BMW GS Adventure, eFko nebo eRko?

FilipT, foto: autor 16.3.2015

fotka

Každý dálkový cestovatel, který do svých plánů chce zařadit pojem „adventure“ a přejezdy mimo silnice, při výběru ideální mašiny určitě mezi kandidáty zařadí řadu GS od BMW ve speciálním provedení Adventure. A pak už jen řeší, jestli jít do silnějšího „velkého géesa“ R1200GS Adventure, nebo radši do lehčího „malého géesa“ F800GS Adventure.

V redakčním testíku jsme vyzkoušeli oba dva a poznali jsme, že to vůbec není jenom o výkonu a hmotnosti! Oba „GS Advíci“ totiž sice vycházejí z podobného designu s charakteristickým zobanem kryjícím jezdce před bahnem od předního kola a po natankování obřích cestovatelských nádrží jsou oba pořádně bachratí, ale hlavním rozdílem jsou zde úplně odlišné technologie podvozku a sekundárního pohonu – prostě každá jede jinak!

Oba Adventury se od standardních verzí liší drátovými koly, velkou nádrží (osmikilo 24 L a dvanáctistovka dokonce 30 L), kompletní sestavu ochranných rámů a krytů od rukou až po motor plus rámové nosiče hliníkových kufrů. Dále jsou to zvýšené stupačky s terénním profilem a jiná páka brzdy umožňující nastavení pro jízdu ve stupačkách, no a nakonec upravená nabídka elektroniky a režimu “Enduro" pro kontrolu trakce a ABS.

BMW R1200GS Adventure vedle toho má oproti standardní verzi ještě delší zdvihy (210 mm vepředu a 220 mm vzadu) odpružení a mírně pozměněnou geometrii zavěšení předního kola, osmistovka je podvozkově stejná s klasickou verzí F800GS a má i shodné zdvihy (230 mm vepředu a 215 mm vzadu). No a když už jsme u těch čísel, musíme hned na začátku zmínit i hmotnosti – standardní natankované R1200GS má 238 kg, Adventure pak 260 kg. A u osmistovky je to ve standardu 214 kg a v Adventure 229 kg.

A když jsme s údaji o hmotnosti řekli Á, musíme říct i Bé – a zmínit i celkový výkon a krouťák obou modelů. Větší a silnější R1200GS s novou generací částečně vodou chlazeného boxeru nabídne 125 koní při 7750 ot/min s krouťákem 125 Nm při 6500 ot/min. Řadový dvouválec F800GS pak umí 85 koní 7500 ot/min a 83 Nm při 5750 ot/min .

A právě celkový výkon dělá obrovský rozdíl na silnici či na dálničních přesunech, a naopak je skoro zanedbatelný v lehčím terénu, kam obě tyto mašiny své majitele budou lákat. Na silnici dvanáctistovka s plnýma kuframa bagáže nebo i se spolujezdcem nemá konkurenci a působí sympaticky překoňovaně a je s ní stejná zábava jako s klasickým GS. Při rozjezdech se ráda lehce přizvedne na zadní, ze zatáčky si díky starostlivé elektronice můžete dovolit pořádně naložit pod zadní kolo plný plyn a při přesunech na západ si můžete na německých dálnicích dopřát opravdu zrychlený přesun.

V porovnání s velkým bráchou se osmistovka na silnici pohybuje stejně rychle, ale už tady znatelně chybí fun-factor a zjistíte, že abyste s dvanáctistovkou udrželi krok, musíte jet opravdu nadoraz a ždímat motor na plný plyn. A s plnými kufry a se spolujezdcem už asi budete uvažovat o tom, že by se pár koníků navíc možná ještě hodilo?

Při jízdě v zatáčkách se přitom projevuje rozdílné zavěšení kol, kdy osmistovka používá klasický zadní tlumič a přední vidlice upside-down, zatím co dvanáctistovka kombinaci speciálního zavěšení Paralever a Telelever. Průjezd zatáčkou je tak na dvanáctistovce podstatně jistější a motorka si přes případné nerovnosti propluje úplně sama, zároveň ale v řídítkách moc necítíte, co se pod předním kolem děje. Naproti tomu osmistovka dává pěkně pocítit, kolik si toho ještě může řidič dovolit (resp že si nemá tolik dovolovat ;-), na druhou stranu při brzdění před zatáčkou se v porovnání s větším bráchou hodně zhoupne dopředu a potopí přední vidlici.

Jak se sjede na polňačky a začínáme se proplétat po bývané motokrosové trati, karta se rázem obrací. Jasně, F800GS je o dost lehčí a není to tak obří a široký koráb jako R1200GS, takže se líp "vodí" nohama, ale hlavní rozdíl je tady zase v konstrukci. Výkonu můžete v terénu oběma motorkám naložit zhruba stejně, takže tady se rozdíl smazává, naopak u dvanáctistovky jsem si nakonec i nechával zapnutou kontrolu trakce – ovšem tady za to mohly spíš silniční gumy, u osmistovky obuté do pěkných drapáčků jsme trakci okamžitě vypnuli a užívali si bez ní. Dvanáctistovka ale v terénu trochu ztrácí právě díky příliš dokonalému odpružení – pobere všechny rány, ale možná až moc dokonale, v řídítkách a v nohou prostě moc necítíte, co se s mašinou děje.

Osmistovka naopak dělá čest označení enduro, a jak ji dostanete do ruky, v terénu dává slušnou odezvu do řízení. Hlavní výhrou je ale jednadvacítkové přední kolo, se kterým se prostě devatenáctka u velkého boxeru nemůže rovnat. Klasické zavěšení kol sice není tak dokonalé jako speciální systémy dvanáctistovky a kolo se někdy trochu rozskáče, ale vy o tom hned více a můžete ubrat.

A svoji roli hraje i sekundární převod pomocí klasického řetězu – v porovnání s kardanem dvanáctikila sice asi nebude neodpružená hmota celku zadního kola nijak podstatně lehčí, protože BMW umí dělat jednostranně zavěšené kardany hodně odlehčené, ale pocitově si přeci jen k řetězu dovolíte trochu drsnější chování než ke kardanu. Navíc když budete vyrážet třeba na cestu přes cizí kontinent, je každodenní starost o mazání, dopínání a výměnu řetězu sice otrava, ale případná závada se vždy v pohodě vyřeší, no a u kardanu je to přesně naopak. Podobné je to s osvětlení a s denním svícením u dvanáctistovky – je to luxus, ale na cestu přes Afriku bude halogenka v F800GS asi praktičtější?

Duel mezi "velkým" a "malým" Adventurem logicky nemá vítěze – záleží výhradně na plánech jejich budoucích majitelů a na tom, jakou prioritu dají jednotlivým vlastnostem. Pro někoho bude klíčové to, aby motorku dokázal po pádu na bok zvednout i v bahně, a za tu cenu radši vezme osmikilo a obětuje výkonovou rezervu při dlouhých cestách po silnicích a dálnicích. Pro jiného rozhodne pohodlnější sedlo a lepší ochrana dvanáctistovky i její dokonalé vlastnosti při jízdě se spolujezdcem?

A na závěr malá perlička F800GS vs R1200GS (i když tak úplně nejde o námi testované verze obou modelů) – společné video z Youtube, kde si to dva jezdci pěkně ženou nahoru do průsmyku. Schválně, odhadnete, který GS bude mít náskok, a který si naopak v čase 1:12 ustele na boku a urazí kufr?

Video

 reklama

Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2018 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.