Gas Gas 2015 na vlastní kůži

Matěj Oliva, Foto: Matěj Oliva, Jan Rameš, Jiří Podroužek 21.11.2014

fotka

Španělská továrna v posledních letech rozhodně neměla na růžích ustláno a v povědomí motorkářů se moc neukazovala. Staré problémy jsou ale najednou pryč a my jsme měli možnost se svézt na nové modelové řadě červených offroadů a dokonce jsme mohli okusit i trial.

Gas Gas je poslední španělskou motocyklovou továrnou a místní vláda si jí podle toho cení. Kromě peněz od nových majitelů tak fabrika dostala i dvoumilionovou (samozřejmě v EURech) dotaci od vlády, díky které mohl Gas Gas zakoupit novou výrobní linku pro vlastní čtyřtaktní motory. Ona tedy vlastně úplně nová není, původně se na ní vyráběly motory Husqvarna, ale po změně majitele tak trochu osiřela. Gas Gas tak převzal konstrukci osvědčených agregátů. Ve strategii společnosti nezůstal kámen na kameni. Změnilo se 90% dodavatelů, což má za následek daleko lepší dodací lhůty náhradních dílů. Dnes můžete na Gas Gas koupit vše ve srovnatelném termínu s japonskou i evropskou konkurencí a to je u převážně závodních strojů velmi důležité.

Při výrobě měl Gas Gas největší problémy s dodávkou čtyřdobých motorů. Ty nakupoval od Yamahy, což pro uživatele rozhodně nebylo špatné, ale Yamaha si kladla náročné podmínky při prodeji strojů, které mimo jiné zahrnovaly zákaz exportu na některé trhy, mezi kterými je například Británie, nebo USA, tedy jedny z nejsilnějších trhů. I proto se Gas Gas pustil do výroby vlastního agregátu, respektive agregátu od Husqvarny. V současné motorce ale nadále bije srdce Yamaha.

Klasika i experimenty

Na klasických endurech se hlavně vylepšovalo (geometrie, komponenty, startéry, atd.), Gas Gas ale představil i zcela nové stroje se zajímavou koncepcí. Po loňské novince Cami tak jde o celkem zajímavé pokračování řady pro hobby jezdce. Tím nejodvážnějším bude asi Randonne. V trialovém rámu je umístěna vzduchem chlazená dvoustovka (alternativně i 125ccm), tedy jednoduchý, spolehlivý a nenáročný motor. Na rozdíl od trialových strojů má ale motorka odnímatelné sedlo, které je umístěno velmi nízko. To ocení především dámy, které by chtěly okusit jízdu v terénu. Zbytek stroje je postaven v trialovém stylu a to včetně plastů, nechybí ale silniční homologace.

Jízda na Randonne se nejvíce podobá svezení na klasickém trialu. Řídítka jsou nízko a vepředu a k tomu pořádně široká. Motor má dost síly od nejnižších otáček a s pomocí spojky vás vždy vystřelí kupředu tak, jak zrovna potřebujete. Z trialu ale vychází i podvozek, který je naladěn především na pomalejší jízdu v náročném terénu. Jakmile se s motorkou rozjedete třeba na skok, velmi rychle se s podvozkem dostanete na limit.

Jinak je ale stroj naprosto perfektně ovladatelný, má velký rejd, čitelný zátah motoru a dobře nadávkované brzdy. Je obutý na trialových pneumatikách, které pomohou motorce vyšplhat se v podstatě kamkoliv si vzpomenete. Sedlo je pro jezdce normální postavy spíš nouzová záležitost a třeba jízda do zatáčky v sedle není moc příjemná. Pro trialové ježdění ho ale můžete úplně sundat. Jezdci menších postav a dámy ho ale rozhodně docení a může to pro ně být vstup na nezpevněné cesty. Cena dvoustovky je navíc stanovena na 110 000 korun včetně dokladů, což rozhodně není špatné.

Španělé ale v Miláně představili i zajímavou variantu klasického trialu, na který je přidělané sedlo pro delší přejezdy. Takové stroje s podomácku dodělanými sedačkami jsem už viděl třeba na rumunských hard enduro závodech a musím říct, že se jedná o zajímavou alternativu ke klasickému enduru.

Endura

Gas Gas vždy vynikal především v kategorii dvoutaktů. Ani modely 2015 nezaostávají. V nabídce je 125, 200, 250 a 300, tedy stejné objemy, jako má KTM. Na endurech jsme se dočkali především dílčích úprav, které ale dolaďují motorky téměř k dokonalosti. Nová je geometrie řízení, díky které jsou motorky ovladatelnější, pracovalo se ale i na tlumičích. Velké dvoutakty pak mají nový startér umístěný šikmo na levém boku motoru v trochu netradičním místě, funguje ale výborně.

Začneme hned od nejsilnějšího stroje, od třístovky. Tu jsme měli loni v samostatném testu a tehdy se mi nelíbil malý rejd a dojmu nepomohly ani sjeté pneumatiky. Tentokrát to ale bylo o něčem jiném. Hned od prvních metrů mi Gas padnul perfektně do ruky. Motor měl krásně čitelný průběh a ochotně se vytáčel od nejnižších otáček.

