FIRE Fighter Gore II - Do ohně i na motorku

Marek Hrodek, foto: František Chobot 19.5.2015

fotka

Letos jsem tak dlouho pindal v redakci o výhodách pohodlných bot, až se mi pod ruku do testu dostaly boty, na které si asi 99% lidí co jezdí na motorce vůbec nevzpomene. Není divu, protože primárně jsou zaměřeny na složky záchranného systému a to konkrétně na hasiče.

Sponzor článku: SHAPER solution s.r.o. - dovozce profesionální obuvi. http://www.shaper.cz/

Bota má tolik certifikátů, že by se za ně nemuselo stydět ani celé vývojové oddělení v úřadu pro kontrolu katastrof. Odolnost vůči olejům, provozním kapalinám, kyselinám a vodě, beru snad jako standard, ke kterému patří i ocelová špička a antismyková podrážka. Bota je certifikovaná na odolnost do 300°C, má v podrážce ocelovou planžetu, má systém pro tlumení nárazu, má dokonce i antistatickou podešev. Její už tak nabitou konfiguraci dále zušlechťuje GORE-TEXová podšívka a systém Vario s odpružením paty, podle váhy. Jsou to takové vyndavací kapsle pod patou. Já si zvolil barvu zelenou, tedy 79 kg, aby to bylo tak nějak měkčí. Dokonce je tam další pár těchto vložek, kdyby se ty v botě prošlapali.

Botu si můžete konfigurovat u výrobce nejen klasicky na délku, ale i na šířku. Což jsem tedy od dob, kdy u nás ve vsi skončil švec, nikde neviděl. Na český a slovenský trh dodává obuv společnost SHAPER solution s.r.o., která pro německého dodavatele, firmu STEITZ SECURA GmbH, vyrábí technicky nejnáročnější vrchovou část této obuvi ve svém výrobním závodě ORTO SHOES s.r.o.. To představuje více než 80 % podíl práce na konečném výrobku. Boty je možné si objednat na www.shaper.cz.

První seznámení s Fire Fighter Gore II bylo při focení. Bota vypadala vcelku dobře a zaměřením pro enduro jezdce nebo čtyřkolkáře. Ani jsem nepoznal na první pohled, že jde o hasičskou zásahovou obuv. Firma samozřejmě vyrábí i jiné typy těchto bot, ale tahle vypadala nejméně jako „gumáka“ a sympatická mi byla i zpracováním. Je to v podstatě taková extrémně pohodlná kanada, kterou známe z hraní na vojáky. Bota má vysoké šněrování plochými tkaničkami od nártu až po výšku boty. Šněrování jde přes vysoký jazyk s červeným prošitím. Navíc z boku má pevný zip, pro snadnější obutí a vzadu ultra pevné poutko pro festovní a rychlé natažení. Celkový pocit z boty už jen od pohledu je festovní a poctivě provedený kus práce.

První obutí probíhá celkem snadno, jen je potřeba zapnout zip a dotáhnout tkaničky, tak aby bota dobře seděla. Po dotažení tkaniček, pro vyzutí stačí rozepnout boční zip a bota krásně pustí nohu ven. Hlavní pro motorkáře je to, že zip je z venkovní strany boty, tedy se skrz něj nedostane voda od kol a většinou zůstává ušetřen i zásahu nečistot. Ani při chůzi o sebe zipy zbytečně netlučou. Když se tkaničky trochu povolí a bota se lehce vyšlápne, není nic jednoduššího, než botu tkaničkami opět dotáhnout a na sejmutí a nandání na nohy jen používat zip.

Tímto se dostávám k největšímu překvapení této masivní boty. Extrémní pohodlí při chůzi. Odjezdil jsem v ní už pár stovek kilometrů a nachodil víc než 20 km pěšky. Nejdelší trasa byla 2,5 km v kuse tam a to samé zpět. V klasických „oplášťovaných“ motorkářských botech bych to bez puchýřů a nadávek vůbec nedal a možná o tom ani neuvažoval. Tady to v rámci testu chtělo zkusit a tak výšlap od motorky na hrad a zpět proběhl naprosto na jedničku dvakrát podtrženou. Ač se bota zdá tvrdá a masivní, je v ní fakticky hodně pohodlné místo pro nohu.

Ano nemá plastové chrániče holeně, paty a kotníků, ale useň je podle mne tak pevná, že by si s tím mohla poradit a při případném pádu dost zachránit. Holeň kryje měkký vypolstrovaný jazyk, ocelová špička je ochrana víc než dostatečná. Jen na kotníky si to asi v této botě chce dát větší pozor, nicméně i ty jsou chráněny polstrováním. A ty chrániče co mají motocyklové boty pro běžné ježdění jsou stejně jen „plastové“ pokličky. Nebudu tuto botu srovnávat s botama na okruhy čí jiné závodní ježdění. Ale někdo, kdo chce na motorce někde zastavit a bez nutnosti přezutí někam dojít, by si to měl minimálně vyzkoušet. Protože snese bez problému přímé srovnání s jakoukoli cestovní botou, která se dá tady v obchodech sehnat. Ač jsem se zbavil svého cestovního endura, bez problémů jsem ji použil na cestovním naháči, chopperu i silniční sportovní motorce. I když na sportu docela limituje masivnost špičky, práci s většinou drobnou řadičkou u masivnějších strojů, není problém. Zatím jsem ji nevyzkoušel na čtyřkolce, kam se možná podle odhadu hodí nejvíce, protože je tam noha více chráněna než na motorce, ale zas bahno vyndávat ze šněrování, asi taky nebude žádný med. Ovšem bota je voděodolná, tak proč ji neočistit klasicky vodou z hadice či vapkou.

Zatím botu užívám krátce, abych zhodnotil životnost takového výrobku, ale i podle toho, že bota nemá na levé straně pogumované krytí, kvůli ošoupání od řadičky tak za cca dva měsíce se na ní nic neprojevilo.

Při jízdě, nikde nic netlačí, vše sedí. Bota je natolik úzká od kotníku vzhůru, že se dokáže schovat pod běžné kožené kalhoty a dokonce se vejde i pod obyčejné vyztužené džíny. Díky měkčímu profilu kolem kotníku se v ní dobře cítíte při chůzi i při práci s brzdou nebo řadičkou.

Podle mne jde o výbornou alternativu k určitému druhu motocyklové cestovní obuvi, kdy v podstatě máte na noze úplně profi kvalitu a nejvyšší možný stupeň ochrany od daného výrobce. A když už budete hořet máte jistotu, že z vás zbydou alespoň tyhle očouzené boty.



Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2019 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o., supported by AmbitionPro, s.r.o.