Aprilia Tuono V4R

Filip Tichý 4.11.2010

fotka

Den po představení Ducati Diavel se milovníci jednostopých italek dočkali dalšího přelomového modelu, kterým je dlouho očekávaná Aprilia Tuono. Vítězné tažení Biaggiho Aprilie RSV4 v superbajkovém šampionátu si kromě ještě ostřejší verze Aprilie RSV4 Factory APRC SE zasloužilo ještě další pokračování právě v podobě nového Tuona, na který příznivci nadupaných naháčů nedočkavě čekali již od představení nového vidlicového čtyřválce z RSV4.

„Pryč s kapotážemi, svlíkat do naha!“ zaveleli za počátku vývoje nového Tuona designéři. Úplná nahota nakonec neprošla a Tuono je oblečené do slušivých bikin obepínajících vypouklé přední světlo a chladič. Náznaky kapot pomohly zachovat charakter RSV4, odvážné přední světlo zase navazuje na historickou tradici dvouválcového RSV. Při pohledu zezadu pak v podstatě koukáme na lákavé křivky RSV4, tady opravdu nebylo kromě civilnějšího sedla spolujezdce co vylepšovat.

Tuono V4R je osazeno stejným véčkovým čtyřválcem 999 ccm jako poslední „ostrá“ verze RSV4, ovšem s odlehčeným výfukovým systémem, lehčími koly a inovovaným systémem elektronického plynu. Naháč není oproti superbajku nijak ochuzený, je doslova nabitý elektronickými funkcemi jako možnost volby tří výkonových režimů, systému kontroly trakce s hned osmi stupni nastavení prokluzu kola! Doby, kdy palubní počítač pouze porovnával rychlost předního a zadního kola, jsou již dávno pryč. Nové Tuono obsahuje akcelerometry a gyrometry sledující všechny aspekty dynamiky motocyklu a na základě těchto dat upravuje řízení trakce podle náklonu, zrychlení i adheze.

Další technickou lahůdkou je quick-shifter, tedy systém řazení pod plným plynem. Ovšem opravdovým esem bude při vysoké hře s konkurencí startovací asistent, to myslím ještě dlouho u žádného jiného naháče nepotkáte. Před startem si zkrátka nastavíte úroveň razance rozjezdu, podržíte plyna a pustíte spojku a mašina se vám odmění raketovým rozjezdem bez rizika prokluzu zadního kola - tedy pokud si jej v systému naopak nepovolíte. Ono sto šedesát dva koní (oproti 180k RSV4) v podání pořádně tahavého véčkového motoru si takového pomocníka více než zaslouží. Celý propracovaný komplet všech řídicích systémů se navíc dokáže upravit třeba podle profilu a směci nově obuté sady pneumatik.

Oproti okruhově laděnému RSV4 jsou u Tuona také pozměněny převodové poměry u prvních tří kvaltů a maximum krouťáku je posazeno zhruba o 1000 ot/min níže, což lépe vyhoví jízdám na běžných silnicích. Náš britský kolega Kevin Ash po prvním testu systému APRC ve Valencii konstatoval, že tato elektronika vám „umožní i bežnému smrtelníkovi jezdit jako bůh“. A jak je to s celkovou hmotností? Hodnota 179 kg bez náplní se na chlup shoduje s hmotností RSV4 Factory. Naopak trochu odlišné jsou brzdy, radiální brzdiče Brembo nepoužívají konstrukci monoblock jako okruhovka.

Špičkový jezdec a špičkový stroj



Oficiální video Aprilia Tuono V4R

 reklama

Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2019 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o., supported by AmbitionPro, s.r.o.