BMW S1000 R vs. Aprilia Tuono - souboj očesaných superbiků

Matěj Oliva, Foto: Jan Altner 2.3.2015

fotka

Pokud hledáte přímou konkurenci v nabité kategorii litrových naháčů, budou si asi nejblíže tyhle dvě motorky. Mají sice odlišnou koncepci motoru, ale jinak jsou si podobnější víc, než byste čekali a přece je každá jiná.

Prvním společným rysem italského a německého stroje je fakt, že nevznikly původně jako naháč, ale jde o očesané superbiky, které slavily nejedno vítězství ve WSBK. Oba stroje mají prostorový hliníkový rám, ale zatímco BMW do něj zamontovalo řadový čtyřválec, v tuonu tepe opěvovaný agregát V4.

I designově jsou oba stroje na podobné vlně. Vládne tu agresivita a odvážná přední maska, která na první pohled zaujme a nenechá nikoho na pochybách o jaký stroj se jedná. Obě motorky zároveň berou spolujezdce spíš jako nutné zlo a jeho místo není o moc větší než na superbikách, ze kterých naháče vycházejí. Zatím tedy 1:1.

Motorky si nezadají ani z pohledu elektroniky, i když tady je BMW o krok napřed díky semiaktivnímu odpružení, které je přejato z S1000RR a na silnicích způsobilo doslova revoluci. Dokáže totiž v reálném čase přizpůsobit podvozek aktuální jízdní situaci. Sice bez této novinky, ale i tak s velmi kvalitním podvozkem přichází Tuono. Co se týče kontroly trakce a ABS, jsou na tom obě motorky velmi podobně a na běžných silnicích jsme nebyli schopni poznat, který ze systémů funguje lépe.

Zvuk jde za Aprilií

Po startu se obě motorky projevují velmi agresivně. Každá po svém, ale tady se prostě nedá nic dělat, V4 má natolik osobitý charakter a zvukový projev, že je jen velmi těžké mu konkurovat. U testované motorky to navíc bylo podpořeno montáží koncovky Akrapovič.

V sedle se cítíte na každé motorce úplně jinak. Zatímco na BMW jste poměrně dost předklonění nad široká řídítka a s koleny do stran okolo řadového čtyřválce, Tuono je kratší, řídítka jsou blíže k tělu jezdce a motorka je celkově užší. Pocitově má také o něco níž stupačky, na BMW mám kolena více zalomená. Pokud bych si měl vybrat motorku na dlouhou cestu, sáhnu po Aprilii, na okruh se naopak bude lépe hodit BMW. Spolujezdkyně zhodnotila oba stroje zhruba na stejno, oba se "dají snést", no přeberte si to jak chcete.

Jízdní dojmy jsme porovnávali na běžných okreskách vší kvality. Na rozbitém povrchu hodně překvapil podvozek BMW, který dokázal žehlit nerovnosti s neuvěřitelnou jistotou. Aprilia naopak těží ze své stability, kdy je motorka i na nerovném povrchu klidná a dává dobrou odezvu od řízení.

Boj v zatáčkách

Pravý souboj pak nastává v zatáčkách, kde si motorky nedarují ani metr asfaltu. Aprilia v nich těží ze svého motoru, který má mohutný zátah od středních otáček a na výjezdech má jasně navrch. Naopak S1000 musíte držet pod krkem, za což se odvděčí příkladnou obratností a stabilitou v utažených i táhlých vinglech. Celkově bych to označil za remízu, obě motorky zatáčí naprosto precizně, jsou dost tuhé a po zavlnění není ani stopy, jen každá jiným stylem. Při akceleraci pak u obou strojů oceníte rychlořazení, na které se opravdu velmi dobře zvyká a až když ho máte, zjistíte, jak moc praktická a hlavně rychlá je to věc.

Kde ovšem BMW vítězí jsou brzdy. Tuono rozhodně nebrzdí špatně, naopak, brzdí výborně, ale S 1000 je ještě o něco dál, stačí jedním prstem pomyslet na zpomalení a najednou vidíte řidítka mnohem blíž, než byste chtěli. Mírně přívětivější je BMW i k vaší peněžence, kdy se jeho spotřeba pohybuje zhruba o 8% níže, než u Tuona.

BMW překvapivě ušetří vaší peněženku nejen při tankování, ale i při nákupu. Jeho cena je 390 000 korun, zatímco testovaná Aprilia Tuono APRC vás vyjde na 439 990,- Kč.

Určit celkového vítěze je v tomto případě v podstatě nemožné. Obě motorky jsou vynikající a rozhodně vás nemají čím zklamat. BMW oslňuje podvozkem a zajímavější cenou, Aprilia pak až neskutečně dobrým motorem.

Technické údaje


Aprilia Tuono


BMW S1000 R


Videa

Instagram

Motodenik.cz

© 2010-2017 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.