BMW HP4 vs BMW M235i na letišti

FilipT, foto: Jan Altner 19.10.2014

fotka

Na letištní dráze vedle se chystají k srovnání sil dva „bavoráky“. Dva stroje nabité maximálním výkonem ve své třídě výkonem i nejnovější elektronikou včetně elektronického podvozku. Oba od stejné značky, a přesto každý z úplně jiného světa... Jak chutná jízda na HP4, nejrychlejším motocyklu od BMW, ve srovnání se svezením v nejsportovnějším voze M235i od téže značky?

Přiznám se, že k tomuhle společnému testíku nás přivedlo tohle video z auto vs moto závodu na ploché dráze. A pak taky nenápadná zmínka o nové funkci Launch Control u nového sporťáku BMW M235i, která nás vylákala na letiště porovnat, jak moc se na intenzitě rozjezdu u obou strojů projeví elektronika.

BMW HP4 už jsme měli tu čest vyzkoušet na okruhu ale také pár dnů otestovat v běžném provozu. Suchá fakta jako výkon litrového čtyřválce 193 koní a krouťák 112 Nm na 169 kilo suché váhy dělají z téhle rakety v přímém srovnání s jakýmkoli autem jasného favorita. Nás ale zajímalo, jak moc se za běžných podmínek a s běžným jezdcem přiblížíme ke zrychlení na 100 km/h za pouhých 2,9 sekund u dávanému v technických údajích? Jak moc se projeví kontrola trakce a jak budou vypadat první metry v porovnání s výkonným autem?

Do společné rozjížďky jsme zařadili lahůdku pro každého milovníka motorů – vcelku nenápadné malé kupé dvojkové řady BMW, ovšem se sportovním podvozkem M a s přeplňovaným třílitrovým šestiválcem TwinPower Turbo o výkonu 326 koní - BMW M235i. Má nádherný zvuk a ještě nádhernější sportovní projev s živou reakcí na plyn a ochotným vytáčením až k červenému poli. Stejně jako HP4 má adaptivní elektronický podvozek, který se neustále průběžné nastavuje podle aktuálního stavu vozovky a stylu jízdy. Motor se v tomto případě musí postarat o 1470 kg váhy a oficiální údaj o rozjezdu na 100 km/h udává 4,8 sekund. O dost víc než motorka...

Jak to ale bude v reálu, když tento vůz nabízí Launch Control, speciální funkci 8stupňové sportovní automatické převodovky. Díky tomu se totiž na udávané papírové zrychlení za necelých 5 sekund dokáže rozjet každý, kdo po stisku kouzelného tlačítka udrží nohu naplno sešlápnutou na plynu. Bude to velká výhoda proti motocyklu, kde jezdec musí ručně korigovat spojku a krotit zvedající se přední kolo?

Tři, Dva, Jedna, GO! Pilot auta pouští brzdu a na zadní kola BMW M235i se s krátkým proklouznutím rve plná nálož točivého momentu 450 Nm. Kontrola trakce na zvrásněném betonu letištní dráhy prakticky nemusí zasahovat a ručička tachometru opravdu prosviští kolem stovky za pět sekund! Jezdec na motorce se musí mnohem víc trápit „vychytáním“ správného poměru intenzity plynu, pouštění spojky a hlídání kontaktu předního kola s asfaltem a na prvních pár metrech pravidelně trochu ztrácel. Ale už po první sekundě je jasné, že poměr hmotnosti a výkonu resp krouťáku jednoznačně hraje do karet pro BMW HP4 a motorka se rychle vzdaluje a před konce dráhy už má náskok kolem stovky metrů. I když se jezdci na mašině třeba nepovede první povolení spojky a start, po otevření plynu je rozdíl hmotnosti tak velký, že díky elektronice vždy hravě smaže náskok auta.

Hodně velký rozdíl to je z hlediska pocitu. Maximální akcelerace vyžaduje na motorce dost síly, všechny svaly jsou napnuté a dát to z nuly na sto za udávané tři sekundy je docela adrenalinová záležitost. Naproti tomu v autě si užíváte krásné akcelerační zamáčknutí do sedačky a super zvuku laděných výfuků, ale jinak stále vnímáte, že jste v naprostém bezpečí a během prudké akcelerace jsme pod péčí všech elektronických systémů a pevné karoserie. Třeba vám ten pocit trochu přiblíží naše krátké video.

 reklama /*
*/

Videa

Instagram

Motodenik.cz

© 2010-2017 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.