BMW R1200RS sportovní cesťák, nebo cestovní sporťák

FilipT, foto: František Chobot 20.4.2015

fotka

V dnešním redakčním testu se podíváme na nové RS, které se společně s nahatým eRkem představilo vloni na podzim v Kolíně. Samotná řada „RS“ přitom měla dlouhou a slavnou historii už od roku 1976 a výrobce ji v roce 2005 tak trochu nelogicky zakončil uvedením podobně laděného modelu R1200ST, který si ale nezískal příliš příznivců. Proto nyní všichni zarytí „bavoráčníci“ jásají nad oživením slávy RS a do redakce už nám přistálo několik emailů s dotazy "jaká je?".

S nahatým R1200R jsme měli tu čest se seznámit na prvních testech ve Španělsku, nyní před sebou máme úplně jinou mašinu. Jasně, konstrukční základ je stejný - rám je z naháče, stejně naladěný je také nový částečně vodou chlazený dvouválcový boxer 1170 ccm s výkonem 125 koní a krouťákem 125 Nm. A je tu i hlavní změna proti minulosti – klasická přední vidlice upside-down namísto přepákovaného odpružení. Ale jiný posaz řidiče a široká přední kapotáž dělají z RS úplně jinou mašinu.

Asymetrický design dvou předních světel ve stylu superbiku S1000RR dává jasně najevo, že písmeno S v názvu zastupuje Sport. Při pohledu zepředu hodně zaujme pronikavě svítící svislý diodový pás denního svícení, díky kterým si vás řidiči před vámi ve zpětných zrcátkách zaručeně všimnou. Hodně povedené jsou i boční kapotáže složené z několika částí, díky čemuž vystupující válce motoru opticky nijak "netrčí" do prostoru a trubkový rám vzadu docela pěkně opticky navazuje. Povedl se i výfuk, který hezky nechává vyniknout i jednostranně zavěšené zadní kolo.

Z pohledu jezdce je pak RS až překvapivě široká mašina – právě díky širokému motoru se konstruktéři nemuseli do šířky nijak omezovat – ale samotný posaz na mašině vůbec není "do šířky" do šířky a je hodně pohodlný. Zadní část sedla je ve srovnání s naháčem silnější a si vysloužila hodně pochval od našich testovacích spolujezdkyň. Tady si dalo BMW hodně záležet, protože RS je ideální volbou pro jízdu ve dvou s dostatkem prvotřídního pohodlí ale i sportovního temperamentu. Super řešení je rozměrný plexištít, který si můžete snadno ručně vysunout do vyšší turistické nebo nižší sportovní polohy.

Trochu méně mě nadchla přístrojovka, která je sice pěkná, moderní, díky technologii TFT viditelná i na přímém slunci, nabušená všemi údaji palubního počítače a dokonalé elektroniky, ale ... na hlavním místě trůní analogový tachometr a otáčkoměru je vyhrazené jen potupné místo stupnice na LCD displeji. Sportovní mašina by si na hlavním místě určitě zasloužila analogový otáčkoměr! Naštěstí režim displeje se dá přepnout tak, že v modu 2 se čárky stupnice otáčkoměru okazují skoro přes celý displej. Ale i tak by ručička na budíku byla o dost přehlednější – prostě na ni mezi zatáčkami jen mrknete a z její polohy hned tušíte, kde v pásmu otáček se pohybujete a jak daleko ještě máte "do červeného". Tady RS tak trochu doplácí na svoji dokonalost – je to tak dobrá a všestranná mašina, že na ní vynikne každá maličkost, nad kterou bych u jiné mašiny mávnul rukou...

Naše testovací RS bylo v „plné palbě“, což znamená například bezklíčkové zapalování, elektronická regulace odpružení Dynamic ESA s aktivní regulací podle jízdních podmínek a samozřejmě i kontrola trakce a nastavení režimů výkonu. K tomu vyhřívání rukojetí, tempomat, sledování tlaku v pneu, zmíněné denní svícení a vylepšená převodovka Shifter Pro s možností řazení bez spojky... Prostě luxus nejvyššího kalibru a na maxicesťák RT tahle mašina ztrácí jedině zavěšení předního kola Telelever.

Až při přímém srovnání je znát, o kolik je Telelever v porovnání s klasickou obrácenou vidlicí pohodlnější a míň se potápí při brzdění! Ale je taky těžší a dává podstatně menší odezvu do řídítek, takže ve výsledku sice uznávám technickou dokonalost Teleleveru, ale v duchu gratuluji BMW za použití klasické přední vidle. Nerovnost v zatáčce vás sice trochu víc rozhodí, ale na druhou stranu když začnete víc tlačit na pilu – a to s dravým motorem RS zaručeně začnete – mnohem budete vědět, kam až se můžete pustit a kdy už to začíná být o hubu. Sportovní dojem posiluje i převodovka Shifter Pro s možností řazení bez spojky, která vám dovolí krásnou razantní jízdu s maximálně rychlým řazením.

R1200RS dostalo stejně jako nahaté eRko trochu víc krouťáku v nižších pásmech otáček (ve srovnání s RT a GS), protože se díky klasickému přednímu zavěšení kol mohl použít přímější přísun vzduchu do airboxu. Jiný je také chladič, který je klasicky vepředu namísto na bocích jako u prvního "vodníka" GS. Výsledkem je nádherně dravý zátah motoru hodně odspoda, kdy RS už od dvou tisíc dokáže razantně vyrazit dopředu a opakuje se podobný scénář jako při našich minulých testech GS a R s tímto agregátem – za chvíli vás to strhne a jedete podstatně rychleji, než jste měli v úmyslu. RS je zkrátka hodně rychlá mašina a nenechte se zmýlit tím, že má "jenom" 125 koní, když podobně laděné stroje konkurence leckdy dosahují hodně přes 140k. Stále platí otřepaná pravda: je velký rozdíl, když v každém okamžiku vytáhnete z 125koňového motoru devadesát procent výkonu, než když ze 160koňového motoru ve většině situací dostanete padesát procent výkonu...

V zatáčkách je RS o trošku klidnější než nahaté eRko, hlavně díky civilnější jízdní pozici a o maličko (15 mm) delšímu rozvoru. Na druhou stranu RS s kapotáží je jen o pouhých 5 kg těžší než naháč, to je skoro neuvěřitelné, a s provozní hmotností plně natankovaného stroje 236 kg a vzorným rozložením hmotnosti 51% na předek a 49% na zadek působí jako lehká a ovladatelná mašina i ve městě. Brzdový systém je shodný s nahatým R1200R – radiální čtyřpísková Bremba 320mm disky s odpojitelným ABS doplňuje kontrola prokluzu ASC - a výsledný dojem je perfektní, mašina brzdí přesně podle vaší nálady, dá se s ní jemně dávkovat turistické přibrzdění i razantní sportovní zákus, díky klasickému přednímu odpružení si navíc možná opravdu řada jezdců občas vypne ABS a dopřeje si ryzí projížďku s citem na předek i při sportovním brzdění.

Za cenu začínající na 350 tis (pro přibližné srovnání – GS začíná na 385, RT na 450) u základní verze je RS hodně dokonalý univerzál, který nabízí výborně vyvážený mix dobrých vlastností pro dlouhé cesty ve dvou, sportovní svezení i praktické dojíždění. Design navazující na superbike se hodně povedl a BMW i budoucí majitelé tohoto modelu rozhodně mají být na co hrdí.

Prezentační video

 reklama /*
*/

Videa

Instagram

Motodenik.cz

© 2010-2017 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.