Newsletter
Připravujeme
Matěj Oliva, Foto: Jiří Podroužek 9.2.2015
Randonne je rozhodně zajímavý projekt, který nabízí nenáročnou motorku se slušnými jízdními vlastnostmi, na které můžete na výlet do lesa, nebo celý den skákat na trialové trati. Podle nás je ale mimořádně vhodné i jako první terénní motorka pro dámy. A proto jsme se rozhodli jí jedné půjčit.
Jak jezdí Randonne v terénu si můžete přečíst v našem testu z Šiklova Mlýna. Teď tedy z trochu jiného soudku. Naše motorkářka jezdí už nějaký ten pátek, ale zatím jen na silniční CB 250, k tomu ale často na horském kole, což je ideální předpoklad k jízdě v terénu. Při její výšce(162cm) je Randonne ideální stroj. V podstatě jde o motorku do terénu s nejníže položeným sedlem. To je sice dost nouzové a doplňuje trialový rám, ale pro jednoho jezdce funguje zcela plnohodnotně.
Menším postavám tedy výška sedla a geometrie vyhovuje, naopak široká řídítka nejsou ideální. Dávají ale perfektní kontrolu nad řízením. Navíc případná výměna je záležitost tisícovky. Celkově je motorka velmi jednoduchá, což usnadňuje i údaržbu. Vzduchem chlazený motor vyžaduje pouze pravidelnou výměnu oleje. Karburátor jednou za sezonu vyčistit. Jinak vás nic moc nemusí trápit. Spojka je lanková, no a destičky vydrží dlouho. Stejně tak i trialové gumy.
Randonne se prezentuje jako Hobby trial, tedy trialová motorka pro začátečníky, nebo jako doplňková motorka k enduru. Může ale posloužit i jako plnohodnotné enduro, i když podvozek rychlé jízdě v terénu moc nesvědčí. Daleko více si libuje v trialových pasážích a při pomalém proplétání lesem. Pro holky je ale ideální, je nezáludný, ideálně tuhý a motorka dokáže dost odpustit.
Zajímavou volbou jsou i trialové pneumatiky, které naše jezdkyně zhodnotila jako perfektní. Z kola je zvyklá na podobný styl jízdy a na trialových gumách se motorka chová hodně podobně. Snesou navíc i nějaké ty silniční přesuny, které můžete díky SPZkám bez problémů absolvovat. Jediné, s čím si trialové gumy nerozumí je hluboké bahno.
A teď k samotné jízdě. Randonne mělo pro náš test nasazené menší přední kolečko a motor měl tak velmi silný zátah už od nejnižších otáček. Nebylo tak třeba používat tak často spojku a jízda byla plynulejší. Naší začátečnici pak hodně překvapilo, co dokáže motorka vyjet a sjet, vlastně stačí jen přenášet váhu, udávat směr a motorka se o vše ostatní postará. Jediné, s čím měla problém je řazení. Páčka je totiž trialová a tedy hodně daleko od stupačky. Když chcete rychlosti "nasypat" rychle za sebou, budete mít problém, kor s nohou velikosti 36. To se ale dá snadno řešit jinou řadičkou.
Celkově je ale ergonomie pro holky ideální. Vše mají na dosah a nevadí ani menší postava. Sedlo je sice poměrně příjemné, v terénu je ale přeci jen lepší jízda ve stoje. Jak jednoduše se motorka ovládá bylo možné vidět na pokrocích naší začátečnice. Během dne, který strávila ve stupačkách Gas Gasu byl vidět až neuvěřitelný pokrok a večer už bez problémů přejížděla menší překážky a skákala menší skoky.
Gas Gas Randonne tak můžeme doporučit třeba do endurácké rodiny, kde ho užije každý, pro dámy je ideální pro základy jízdy v terénu a pro zkušené jezdce je pak po sundání sedla super doplňkový bajk na trénink rovnováhy a těžkých pasáží. Údržba vás pak rozhodně nezruinuje. Motor je jednoduchý, stejně jako celá motorka. Ani cena není nijak tragická, v nabídce jsou navíc i další dvě motorizace - 125 a 250.