Když dojde na nejhorší...

Matěj Oliva 18.3.2015

fotka

Říká se, že motorkáři se dělí na dvě skupiny. Na ty, kteří už bourali a na ty, které to teprve čeká. Já osobně s tím moc nesouhlasím, ale je třeba si připustit, že to může byť nezaviněně potkat každého. Jak se v takovém případě chovat?

Doufal jsem, že takový článek nebudu muset psát z vlastní zkušenosti, ale nakonec na to přeci jen došlo. V teplém nedělním odpoledni zazvonil telefon od našeho kolegy, který testoval Super Duke 1290, zda bych pro něj nedojel dodávkou. Prvotní humor mě brzy přešel, nasedl jsem do redakčního Tranzita a mířím na místo nehody.

Jezdec je v pořádku a baví se s viníky nehody, to je první dobrá zpráva a vzhledem k charakteru nehody celkem zázračná. Příčina nehody byla jasná, náš jezdec nedostal přednost v jízdě a Octavia s vlekem ho trefila do levého boku v protisměru. Podle videa nehody šlo jen těžko tomuto střetu zabránit. Řidič Octavie sice brzdil, ale vlek ho nenechal včas zastavit a neštěstí bylo na světě.

Na Super Duku je škoda poměrně velká, levý bok utrpěl nárazem auta a pravý po převrácení motorky na druhý bok. Výsledkem je prasklý chladič, odřený výfuk, páčky, zrcátka, nálitky na motoru, no nebude to nic levného. I když nedošlo ke zranění, škoda je rozhodně přes 50 000 a navíc motorka nebyla naše, takže voláme policii.

Je jasné, že na hlídku budeme čekat, sepisujeme tedy zatím protokol o dopravní nehodě, který s sebou musíte ze zákona vozit. Viník nehody svou vinu naštěstí hned od začátku uznává a bez problémů komunikuje. Vyplňujeme tedy formulář pro pojišťovnu. Vše je třeba pečlivě zakreslit a samozřejmě pořídit i fotodokumentaci. Tu rozhodně nepodceňujte a snažte se nafotit každý detail ideálně hned po nehodě, kdy ještě motorka leží na místě střetu. V době, kdy má každý mobil foťák by to neměl být problém.

Po slabých dvou hodinách dorazí policie. To už se stmívá, ale pánové plní své povinnosti zcela profesionálně. Nafotí místo nehody, kontrolují záznam o nehodě, sepisují svůj protokol a za patnáct minut je hotovo. Viník nehody odjíždí s pokutou a příští rok dražším povinným ručením. My nakládáme pošramocenou oranžovou krásku do dodávky a vyrážíme k dealerovi do Racetoolu.

Tam probíhá ocenění škodné události a dál už je to na pojišťovně. Záleží samozřejmě na tom, kde byl viník nehody pojištěn. V našem případě situaci komplikovalo přihlášení motorky v Rakousku, ale víme o případech, kdy byla částka na opravu vyplacena v týdnu. V našem případě navíc na proplacení pojistné částky čeká servis, který může mezi tím pracovat na opravě stroje.

Vše tedy dopadlo relativně dobře. Motorka bude opravena na náklady viníka nehody, jezdci se nic nestalo a sezona může pokračovat.

Na co si dát pozor

- V případě zranění vždy volejte záchranku, na pozdější uplatnění nároku na kompenzaci už nemusí být brán zřetel (večer vás rozbolí noha , atd...).
- Místo nehody pečlivě nafoťte.
- Pokud si nejste jisti hodnotou škody, raději zavolejte policii, budete mít jistotu správného prošetření nehody.
- Pokud je škoda malá (ulomené zrcátko apod.), sepište vždy protokol o nehodě a nespokojte se například s vyrovnáním na místě ve stylu tady máte pětikilo a pojedem. Následně můžete čelit obvinění ze strany druhého účastníka nehody.
- Při sepisování protokolu si prověřte totožnost účastníků nehody, technický průkaz od vozidla a platnost zelené karty.

Video z nehody



Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2019 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o., supported by AmbitionPro, s.r.o.