fotka

Honda NC750X 2014 DCT z Athén

  • vydáno: 13.2.2014
  • autor: FilipT, foto: Honda
reklama

Sázka Hondy na řadu NC se podle prodaných kusů jednoznačně vyplatila, stále víc lidí zkrátka netouží po stovkách koní a dvoustovce na tachometru a radši dají přednost dostupné a snadno ovladatelné mašině s rozumným výkonem. Proto po pár letech úspěchu NC přichází další vývojový krok se silnějším motorem a řadou dalších inovací.

Navýšení výkonu už bylo třeba, na trh totiž přišla další dvouválcová řada CB500 s podobným designem i zaměřením, která sedmistovky NC patrně připraví o ty nejmladší zákazníky. Nový model NC750X je pak přímo zacílený na jezdce, kteří už se v mládí vybláznili, a teď se vracejí k motorkám a chtějí něco na pohodové a bezproblémové ježdění: něco s podobnou moderní technikou, na jakou jsou zvyklí ve svých autech - aby to moc nežralo, aby to mělo už v sérii ABS a nejlíp kdyby to mohl bejt i automat... A taková mašina je na trhu opravdu pouze jedna - Honda NC750.

My jsme si zajeli ozkoušet inovovanou Hondu NC750X na zakroucené silničky poblíž Athén. Jejího předchůdce, sedmistovkovou řadu NC700 jsme otestovali před pár lety s výsledným verdiktem - výborná mašina, ale chybí jí pár koní navíc. A Honda nás vyslechla, takže teď na nás před hotelem čeká vyrovnaný špalír encéček s navýšeným zdvihovým objemem z původních 670 na 745 ccm, to jest o 75 kubíků. To se odrazilo ve zvýšení výkonu o sedm koní na celkovou hodnotu 55 koní a nárůstu krouťáku na 68 Nm už při 4750 ot/min. Zdvihy přitom zůstaly stejné, zvětšovalo se vrtání, takže charakter motoru už není tak dlouhozdvihový a s poměrem vrtání a zdvihu 77x80 mm se blíží čtvercovému motoru. Projevilo se to i na zvukové kulise, projev motoru je opravdu hutnější a slibuje větší emoce.

Inovovaná digitální přístrojovka nyní ukazuje i zařazený rychlostní stupeň, a k tomu samozřejmě plnou nálož všech údajů palubního počítače včetně spotřeby, dojezdu, teploty.... Po rozjezdu zde zabliká také kontrolka ABS, to je od letoška také u vše nových NC součástí standardu! Dalším vylepšením pak je nastavitelná brzdová páčka, páčku spojky námi testované modely vůbec neměly, o řazení se tu stará DCT. Nastartovat, pravým palcem cvaknout do převodovky základní jízdní režim D (Drive), rychle ho dalším cvaknutím změnit na S (Sport), odjistit ruční brzdu na levém řídítku a můžeme vyrazit na projížďku po nádherném pobřeží. Sice není největší teplo a fouká slušný orkán a celý okruh jedeme trochu nepochopitelně pořád proti větru, ale neprší a v zatáčkách můžeme stroje o to důkladněji vyzkoušet.

S navýšením zdvihového objemu se při konstrukci pravděpodobně projevily i větší rázy, proto došlo k přidání druhé vyvažovací hřídele a mašina je i při hodně vytočeném motoru pořád příjemná a netrápí jezdce vibracemi. Větší zátah a osm koní navíc je opravdu znát, motocykl táhne odspodu a najednou má dost síly i ve vyšších rychlostech. Až když mi na digitálním tachometru problikne 180, usoudím, že dál to už asi nepůjde. Silnější motor a delší zpřevodování z NC opravdu dělají důstojného cestovatele. I přes velikost nádrže pouhých 14 litrů slibuje dojezd 400 km! I přes navýšení objemu a výkonových parametrů totiž u Hondy dokázali přinést snížení spotřeby! To slibuje jízdu v ekonomickém režimu s kombinovanou spotřebou pod 3,5 L/100km. My jsme při testu jezdili zhruba za čtyři a půl, ovšem většinou výhradně v režimu S a s hodně častým střídáním brzdy a plynu a občas došlo i na maximálku. Docela věřím, že na dovolené či při běžném dojíždění do práce se dá na těch slíbených 3,5 dlouhodobě ustálit.

