KTM 1290 SuperAdventure první svezení

FilipT, foto: David Bodlák 20.5.2015

fotka

První stovku kilometrů na nové cestovní vlajkové lodi od KTM jsme nakroutili ve slovinských Alpách kolem Ljubljaně a rozhodně to stálo za to, tahle mašina zase o něco posouvá segment robustních „jednostopých SUV“ směrem k větší zábavě, většímu výkonu ale kupodivu i větší bezpečnosti. Jak je to možné?

Po nasednutí na zaparkovanou motorku si říkám, jestli to u KTM už s tou velikostí nepřehnala. Hlavně do šířky, protože mamutí třicetilitrová nádrž vepředu po stranách ještě skrývá mlhovky, které se automaticky rozsvěcí v zatáčkách a osvětlí vám cestu po vzoru dnešních moderních aut. Provozní hmotnost na úrovni 249 kg se sice za jízdy skvěle ovládá, ale pořád je tu cítit a pocitově ji ještě zvyšuje mohutný plexištítek složený ze tří kusů. Pro nás dlouhány dokonalé řešení, menší kolegové trochu skuhrali, že už jim plexi trochu vadí při výhledu na silnici. Ale snadná pomoc, štítek si i za jízdy nastavíte podle potřeby jednou rukou.

Důkladný redakční test přineseme až na začátku léta, ale i první dojmy z třináctistovky Super Adventura stojí za to. Zatímco design, základ rámu a konstrukce vychází z 1190 Adventure, dvouválec 1301 ccm z si tento drsný cesťák vypůjčil z modelu 1290 Super Duke R. Jen trochu přiškrcený výkon ze 180 koní na celkových 160 koní rozhodně se projevuje s typickou rakouskou agresivitou – pořád je tak trochu znát, že tahle značka se prosadila ostrými endury a i v pulzování velké véčkové třináctistovky pořád cítíte tu dakarovou tóninu. Je to super zábavné, ale u cestovního využití by to přeci jen možná sneslo ještě víc učesat vibrace, po celodenní jízdě v Alpách vás asi budou brnět ruce.

Dokonalý motor s obrovským krouťákem 140 Nm (!) má trochu utlumenější zvuk než třeba 1190 Adventure, ale je s ním neskutečná zábava. Je pocitově tak akorát ostrý, a přitom pružný a s plynulým nástupem výkonu. Převodovka je spíš průměrná a nachytali jsme ji párkrát na falešném neutrálu, ale na SuperAdventure skoro nemusíte řadit. Pokud budete chtít, na čtyřku projedete prostě všechno včetně předjíždění na poslední chvíli.

Kvality SuperAdventuru vyniknou nejvíc při jízdě ve dvou, kdy o spolujezdci a zavazadlech skoro nevíte a máte jistotu, že vaše slečna bude vzadu v tom nejlepším pohodlí v této třídě. Při jízdě sólo by ale slušel trochu víc "endurovitý" tvar sedla. S výlety do terénu se ale až tak moc nepočítá, tohle je speciál na rozbité silnice a nezpevněné cesty – prostě obdoba drsnějšího SUV ze světa aut.

Mašina je doslova nabitá vší elektronikou, kterou moderní doba nabízí, tedy nastavení výkonových režimů, kontrola trakce, nové ABS od Bosche s možností aktivace i v náklonu v zatáčce. Dál tempomat a hlavně elektronické nastavení odpružení, které se umí dokonale přizpůsobit stylu jízdy i povrchu a příjemně zamezuje potápění předku při ostrém brzdění.

V horách kolem Ljubljaně mě ale nejvíc nadchla skvěle odladění kontrola trakce, která zasahuje citlivě a dovolí zadnímu kolu lehounce a kontrolovaně se sunout do strany v lehkém náznaku driftu. Ty tam jsou doby, kdy kontrola trakce prostě při náznaku prokluzu uťala přívod do vstřikování, tohle už je jiná liga a bez ní bych si na klouzavých vápencových silnicích nedovolil držet tempo za rozvášněným slovinským kolegou.

Poslední třešnička na dortu - asistent pro bezpečné rozjezdy do prudkého kopce, který podrží aktivovanou brzdu a nechá vás v klidu se rozjet do kopce. Tuhle funkci si asi většina majitelů nechá vypnutou, ale ráda si ji v digitálním menu zase aktivuje před odjezdem na dovolenou v Alpách. Právě tady je super užitečná v případě, kdy s naloženou mašinou zastavíte uprostřed serpentiny kvůli manévrujícímu autobusu a budete se chtít rozjet.

Už se těším na důkladný test na českých silnicích, jeden den v Alpách mě dokonale namlsal a naznačit pořádný potenciál KTM 1290 SuperAdventure.



Videa

Instagram

Motodenik.cz

© 2010-2017 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.