S motorem je ale velmi dobře sladěný i podvozek. Zadní tlumič Riegger pracuje naprosto precizně. Přední vidlice si sice žádala malou korekci nastavení, ale pak jsem i od ní dostával tu nejlepší odezvu a motorka se dobře vodila jak na rychlých rovinkách, tak i v náročném terénu. Vyzdvihnout musím zejména motor, který dovoluje perfektní dávkování na každém povrchu. Můžete tak bez zbytečného protáčení kola vyjet z bahna, nebo přejet kamenitou skalku. Motorka vás taky zbytečně neunavuje, nemusíte se s ní prát a funguje tak nějak přirozeně. Jediný problém v ergonomii se projevil až druhý den po testování a je jím širší sedlo, to je ale spíš o mém zvyku na jiné stroje.

Dvěpade je u Gas Gasu třístovce velmi podobná. Velmi lehce se ovládá, motor se ochotně roztáčí a má jen o něco slabší střední pásmo, než třístovka. Nenechá si zkrátka líbit takové podtočení, jako velký sourozenec. Pořád má ale daleko silnější střed, než dvoustovka. Ta je pro mnohé zajímavým kompromisem mezi lehkou 125 bez točivého momentu a přeci jen pro někoho už zbytečně velkou 250. Nabízí hlavně hravý motor, který se rád vytáčí, ale nabídne i překvapivě silné pásmo středních otáček, které jsem opravdu nečekal.

Suverénně nejhravějším strojem je pak stopětadvacítka. Točivý motor, snadné a hravé ovládání a až neuvěřitelně nízká hmotnost dělá z motorky ideální stroj pro endurové začátky. Malý dvoutakt musíte nekompromisně točit. Má sice jakýs, takýs střed, ale aby motorka něco vyjela, nebo vás vystřelila ze zatáčky, musíte jí nekompromisně vytáčet a špatné zařazení se tu trestá několika vteřinami ztráty. Jakmile se ale naladíte na dvoutaktní notu, bude vás motorka nesmírně bavit.

Čtyřtakty

Volně se přesuneme do sedla čtyřtaktů. V nabídce jsou dva objemy - 250 a 450, tedy klasika pro třídy E1 a E2. Nic zásadního tu hledat nebudeme. Oba stroje mají agregáty naladěné především do nízkých a středních otáček a tak trochu jim chybí dravost a točivost. Naladění je výborně pro jízdu v těžkém terénu a trialových pasážích, ale třeba na motokrosové trati bude dvěpade trochu docházet dech. Jinak je ale motor vzorně naladěný co se týče průběhu, ten je vyhlazený téměř k dokonalosti a pokud vyloženě špatně nazařadíte, budete mít v pravé ruce stále dost výkonu pro výjezd.

To samozřejmě nemusíte řešit u čtyřipade. Ta má výkonu v celém otáčkovém spektru dostatek. Výkon se dá vždy velmi dobře dávkovat a motorka se sebere i z nejnižších otáček. Je tu ale hodně znát hmotnost, čtyřipade není z nejlehčích a do zatáček je třeba jí trochu víc pobízet. O to lepší jsou ale výjezdy, které jsou díky točivému momentu velmi působivé. S motorem dobře spolupracuje podvozek, který je naladěn adekvátně ke čtyřtaktnímu jízdnímu stylu. Motorka se nenechá rozhodit ani roletami, ani kamenitým korytem potoka.

Trial

Na testování jsme si mohli vyzkoušet i nový model TXT 300 pro trial. Podrobný test přineseme v samostatném článku, takže jen pár dojmů. Motorka je lehoučká, shazuje kila v každé generaci a to je u trialu nejdůležitější. Gas Gas se jako jediný z velkých výrobců drží pouze u dvoutaktní produkce. Není se také čemu divit, motor je vyladěný k dokonalosti a má silný nástup už od nejnižších otáček.

Na Trialu jsem sice zelenáč, ale i tak se pokusím sdělit pár prvních dojmů. Tím prvním je perfektní pocit z motoru. Reaguje na plyn tak jak očekáváte. Spojku můžete pohodlně ovládat jedním prstem klidně celý den, což je u trialu, kde spojku používáte víc, než kde jinde celkem zásadní. Podvozek je samozřejmě uzpůsoben pomalé jízdě, tím pádem ho při svižnějším projetí velmi rychle dostanete na limit. O tom ale trial rozhodně není. Je to hlavně o tom, že s naprostou samozřejmostí dokážete přejet vše, co si zamanete a na co naleznete odvahu. Motorka umí samozřejmě mnohem víc, než já, ale kam jsem si troufl, bez nejmenších problémů mě TXT vyvezlo.

Dakarský speciál

Na testování jsme mohli vidět i speciál Gas Gas pro dálkové rallye. Nebyl sice k dispozici pro svezené, ale i pouhá obchůuka okolo motorky byla zajímavá. Za cenu okolo 15000 EUR nabízí Gas Gas plnohodnotnou Rallye motorku, ke které je třeba dokoupit už jen držáky povinných přístrojů a pár detailů. Nechybí všechny homologační povinné prvky, jako jsou velké nádrže, nebo nádrž na vodu. Základem je enduro 450, které je od základu upraveno pro dálkové soutěže. Cenově jde rozhodně o velmi zajímavou alternativu, vždyť třeba KTM Rally Replika stojí téměř dvojnásobek.

 reklama

Videa

Instagram

 reklama

Motodenik.cz

© 2010-2017 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.