Newsletter
Připravujeme
Matěj Oliva, Foto: Jan Altner 2.12.2014
Větší či menší rivalita mezi motorkáři a čtyřkolkáři tu je snad od nepaměti. Doteď jsme jí nechtěli podporovat, ale když už se nám v redakční garáži sešel najednou závodní Gas Gas a Gladiator Sport, nebyla jiná možnost.
Naše dostaveníčko jsme naplánovali na trať v Benešově, kde se letos konalo mistrovství v Trialu čtyřkolek. A úkol zněl jasně, najde se terén, který by čtyřkolka zvládla líp, než trialová motorka? Motorce jsme dali hned od začátku nevýhodu v podobě jezdce. Na trialce jsem jel podruhé v životě, takže Eda na čtyřkolce, jako stálý účastník ATV Trial Cupu měl v tomto směru jasnou výhodu.
U čtyřkolek není pro závody v trialu třeba v podstatě žádných úprav, takže jsme vzali naprosto sériový stroj včetně zrcátek. Čtyřkolka je obutá na 14" kolech s pneumatikami Maxxis Bighorn, které jsou jedny z nejrozšířenějších, ale bohužel trpí špatným bočním vedením. Na druhou stranu jde o nejuniverzálnější gumy, které si můžete přát. Gladiator má samozřejmě náhon 4x4 s uzávěrkou předního diferenciálu, to je pro náročné trialové pasáže nutnost.
Gas je naopak trialovým speciálem. Motorka se vyznačuje především nízkou hmotností a perfektně naladěným dvoutaktním motorem, který má zátah od nejnižších otáček a okamžitě reaguje na otočení plynové rukojeti. K tomu je tu spojka, kterou můžete mačkat jedním prstem třeba celý den. Brzdy jsou slabší, ale na trial dimenzované naprosto ideálně. Podobné je to s podvozkem. Ten je hodně měkký, naladěný na pomalou jízdu v náročném terénu a odskakování na malém prostoru.
Motorka je obutá na speciální trialových pneumatikách. Ty jsou vyrobené z velmi měkké směsi, která má trakci na každém povrchu, tedy až na měkké bahno. Pneumatiky jsou pro trial také extrémně podhuštěné.
Začínáme rovnou zostra na jedné ze sekcí ATV Trialu. Pravidla jsou jednoduchá, čtyřkolka musí prostě jen projet, na motorce nesmím stoupnout na zem. Proti motorce hraje hlavně mokrá trať a bahno, se kterým si trialové gumy moc nerozumí. I tak ale na Gas Gasu díky plynulému průběhu výkonu a nízké hmotnosti zvládám všechny sekce bez sebemenšího problému. Čtyřkolka ale taky, i když s trochu menší elegancí.
Zkoušíme tedy přitvrdit. Kořenový výjezd v rokli už není tak jednoduchý. Na motorce vyjíždím sice s mírnou ztrátou elegance a za doprovodu pár neslušných slov, ale nakonec se daří. Čtyřkolka za mohutného řevu velkoobjemového jednoválce letí do kopce, ale po pár nakopnutích od kořenů kapituluje v poslední třetině a chtě nechtě musí jet jinudy.
I s úroky mi to ale vrací na umělých překážkách. Mokré pneumatiky, které navíc nejsou nijak připoutané a i s motorkou ujíždí. Mechem porostlé klády jsou pak při prvním pokusu nad moje síly a musím si párkrát odšlápnout. Čtyřkolka projíždí bez větších problémů. Čtyři kola a hrubá síla zkrátka fungují. Tedy dokud nechcete ukázat, co umíte a neposadíte čtyřkolku břichem na pařez, pak musí nastoupit hrubá síla jezdců, ale to už bylo mimo soutěž.
Poslední kratochvílí byly výjezdy a sjezdy na spadaném listí. Tady se projevuje trakce 4x4 a čtyřkolka se drží naprosto bez problémů. I já nakonec dávám sekci bez šlápnutí, ale je to tak trochu přehlídka driftů.
Mám-li být nezaujatý, musím říct, že na trialové motorce toho dáte mnohem víc, než na čtyřkolce. Je lehká a hlavně nepotřebuje širokou cestu, nehrozí převrácení v šikmých svazích atd. Na druhou stranu na motorce už musíte mít nějakou tu průpravu za sebou, minimálně na enduru, protože to není zase tak snadné. Když přemýšlím, kde by čtyřkolka měla navrch, je to rozhodně bahnitý terén. Hluboké bahno se trialovému stroji rozhodně líbit nebude. Jinak ale musí jezdci na čtyřech kolech kapitulovat. A co dál, máte nějaký další nápad na srovnání? Co třeba motokros?
Tento “test” trialka vs. čtyřkolka se mi velmi líbil. Už jen ten nápad na porovnání v zásadě neporovnatelného. Ukázalo se, že motorka, navíc speciál, je v trialu samozřejmě podstatně obratnější a elegantnější a ani nevadilo, že jezdec na ní byl teprve podruhé. Bylo vidět, že se s ní dá velmi dobře sžít a kdybych jezdil na motorce, asi bych to taky zkusil. Leč jsem ortodoxní 4kolař, tak jsem si “testík” odpustil. Rozhodně nejsem žádný trialový přeborník, některé závody v seriálu trialu jezdím pro své (a někdy i divácké) pobavení :), takže z pohledu “testerů” to vlastně bylo skoro vyrovnané. Podmínky pro testování byly přinejmenším “nestandardní”. Mžilo, spousta bláta, mokré kořeny a čerstvě popadané mokré listí - "super "podmínky pro pneu Maxxis Bighorn, a jak se ukázalo, i na trialové pneu na motorce to bylo prostě až moc. Oba dva jsme zažili situace, kdy mašiny jely, nebo se chovaly, jak chtěli a oba dva jsme v určitých situacích vystupovali. Nicméně, oba jsme se snažili vyjíždět a projíždět totéž, pokud to tedy rozměry a možnosti povolovaly.
Ze svého pohledu ze sedla čtyřkolky musím uznat, že pokud bychom jeli proti sobě v rámci soutěže, neměl bych na přírodních překážkách asi šanci. Naopak, jak psal Matěj, umělé překážky zase byly pro čtyřkolku značně lépe průjezdnější. Na rychlost ovšem opět vítězila motorka s více jak dvakrát nižším obsahem motoru. Nejvíce mě však zaujalo, s jakou lehkostí si motorka projížděla sekce, kde i profíci musí trochu zamakat, aby se nekutáleli. Na druhou stranu, motorkář si musel často odšlápnout či se odrazit. To ze čtyřkolky nemusíte, když tedy zrovna třeba nehážete kolku přes záda…Na doteky nohy se zemí tedy logicky vítězí čtyřkolka. Na porovnání jsem vzal úplnou seriovku Gladiator 720 Sport 4x4, takže obutí, nárazník, naviják, neupravené stupáky a i samozřejmě pro trial naprosto nepoužitelná zrcátka, to vše mi také úplně nepohlo, ale to byla má volba :). Sečteno, podtrženo - vítezem i z mého pohledu byla motorka, ale určitě by bylo zajímavé, kdyby se podobného testíku zhostili opravdoví profící ze závodních okruhů…
Eda