BMW NineT - lepší než kokain!

FilipT, foto: Jan Altner 11.4.2014

fotka

Retro roadster NineT od BMW vypadá úchvatně, z hlediska stylu a elegance se mu mezi letošními novinkami asi nic nevyrovná a na každé výstavě u něj najdete největší hlouček obdivovatelů. To ale není nic proti tomu, jaké zážitky a emoce dokáže jezdci přinést za řídítky! Tahle věc je totiž těžce návyková!

NineT svým názvem odkazuje na devadesátiletou (90=anglicky ninety) historii motocyklů BMW a v jeho designu opravdu najdeme odkazy až na první model R32 z roku 1923. Historické kořeny prozrazuje třeba i dobový výrobní štítek na krku řízení nebo emblém BMW uprostřed světlometu.

Model ve stylu café-racer přitom na první pohled opravdu vypadá spíš jako speciální custom stavba na zakázku než sériová mašina. I když ona to vlastně tak úplně sériovka ani není - na trh přijde celkem 8000 kusů a polovina už je předem rezervovaná. Navíc každý kus bude svého druhu originál, protože NineT si můžete objednat ve své vlastní úpravě nejen s celou řadou doplňků, ale i s různými verzemi rámu, horem nebo dolem vedeného sportovnějšího výfuku a jednomístného či dvoumístného sedla nebo krytu sedla. Jen ve svém okolí jsem našel několik známých, kteří si hýčkali sen postavit si jednou svého vlastního „kafáče“ se základem v boxeru od BMW - a ti všichni teď šetří na NineT.

Od custom café-raceru člověk tak trošku očekává, že půjde o stroj dělaný hlavně na efekt a jízdní vlastnosti budou až na druhém místě. A první stovky metrů na NineT pro mě proto byly úžasný šok. Tahle věc totiž je za jízdy ještě mnohem dokonalejší, než jak vypadá! Už ten posaz je úplně jiný než u moderních motorek a okamžitě vás stáhne někam do osmdesátých let. Zatímco u moderních mašin jezdec na tvarovaném sedle tvoří s motorkou jeden celek, u NineT sedíte na rovné lavici a motorka si pod vámi žije svým vlastním životem. Sedlo je za dlouhou nádrží posunuté hodně dozadu a výsledkem je nahrbený posaz s nakloněným tělem k širokým řídítkům, který okamžitě láká k razantnější jízdě. Ještě než pořádně vezmete za plyn, už víte, že tohle nebude o nějakém krotkém „café“ popojíždění mezi kavárnami.

Vzduchem chlazený boxer převzatý z poslední generace R1200R je totiž naladěný na úžasný odpich od středních otáček a v kombinaci s laděným výfukem Akrapovič již v sériovém provedení dává neskutečný pocit z každého otočení rukojetí plynu. Chraplavý zvuk dvojitého výfuku (ze kterého ještě mimochodem jde vyndat tlumicí vložka) vás okamžitě chytne za srdce a už nepustí a vibrace v řídítkách budete místo stížností naopak milovat! Průjezd úzkou ulicí nebo silničním tunelem je sváteční záležitost, který si říká o zaburácení do výfuku. Okamžitou reakci na plyn ještě zvýrazňuje klopný efekt, který při každém vrknutí plynem lehce zakymácí celou motorkou. A když se před zatáčkou to zkombinuje s razantnějším podřazením, které na vteřinku blokne zadní kolo, rázem máte dokonalý pocit z jízdy na nádherně surovém stroji, který u moderních mašin už nepotkáte.

Žádná kontrola trakce, žádné přepínání palivových map, žádná prodleva nebo zásahy elektronického plynu, žádný utlumený zvuk motoru... tohle je čistý požitek z jízdy, jaký měli naši tátové, kteří místo spotřeby řešili to, jak z motoru dostat co nejvíc kobyl! A celkových 110 koní výkonu mi na začátku přišlo možná až moc! Motor totiž naplno táhne už od nějakých 5tis otáček a díky dozadu posunutému posazu vám přední kolo bude každou chvíli tancovat nad asfaltem. Tady hodně oceníte tlumič řízení, díky kterému je vše pod kontrolou.

V zatáčkách máte díky nízkému posazu a širokým řídítkům pocit, že si každou chvíli musíte škrtnout hlavou válců o zem. A díky ostřejšímu úhlu řízení a klasické přední vidlici si zatáčku neskutečně užijete a průjezd můžete hodně ovlivnit třeba malým povysednutím. Tady mi NineT tak trochu připomínala italské stroje, průjezd zatáčky si pocitově hodně určujete sami, zatímco japonská mašina ji projede tak nějak sama bez vašeho přispění. Méně dokonalosti je někdy více... Jen při rychlém překlápění mezi zatáčkami působí NineT kvůli nízkému posazu těžším dojmem, jinak jde o svižnou a obratnou mašinu, která je suverénním králem horských zatáček i městského provozu. Ostatně s provozní hmotností pouhých 222 kg (ještě o 6 kg méně než R1200R) jde o jednu z nejlehčích dvanáctistovek na trhu!

