BMW S1000 R - Jak se superbike stal naháčem

Matěj Oliva, Foto: Jan Altner 29.6.2014

fotka

Není to zase tak dávno, kdy BMW platilo za motorky pro starší vyježděné němce hledající pohodu a spolehlivost. Nová éra německé značky, kterou začal superbike S 1000RR ale přinesla motorky, které BMW katapultovaly na titulní stránky časopisů a hlavně prodejních statistik. Naháč odvozený od úspěšného superbiku je pak jen dalším logickým krokem.

Pro stavbu naháče zvolilo BMW tu nejjednodušší cestu, zkrátka odstrojili superbike a dali na něj rovná řídítka. Samozřejmě trochu přeháním, ale když na motorku koukám a posadím se na ní, RR se v ní zkrátka nezapře. A to je jen dobře. Co se designu týče, jde BMW svou cestou asymetrického „kukuče“. Přední maska je hodně velká, výrazná, a budí rozporuplné dojmy, ale když si na ní zvyknete, je tak nějak pěkná. Na bocích jsou ostré kapoty a podsedlová část je dost minimalistická. Celkově to rozhodně vypadá velmi dobře.

Dobře se budete cítit i v sedle, motorka je dost dlouhá a dosáhnout na řídítka chce drobný předklon. Stupačky jsou téměř ve stejné výšce jako na superbiku a zezačátku mi přišly až moc vysoko, po pár průjezdech zatáčkou ale bylo jasné, proč tomu tak je! Z modelu RR si naháč převzal i elektroniku, která je u takové motorky zásadní. Nechybí kontrola trakce, ani závodní ABS. Vše můžete nastavit v několika režimech až po úplné vypnutí. Elektronika funguje bez pochyby bezchybně, ale trochu kritiky si zaslouží její nastavování, které není úplně intuitivní.

Jinak si ale ovladače zaslouží pochvalu, rukojeti jsou příjemně tenké, vše je tam, kde to hledáte, zkrátka tak akorát. U tak drahé motorky bych ale čekal lépe zpracovanou spojkovou páčku, která nejde nastavit. Posaz se zdá zprvu dost radikální především díky vysokým stupačkám, ale dá se na to zvyknout, konec konců máme s motorkou za sebou i cestu do Alp, ale o tom v některém z dalších článků. Kdo ale nebude spokojený je spolujezdec. Ten má místo více méně nouzové, sedačka je proklatě malá a hodně vysoko, zkrátka opravdu jen ta nouzovka.

RR nezapře

Hned po startu řadového čtyřválce máte jasno, kde má tahle motorka původ. Motor se vytáčí s neskutečnou lehkostí a i ze sériové koncovky umístěné co nejblíže těžišti se ozývá ostrý zvuk, který nenechává nikoho v okolí na pochybách, že tahle bestie chce jet rychle.

Motor dobře spolupracuje s přesnou převodovkou. Jednička je tu kratší, než u RR a celkově je zpřevodování ideální do běžného provozu. Co ale vás i ostatní účastníky provozu dostane je rychlořazení. Díky němu stačí jen držet plný plyn a můžete řadit rychle jako jezdci v GP. Jen musíte mít motor v otáčkách, pokud chcete řadit bez spojky s podtočeným motorem, ucítíte nepřijemné škubnutí v momentu, kdy se odpojí zapalování. Motor má dost síly i točivého momentu už od středních otáček a nechá si líbit i mírné podtočení, ze kterého se celkem ochotně sebere. Lépe se ale rozhodně cítí nad 7000, kde dostává ten pravý výkonový kopanec a vy si můžete jízdu dokonale užít.

V tom pomáhá i elektronický podvozek, kterému není co vytknout. Když potřebujete, aby byl tvrdý, je tvrdý, na nerovnostech zase v rámci možností sportovního podvozku změkne a motorka nikam neodskakuje. Tady není co vytknout. Stejně na tom jsou i brzdy. Ty jsou na naháče možná někdy až moc jedovaté a při prvním stisku brzdové páčky jsem málem okusil tvrdost palubní desky. Jsou ale samozřejmě osazeny systémem ABS, který dokáže ušetřit kdejakou horkou chvilku.

O dobrou ovladatelnost se stará i tlumič řízení, který pomáhá krotit přední kolo při tvrdé akceleraci, které si na BMW užijete do sytosti. Při zapnuté kontrole trakce se pak motorka nenechá zvednout na zadní a včas přidusí motor. Motorka bude díky elektronice prostě tak hodná, jak budete chtít, pokud jí vypnete, stává se z ní bestie, která neodpouští chyby, pokud ale zapnete všechny systémy, může si S1000R užít i trochu vyježděný jezdec beze strachu o zdraví.

Letošní rok se dá nazvat doslova rokem litrových naháčů, představila ho Ducati, KTM a Kawasaki, každý s trochu jiným přístupem a BMW se mezi nimi rozhodně neztratí, je nejradikálnější a dokáže upoutat na první pohled. S kolegy jsme se shodli na tom, že je velká škoda, že už se nejezdí CEC s třídou naháčů, kde by dnes tohle BMW těžko hledalo konkurenci.

 reklama /*
*/

Videa

Instagram

Motodenik.cz

© 2010-2017 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.