Honda Crossrunner a Crosstourer + video

Filip Tichý 4.11.2010

fotka

K největším trhákům milánské výstavy EICMA bezesporu patří dva robustní cesťáky od Hondy s motorem V4. Prvním je osmistovka Crossrunner, která již směřuje do výroby a příští sezónu se s ní doufejme potkáme v showroomech. Druhým je koncept Crosstourer s motorem z VFR1200, který by výhledově měl nahradit Varadero.

To ale není vše, Honda ukázala konkurenci záda a kromě dvou odvážných konceptů celkem předvedla 8 nových či podstatně inovovaných modelů, na které se podíváme v samostatném článku.

Honda Crossrunner

Nenechte se zmýlit siluetou, tohle už opravdu není cestovní enduro! Kdybychom se pohybovali na automobilovém trhu, hodilo by se označení SUV. Však také výrobce tento nový model prezentuje jako univerzální silniční cesťák těžící z výhod vzpřímeného posazu a dobrého přehledu nad provozem. Pod kabátem se skrývá čtyřválec do V o zdvihovém objemu 782 ccm s technologií VTEC, přesně tak jak jej známe z modelu VFR800. Z tohoto stroje byla po menších úpravách převzata také řada dalších prvků, jako základní podoba rámu, přední vidlice či nádherné jednostranné zavěšení zadního kola. Stejná jsou podle všeho i kola, tedy sedmnáctky s obutím 120/70 vepředu a 180/55 vzadu.

Od „pasu“ nahoru je ale všechno jinak, zcela jiný celkový styl motocyklu i tvar nádrže ukazují, že stejný základ lze předělat na úplně jinou myšlenku. Endurácky nahrbená nádrž spolkne 21,5 litrů, takže dlouhé etapy nebudou problémem. Vyšší zdvihy odpružení zase dovolí hledat požitek z projížďky i na horších silnicích či občasné polňačce, kam by jinak člověk s čistokrevnou silnicí zamířil jen z donucení.

Pohonná jednotka je naladěná na maximální výkon 100 koní (při 10tis ot/min) a krouťák 73 Nm, to vše při provozní hmotnosti 240 kg (přibližně 210 kg suché váhy), tedy zhruba shodné cifry jako ryze silniční VFR800. Podrobné údaje najdete na webu Hondy. Pro srovnání, Varadero nabízí zhruba o desetinu nižší výkon a o čtvrtinu vyšší krouťák, ovšem při nárůstu celkových rozměrů a hmotnosti o 30 kg. Nejbližším konkurentem této novinky je tak paradoxně stárnoucí a slabší Yamaha TDM900, které tuto kategorii silničních „cendur“ kdysi založila. Honda slibuje, že 120 testovacích akcí ve větrném tunelu zaručí dokonalé tvarování kapot a plexištítku pro stabilní a jisté chování na dálnicích. Podobné úsilí se věnovalo zajištění pohodlí pro spolujezdce.

Hondě se tak podařilo poměrně elegantně zužitkovat pohonnou jednotku a komponenty z VFR800, kterou vloni do značené míry nahradila sportovně-cestovní VFR1200F. Namísto silniční napodobeniny endura nabídne nový Crossrunner chování a emoce velkého naháče a zároveň pohodlnou vzpřímenou pozici a robustní vzhled adventure strojů. Motor V4 v objemu osmistovky je současně zárukou dostatečně „nadupaného“ svezení a zároveň cestovních schopností, podpořených navíc velkou nádrží. Osobně mě na výstavě zarazila jen úzká plně digitální přístrojovka, jinak se ale nemůžu dočkat, až se tahle mašina objeví v showroomech a v redakční garáži na testík!

Honda V4 Crosstourer Concept

U konceptu Crosstourer Honda ukázala, že se nebojí šlápnout do dosud neprozkoumaných vod a předvedla pořádné cestovní maxienduro založené na véčkovém čtyřválci! To chce pořádnou dávku odvahy, vždyť endura byla vždy spojována hlavně s jednobuchy, a teď čtyřválec? A navíc s kardanem a možná i automatickou převodovkou? Do jisté míry je to ovšem logický krok, kategorie cestovních maxiendur se stále více přiklání k silnici, vezměme si za příklad třeba Multistradu. Pohonná jednotka z nové VFR1200F s dvouspojkovou převodovkou určitě nezklame elasticitou ani výkonem, jak to ale bude s hmotností? Nechme se překvapit, doufejme, že přijemně.

Koncept se podobně jako Crossrunner může pochlubit jednostranně zavěšeným zadním kolem a neotřelým designem, který docela hezky navazuje na styl Varadera a poprvé historii Hondy využívá náznak dnes tolik populárního „kachního zobáku“ pod světlometem, bez kterého se už dnes prostě žádné cestovní maxienduro neobejde. Vysoké zdvihy, ochranný rám, hliníkové kufry, univerzální obutí na drátových kolech hrají na offroadově laděnou strunu, naopak široké a ploché sedlo, pouze symbolická ochrana spodku včetně obrovského chladiče a třeba i propojené brzdy zní spíše silničním tónem.

Co je na tomto konceptu pro nás nadšence do motorek nejlepší? To že jde sice o koncept, ale nikoli uplácaný s polystyrenu. Je to plně funkční a pojízdná mašina se všemi detaily a evidentně se počítá už jen s drobnými změnami a Crosstourer může jít třeba již příští podzim do výroby! Popis od výrobce najdete zde.

Prezentační video modelu Honda Crossrunner

 reklama

Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2019 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o., supported by AmbitionPro, s.r.o.