Ducati Monster 1200S – po vzoru Diavelu

FilipT, foto: Jan Altner 18.2.2015

fotka

Nová generace nejsilnějších Monsterů přechází na vodou chlazené motory a stojí to za to – zatímco předchozí Monster 1100 uměl 100 koní, nová dvanáctistovka jich má v eSkové verzi rovnou 145! Ale taky o dvanáct kilo vyšší váhu – jak se to projevilo na charakteru jízdy, jsme vyzkoušeli při redakčním testu, při které jsme zavítali i na okruh.

Nový Monster s vodou chlazeným dvouválcem dostal upravený dvouválec z Diavelu a jako by s ním do Monsteru přešla i část jeho charakteru a vlastně i zaoblených křivek a jistá bachratost nového designu. Už to zkrátka není ta štíhlá a lehká „koza“, jaké byly díky úzkému dvouválci bez chladiče předchozí Monstery po celou dobu 22leté historie tohoto modelu. Nový Monster působí mohutnějším a hlavně širším dojmem.

Designové dědictví je naštěstí jasné – malý oválný světlomet a příhradový rám spolu s charakteristickou červenou barvou na první pohled navazuje na předchozí Monstery. Ovšem široké sedlo a mohutný dvojitý výfuk už tak trochu přiklánějí celkový dojem právě k Diavelu. Jako celek jde o nádhernou Italku, která ostatním naháčům v této kategorii posílá jasné poselství - italská škola je prostě jednička a nemá zapotřebí používat žádné futuristické tvary světel, stačí jen citlivě zpracovat klasiku. I když na druhou stranu italská ležérnost je trochu znát i po stránce zpracování, kde by si vedení kabelových svazků a hadic v této cenové kategorii možná zasloužilo více péče.

Monster 1200S je překvapivě pohodlná motorka s širokým sedlem a s hodně odlišným posazem od předchozích Monsterů. Hned po prvních metrech si uvědomíte, že to je oproti podobně výkonným konkurenčním naháčům neskutečně pohodlná mašina, se kterou by se dalo vyrazit i na dlouhou dovolenou. A to si ještě můžete nastavit výškově stavitelné sedlo přesně podle svých představ. Ale pohodlí není vše a nemůžu si pomoci, ale pro mě osobně Monster už není tak monstrózní a radikální jako dřív a s pohodlnějším sedlem a uvolněným posazem je najednou na první dojem dost krotký...

...ale jen do chvíle, kdy naplno pustíte uzdu celému stádu 145 koní poslední verze pohonné jednotky Testastretta 11° a zjistíte, že přestože konkurence dokáže z dvanáctistovky vymáčknout ještě o pár desítek koňů navíc, právě Monster jich dokáže nejvíc dostat na silnici. A to platí i pro standardní verzi (bez označení S) s výkonem 135 koní. Charakter dvouválce je tak akorát neurvalý, aby vás to pořádně bavilo, a malá porce vibrací je tu jen proto, aby to byla větší zábava, jinak si jich ani nevšimnete. Díky elektronickému plynu dává stroj pozor na plynulé řazení a reakce na plyn, ale systém už je tak dobře zpracovaný, že rozdíl oproti klasickému „lankovému“ plynu vůbec nepoznáte. Výkonové režimy Urban, Touring a Sport jsou docela dost odlišné a přesně odpovídají svým názvům, navíc při jejich nastavení se mění i reakce další elektroniky, jako je nastavitelná kontrola trakce DTC a nastavení ABS do osmi úrovní razance zásahu.

Při nastavení různých výkonových režimů se také změní rozložení informací na barevném TFT displeji, který u tohoto moderního stroje zastupuje přístrojovou desku a je slušně vidět dokonce i na slunci. Chvíli to trvá, než si zvyknete na pokaždé jinou sestavu informací, ale v roli majitele to budete mít za den v malíčku. Já osobně jsem asi trochu ortodoxní zastánce analogové ručičky otáčkoměru a pořád jsem měl pocit, že mám místo přístrojovky před sebou položený mobilní telefon.

Režim Urban určený do města ale i pro jízdy v dešti vám na zadní kolo pustí „jenom“ 100 koní a uhladí reakci na plyn, takže z Monsteru je mírný beránek a bez problémů se protahuje městem skoro jak na skútru. Ale je to tak trochu nuda, takže pomocí levého palce přepínám na Touring a vychutnávám si celých 145 koní a zátah 127 Nm a hlavně hladový ryk obou koncovek výfuku. No režim Sport už je čistá nirvána s nádherně brutální reakcí na plyna sportovním dojmem z jízdy i ve středních otáčkách.

Nový Monster 1200 má trochu delší rozvor i menší úhel řízení než předchozí Monstery, i přesto je ale příjemně živý a obratný ve městě i v serpentinách. Přední kolo dává skvělou odezvu a i přes vzpřímenější posaz, stále víte, co se vepředu děje. Celkový styl jízdy už není takový boj jako u starších Ducati, kde jste si každou zatáčku museli poctivě odpracovat a pomáhat mašině změnou těžiště. tady to jde víc samo, je to pohodlnější a možná to není taková zábava, ale ta porce 45 koní navíc vám té zábavy přinese i tak dost.

S Monsterem jsem zajel vyzkoušet i brněnský okruh a bylo to dokonalé poježdění! Motocykl je ale na okruhový styl jízdy přeci jen trošku těžší a vyšší těžiště se projevuje na pomalejším překlápění mezi zatáčkami a celkově těžkopádnějším dojmu z jízdy. A přitom mám stále pocit, že to je hlavně tím plochým širokým sedlem a že by užší sedlo přineslo těsnější sepětí se strojem a obratnější dojem.

Spotřeba přes deset litrů mě napřed trochu vyděsila, ale hned jsem si uvědomil, že je v tom i půl dne řádění na okruhu, Po měření na cestě zpátky z Brna se i přes svižné tempo nedostala přes 6,5 a to je na takový výkon hodně slušná hodnota! Jen mě zamrzelo, že na tak obsažném displeji není palivoměr, ten by se hodil, když tam jinak je kde co.

Na brzdách se u Monsteru nešetřilo a vepředu najdete stejně špičkové zboží jako na 1199 Panigale. Sportovní zakousnutí a přesná regulace podle toho, co ještě přední kolo snese. A na silnici příjemné jistota dobře vyladěného ABS poslední generace, které vepředu opravdu zasahuje až na poslední chvíli. Naopak zadní brzda je docela kousavá (vlastně jako u každé správné Ducati ;-) a vzadu mi ABS drnčelo docela často, pomohlo až přepnutí na Sport –na ten si mašinu kdykoli můžete i přezvednout na přední kolo při brzdění či zadní kolo při přidání plynu.

Odpružení Öhlins je dokonale tuhé na sportovní svezení a je skvělé, že se díky tomu mašina při brždění nepotápí na předek. Na rozbité silnici si to ale odtrpíte – skoro jsem zatoužil, aby Ducati i zde nasadila adaptivní elektronické odpružení z Multistrady, pak už Monster nebude mít chybu a bude to mašina, která zvládne skoro všechny styly jízdy a všechny téměř dokonale.

 reklama

Videa

Instagram

 reklama

Motodenik.cz

© 2010-2017 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.