Newsletter
Připravujeme
Jan Altner, foto: autor 5.9.2014
Protože nám chodí stále víc dotazů na naši redakční Ducati Hypermotard, shrnuli jsme odpovědi všem tazatelům do dalšího článku o dlouhodobých zkušenostech. Takže pokud vás zajímá „Jak moc je lepší SP proti standardu?“, „Není SP na běžnou postavu moc vysoká?“, „Nechybí tomu výkon?“, „Nevadí tam ta elektronika?“ a nakonec „Nejsou s HM problémy či závady?“. Pokud vás zajímají odpovědi a zkušenosti, čtěte dál...
Po druhé sezóně dlouhodobého testu biku Ducati Hypermotard SP mě těší, že můžu napsat, že motorka mi přináší jen radost. Není to motorka na dlouhé dálniční přesuny ve dvou, proti větším bikům jako je Multistráda nebo GS a je ve velké rychlosti při přímém směru mnohem nervóznější a ani není kam pověsit zavazadla, jenže koho baví dálnice?! Ve městě, po okreskách a v utažených zatáčkách je s ní hromada zábavy.
V téhle oblasti patří k tomu nejlepšímu na čem jsem kdy jezdil. Motorka je úžasně hravá a do zatáček padá sama. Je jí jedno, jestli s ní v rychlejší zatáčce vysedneš do strany nebo jestli ji naopak složíš pod sebe. Motor má sice “jen” 110 koníků, ale myslím že na silnice na které je určena - to bohatě stačí. Mnohem důležitější je krouťák, takže motorku nemusíš ani moc točit – sbírá se krásně odspoda. Myslím, že motorem se Ducati trefila do černého a navíc nemá v téhle konfiguraci biku ani žádnou vážnou konkurenci.
Motor má dost dost síly na to, aby vás vystřelil ze zatáčky, když je třeba – tak se rozmotá klidně přes 200 km/h, ale při tom není překoňovaný, abych se bál zatáhnout v zatáčce za plyn. Elektronika pracuje výborně a je skvělé – že se dá nastavit v několika krocích, takže si ji můžeš omezovat – podle toho na co si troufneš a jak máš motorku pod kontrolou. Já sám jezdím na RACE režim i v dešti, kdy v zatáčce pod plynem zadek malinko ustřelí, ale ihned se srovná. Já vypadám za pašáka – přitom se jen vezu a všechno hlídá elektronika.
Brzdový systém ABS je také nastavitelný, dokonce se dá vypnout jen ABS zadního kola a přední můžete nejen nechat zaplé a nadávkovat v setupu účinek dle libosti. Zásahů ABS se není důvod bát, Hypermotard je dokonce první bike, který se mi i s ABS povedlo postavit na přední kolo. A to zcela neplánovaně, díky paní, která mě přehlédla a z vedlejší mi přeťala cestu. Úzká vysoká konstrukce je nejen zajímavá, ale má podstatný vliv na chování motorky a pocitově se vrací ke kořenům motardů – ke kroskám. Ten pocit, když motorku zlomíte v zatáčce pod sebe je nepopsatelný – to se musí zažít! Proti běžným motorkám je hodně atypický i posez téměř nad předním kolem, ale to je prostě motard.
Co se týká srovnání verze SP a standardu – testoval jsem na obě a jednozančně preferuji SP. Motor je stejný - tam od SP víc nečekej. Velký rozdíl je v podvozku – který se chová lépe a máš víc možností, jak si ho nastavit. Podstatný rozdíl vidím i v brzdách. Ani se mi nechtělo věřit, že obě mají stejné brzdiče a rozdíl je jen v pumpě. Nicméně rozdíl je to významný a motorka jednozančně ostřeji brzdí a brzdný účinek se i lépe dávkuje. Další rozdíl je v designu a ve váze. SP barvy jsou líbivější (alespoň pro mě) a navíc je SP osazeno několika karbonovými doplňky. Lehčí kola jsou sice relativně malý rozdíl ve váze, ale na důležitém místě. Překlápění motorky z jedné strany na druhou (kdy se pereš s gyro efektem) je snadnější a nakonec rozdíl je i v měkčích pneumatikách.
Ještě jeden podstatný rozdíl je ve výšce – já měřím 175cm a na SP jsem trochu jak baleťák – stojím opravdu jen na špičkách a na křižovatce se nestydím zastavit si u obrubníku. Myslel jsem, že budu muset koupit nižší sedlo, ale naštěstí jsem se neunáhlil, protože pokud projíždíš utaženou zatáčku a máš motorku složenou pod sebou, je to najednou mnohem příjemnější a přirozenější. Někteří škarohlídi mě strašili před spolehlivostí italky, ale za rok a půl intenzivní testování jsem neměl žádný technický problém, pouze jsem ztratil víčko nádobky chladicí kapaliny. To že si Ducati věří dokládá i servisní interval 30000 km. Takže za mě jednozančně Ducati Hypermotard SP - ANO.