Klasická přední vidlice dává dokonalou odezvu, co se vepředu děje a v širokých řídítkách máte dokonalý přehled a razantnější svezení si užijete mnohem víc než u ostatních BMW se systémem Telelever. Co na tom, že v zatáčkách budete o chlup pomalejší a s hodně tuhým podvozkem si mnohem víc si odskáčete všechny nerovnosti, celkový dojem z jízdy bude o hodně intenzivnější. A o to přeci v dnešní době jde. Dokonalost není všechno, my nechceme poslušného koně tahouna, který nás sám odveze do cíle, my chceme zažít trochu toho pocitu z krocení divokého mustanga. A přitom jde jen o pocit. Protože NineT je dokonale vyvážená mašina s perfektní geometrií a tak uhlazeným chováním, že se sice tváří divoce a přináší hodně emocí, ale přitom je vlastně úplně stejně bezpečná a moderní jako dnešní mašiny. To pocítíte třeba při brzdění, kdy se o bezpečný grip stará dobře nastavené ABS.

BMW NineT je obuté do trochu zvláštní kombinace - Metzeler Roadtec Z8 jsou původně bezdušové gumy, u NineT ale jsou opatřené duší. Konstruktéři totiž nechtěli použít těžší drátové ráfky se silnějším středem, na kterých jezdí například GS a které umožňují přímé použití bezdušových pneumatik.

Přiznám se, že s touhle motorkou se mi moc nedařilo přepnout mozek do poklidného ježdění a vyhlídkové jízdy, jak bych od „café“ očekával. Ten odpich skoro od volnoběhu a sportovní nástup krouťáku v pásmu 5-8 tis otáček vás prostě vyláká k agresivnější jízdě, které odpovídají i radiální brzdy s docela ostrým nástupem. Práv při brzdění asi nejvíc vynikne rozdíl mezi klasickou přední vidlicí upside-down a přepákovaným odpružením Telelever používaným u ostatních boxerů BMW. Nové GS nebo RT zůstávají při brzdění stále stejně rovné a neutrální, naproti tomu NineT se zhoupne dopředu a potopí na přední vidlici a při opravdu drsném zabrzdění mu na nerovnostech začne lehce odskakovat přední kolo. A víte co? I tohle je větší zábava a díky dobře vyladěnému ABS se to neodrazí na delší brzdné dráze.

Tahle mašina vás napřed před projížďkou pohladí na duši, protože v garáži máte zaparkovanou nádhernou a výjimečnou věc, která vždy bude kvůli nemalé ceně hodně velkou exkluzivitou. A pak vám za jízdy přinese tolik radosti, jako málokterý jiný model. Tipoval bych, že koupě NineT bude pro většinu budoucích majitelů trefa do černého a kdo ji koupí, už ji nikdy nepustí z ruky.

Co na tom, že není tak překoňovaná a nabitá nejnovější elektronikou jako jiné naháče dnešní doby, že je dělaná spíš v jednomístném stylu a spolujezdkyně na ní moc pohodlí nenajde, že vás víc vytřese na rozbitém povrhu a že není orientovaná na co nejnižší spotřebu a budete jezdit spíš tak za 6,5 jako my v prvním testu? Na oplátku tady dostanete ryzí emoce z každé jízdy, nádherný zvuk, nádherný odpich a dokonalé ovládání, které ale nechává vedení stopy a způsob jízdy hodně na vás.

Jediný mínus, který mě v případě NineT napadá, jsou hodně moderní plastová zrcátka převzatá z nových GS. Moc mi nesedí k celkovému stylu retro mašiny a vidět v nich taky není nijak zvlášť dobře... A ono je to asi tak trochu naschvál. Když totiž budete stát na showroomu BMW a s pohledem zaslepeným láskou na první pohled sledovat vystavené NineT a vyplňovat objednávku, hned uznáte, že si přeci chcete objednat hezčí zrcátka, třeba ta zleštěného hliníku. A když už vyplňujeme objednávku, proč si nedopřát ještě ten krásný kryt sedla spolujezdce, nebo rovnou ten horem tažený výfuk, k tomu tuhle koženou bundu s emblémem NineT, retro přilbu...

Další články z rubriky:

    

    Videa

    Instagram

    
    

    Motodenik.cz

    © 2010-2019 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o., supported by AmbitionPro, s.r.o.