Honda pro nás připravila všechny modely výhradně s DCT, stále víc totiž roste podíl zákazníků, kteří si tuto verzi objednávají. A dobře dělají, nový software automatické dvouspojkové převodovky DCT zraje jako víno a už je dovedený téměř k dokonalosti. Můžete si zvolit ruční řazení pomocí přepínačů, nebo nastavit automatiku a levou rukou občas zasáhnout a direktivně si navolit zařazení vyššího nebo nižšího rychlostního stupně podle situace. To ale skoro nebudete potřebovat. Nové nastavení programů je skvěle intuitivní a dokáže perfektně podle stylu jízdy a používání brzd odhadnout, jak se má chovat a jak dál řadit. Jedete v závodním stylu brzda plyn? DCT bude točit motor "do červeného" a vždy jej podrží ve vyšších otáčkách, jako by snad sledovala kamerou, že se blíží další zatáčka. Zklidníte se při průjezdu vesnicí? DCT se změní v klidného beránka a postupně přecvaká až na šestku.

Dvouspojková převodovka řadí bez jediného cuknutí, protože v systému fungují dvě spojky a ta první se rozepne až ve chvíli, kdy je druhá sepnutá na požadovaném novém stupni. Všechny komponenty a hlavně řetěz jsou tak podstatně míň namáhané než u mašiny s klasickým řazením a odhaduji, že u mašin s DCT by řetěz mohl při stejné údržbě vydržet klidně dvojnásobek kilometrů než s klasickým řazením. V Řecku jsme jezdili dost svižně a na režim D nebo na výhradní manuální řazení jsme přepínali jen výjimečně, Sport je prostě dokonalý. Režim D si dovedu představit hlavně na dovolené a turistickou jízdu, kdy nikam nespěcháte a vyhovuje vám tiché brumlání motoru v nízkých otáčkách. Osobně bych možná Hondě doporučil tento režim přejmenovat na E (Eco) a druhý nechat na R (Ride), podle mě by to lépe vystihovalo jejich charakter... Pohodlí posiluje elegantní plexištítek, který i přes kompaktní rozměry umí odvést hodně práce a dokonale odklání vzduch nad moji hruď.

Charakteru motoru velmi dobře odpovídá i charakter dalších komponent. Tuhý podvozek je výborný kompromis mezi pohodlím na rozbitém povrchu a dobrým držením stopy n zatáčce. Tam se mimochodem projeví užší 160tková zadní guma, díky které je proplétání v provozu hračka. Jeden kotouč vepředu posílený o ABS v pohodě stačí zkrotit rozjetou motorku, a to i přes provozní hmotnost 219 kg. Hned si připomínám, že v létě musím ještě vyzkoušet jízdu ve dvou a ověřit si, zda bude brzdová soustava stíhat i obsazení dvěma osobami. Honda NC750X se totiž výborně hodí i pro pravidelné cestování se spolujezdcem, díky plynulému řazení DCT ji budou slečny milovat a odmítnou sedat na ostatní naháče a neustále se mlátit přilbou o řidiče. A když jí ještě ukážete obrovský zavazadlový prostor ukrytý na místě, kde je obvykle nádrž, málokterá slečna odolá výletu.

Když si zpětně promítnu jízdní zážitky z Řecka, musím konstatovat, že NC zraje jako dobré víno a nová sedm pade je o podstatný kus lepší než předchozí verze. A doplněk DCT k jejímu charakteru a cílové skupině dává perfektní smysl a určitě doporučuji jej vyzkoušet. Budete příjemně překvapeni - emoce z jízdy zůstávají, řízení je snazší, jízda plynulejší, manželka spokojenější...

Copyright © 2010-2016 motodenik.cz