 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.