BMW R1200R v testu ze Španělska

Jan Altner 17.12.2014

fotka

V téměř ideálních podmínkách jižního Španělska jsme otestovali jednu z nejvýraznějších novinek pro rok 2015, nahatý boxer BMW R1200R. Jedná se o jeden z pilířů bavorské produkce a navíc tradiční motocykl, který prochází pro modelový rok 2015 zcela zásadní proměnou.

Byli jsme v testu zvědaví, do jaké míry je nové eRko evolucí předchozích modelů a do jaké míry se jedná o převrat nebo chcete-li revoluci. Testování bylo o to zajímavější, že se ho s námi účastnil celý vývojový tým v čele s šéfdesignerem týmu Christian Hahn Woernle. Pánové byli zvědaví na naše názory a zpětnou vazbu z testování a velmi ochotně nám odpovídali na naše dotazy nejen ohledně tohoto bajku, ale i na otázky týkající se i dalších BMW motocyklů.

Už na designu eRka je patrné, že se změny týkají nejen technických řešení, ale že se mění základní designové rysy a motocykl působí více dynamicky, moderněji než jsme byli u eRka zvyklí a motocykl ve finále působí podstatně agresivnějším dojmem. Jsou to logické změny, které za prvé navazují na měnící se jízdní charakter motorky obohacené elektronikou a za druhé na fakt, že štafetu klasického konzervativního motocyklu přebralo pevně BMW R nineT.

NineT se hlásí ke klasickým a konzervativním hodnotám ještě výrazněji a proto se eRku otevírá cesta k novým obzorům a může si dovolit podstatně odvázanější design i projev. BMW R1200R sice dál zůstává univerzální motorkou, ale vzhledem k použitým technologiím a technickým řešením bych v souvislosti s ní rozhodně nepoužíval přívlastek konzervativní či klasický. Motocykl dostal zcela nový trubkový rám, místo Teleleveru obrácená vidlice a vzhledem k použití poslední generace boxeru přibyl i chladič. Inovovaný motor s výfukovými svody směřujícími dopředu vypadá ještě mohutněji než předtím.

Pokud něco zůstalo na motocyklu podobné, tak je to posaz. Na motorce sedíte velmi pohodlně a vzpřímeně a příjemná jsou široká řídítka, na kterých spočívá jen malá část váhy těla jezdce. Sedlo je pohodlné a navíc si při objednání motocyklu můžete vybrat jedno ze čtyř provedení, které nabízí rozmezí neuvěřitelných 8 cm, konkrétně tedy pozice 76 až 84 cm. Tuto výšku si nevolíte jen podle své postavy ale i podle charakteru vašeho jízdního stylu. Vyšší sedlo znamená větší přenesení váhy na řídítka a sportovnější posaz.

Ergonomie ovládacích prvků je u BMW tradičně skvělá, hodně inovativní je přístrojová deska, která je tenká a revoluční svým provedením. Levé straně dominuje klasický analogový tachometr a na pravé straně je velký multifunkční displej a barevné kontrolky. Velmi příjemné je, že si můžete vybrat jeden ze tří stylů, které se liší grafikou i informacemi, které vám nabízejí. Pohodlné ovládání skvěle podporuje i bezklíčkové zapalování – stačí mít klíče v kapse a můžete odemknout, startovat či zamknout řídítka bez hledání klíčů.

U zadní lampy i u části předního světlometu pro denní svícení ve tvaru H byla použita LED technologie. Standardně nemá R1200R žádný štítek proti větru a při rychlostech cca do 130km/h mi ani nechyběl, ale vybrat si můžete hned z několika čirých či černých štítků rozdílných velikostí. Od malého štítku, který jen kryje budíky až po největší velký cestovní štít, který vám zvýší komfort i ve větších rychlostech při dálničních přesunech.

Ve standardní verzi můžete volit ze dvou jízdních režimů ROAD a RAIN, ale v příplatkových verzích vás zaručeně potěší režimy DYNAMIC a USER. Mezi osvědčené výhody boxeru patří nízké těžiště, zátah odspodu, vyrovnané spektrum výkonu ve všech otáčkách a nízká spotřeba. Nová generace boxeru si ale může dovolit rozevřít nůžky nabídky jízdních stylů, protože v režimu RAIN se motorka chová rozvážně a plynule, ale v režimu DYNAMIC je z ní dravec u kterého musíte velmi opatrně volit každý pohyb plynu a využijete kompletních 125 koní při točivém momentu 125Nm při 6500 otáčkách.

Volitelně si můžete vybrat koncovku výfuku od Akrapoviče, ale i se standardní koncovkou výfuku má eRko uchu lahodící zvuk. Dvouválec tradičně nádherně brzdí motorem a výborně funguje i přesná převodovka, typická svou lejkou hrubostí a přesností. Mezi další volitelné příslušenství však patří asistent řazení, který umožňuje řazení bez spojky nejen nahoru, ale i při podřazování a jak jsme měli možnost zjistit, tak funguje opravdu výborně a umí skvěle zvýšit požitek z jízdy s dokonalým a okamžitým řazením. A za zmínku stojí i fakt, že už ve standardu má R1200R elektronický tempomat pro příjemnější dálniční přesuny.

Charakter odpružení je ovlivněn za prve změnou koncepce přední vidlice z Teleleveru na vidlici konstrukce upside-down a za druhé měly všechny testované motocykly elektronický podvozek, který nejenže funguje výborně, ale po navolení opět naprosto změní charakter motorky z houpavého pohodlného cesťáku až po tvrdý sportovní podvozek poskytující tvrdou přesnou odezvu podvozku od vozovky. Motorka je díky své váze a především díky nízkému těžišti hravá a krásně manévrovatelná. Stupačky jsou relativně nízko, díky čemuž si užijete pohodlný posaz, ale ve větších náklonech ke kterým motorka zvlášť v režimu Dynamic svádí, jsem se velmi rychle dostal na hlásiče stupaček a řádně je obrousil.

Bohužel jsme nedostali žádnou testovací spolujezdkyni, ale i sedlo spolujezdce vypadá pohodlně. Právě proto, že se jedná o univerzální bike, můžete v příslušenství vybrat i plnohodnotnou sadu kufrů a s motocyklem vyrazit na delší cestu. Na motocyklu jsme během dne najezdili přes pět hodin stylem brzda plyn a motorka fungovala na výbornou. Vzhledem ke stylu jízdy mě příjemně překvapila i průměrná spotřeba pod 5 litrů.

Vzhledem k novému boxeru a použití elektronického podvozku můžete eRko velmi snadno přizpůsobit svým potřebám a kliknutím na několik tlačítek diametrálně změnit charakter motorky. Pokud bych měl najít nějaká negativa, pak bych se zmínil o nízko umístěných budících, které se mi špatně sledovaly zároveň s cestou. Za druhou drobnost by se daly označit slabé vibrace motoru ve středních otáčkách, ale zároveň musím druhým dechem dodat, že právě tuhle syrovost boxeru mám právě na těchto motorkách rád.

Zatímco u mnoha jiných motorek pro mne slovo „univerzální“ navozuje dojem, že motorka neurazí, ale ani neumí nic pořádně – získává u R1200R toto slovo nový význam. Tahle mašina díky nové elektronice i posílenému výkonu s chlapáckým zátahem ve všech otáčkách umí nabídnout pohodlnou jízdu i sportovní svezení, dovolenkové cestování ve dvou a s kufry i každodenní dojíždění a všechno umí na jedničku.

Další články z rubriky:

    

    Videa

    Instagram

    
    

    Motodenik.cz

    © 2010-2019 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o., supported by AmbitionPro, s.r.o.