KTM SX 2016 - nezůstal kámen na kameni

Matěj Oliva, Foto: KTM 26.5.2015

fotka

Zdálo by se, že u dnešních motorek už není vývoj kam posouvat, vše je vyšroubované na maximum a nic lehčího a výkonnějšího už vyrobit nejde. Pak ale vždycky přijde někdo, kdo to zvládne. Letos to je ve světě motokrosu rakouská KTM.

Mluvíme tu o kompletně nové modelové řadě 2016. A když říkám úplně, tak úplně, nejde jen o pár inovací, ale nové je tu vše, plasty, rám, tlumiče i motory. A zajímavé je, že se vývoj nevyhnul ani dvoutaktům, které většina výrobců přehlíží a pouze udržuje v nabídce staré modely.

Půjdeme ale popořádku. KTM si hodně zakládá na sportovním úspěchu. Má nejlepší jezdce a pravidelně získává tituly mistrů světa i série AMA, ať už jde o motokros, nebo superkros. Nejde ale jen o marketing, jezdci dávají továrně důležitá data, která jsou použitá při vývoji nových motorek. Více, než počítačové modely tak vývojáři používají výstupy od Cairoliho, Herlingse, nebo Roczena. A zdá se, že to je správná cesta.

Na vzduchu

Nejzásadnější a nejdiskutovanější změnou v modelech 2016 je jednoznačně vzduchové odpružení na předku. Dodala ho značka WP a je vyvinuté speciálně pro KTM. Systém je jednodušší, než třeba u Hondy, vzduch je jen v levé vidlici, má jen jeden ventilek a dvě komory se stlačeným vzduchem. Je tu ještě třetí, do které se tlak přesune v případě selhání některého z těsnících prvků a jezdec tak může dokončit jízdu. V pravé vidlici je pak klasický olejový tlumič.

I zadní pružící jednotka je od základu nová. Je tu daleko větší chladící nádobka, díky které by si měl tlumič uchovat své vlastnosti i při dlouhé zátěži v horkém počasí. Upravený je i pístek, který je z odolnějšího materiálu a mel by vydržet víc. Celková úspora hmotnosti je na tlumičích skoro dva kilogramy!

Rám

Vše je podřízeno nízké hmotnosti a rám samozřejmě nemůže být výjimkou. Je kompletně přepracovaný, má vyšší krk řízení, tenčí trubky a ušetřil necelý kilogram. Úhel hlavy řízení je ostřejší a motorka má kratší stopu a agresivněji se ovládá. Jsou na něm také upravené stupačky, které by se při zanesení bahnem neměly zasekávat v zavřené poloze, jako je tomu u těch současných.

Motorová revoluce

A teď k tomu nejzajímavějšímu. Do KTM 2016 nastupuje zcela nová generace motorů, ať už jde o 2T, nebo 4T. Jediný agregát, který zůstává zcela bez zásahu je dvoutaktní 250. Ostatní motory mají kratší a lehčí kartery, změněný úhel válce, nové písty, ojnice, klikové hřídele i hlavy. Přesunula se spojka, která je výš a posunuje tak rotující hmotu blíže k těžišti motorky. KTM bude v případě agregátu 450 nabízet dvě verze. Do USA poputují motorky s pětistupňovou převodovkou, pro Evropu budou k dispozici čtyřkvalty. Pro přestavbu na pětistupňovou převodovku budete ale potřebovat pouze dvě kolečka a řadící vidličku.

Na čtyřtaktech je nová vstřikovací jednotka, která je také lehčí o pár gramů. Celý jeden kilogram pak KTM ušetřila na baterce, která má nově technologii Li-ion a dodal jí Samsung. KTM uvolnila také výkonová data motorů: 250 4T - 47 HP, 350 4T - 58 HP a 450 4T - 63 HP. Pro zajímavost od roku 2003 má čtyřipade o 5 kg míň a o 12 koní víc. Vývoj zkrátka nezastavíš.

Geometrie

Pracovalo se samozřejmě i na pohodlí a ovladatelnosti motorky pro jezdce. Důležitý trojúhelník stupaček, řídítek a sedla je opět o něco příjemnější a motorka by měla lépe padnout do ruky. O to se mají postarat i nové gripy od ODI, které mají speciální mechanizmus šroubování k řídítkům. Nové je i sedlo, které je širší a měkčí než u předchozí generace. Mělo by poskytovat ideální možnost pohybu na motorce.

Na tuhle trať nemám

KTM nás vyslala na jednu z nejatraktivnějších tratí v Evropě. Už za 14 dní se tu pojede mistrovství světa v motokrosu a trať je tomu adekvátně náročná. Leží u městečka Maggiora a nese jeho název. Specifická je především svými prudkými výjezdy a sjezdy a skoky do zatáček. Zkrátka nic jednoduchého, no a když ještě celou noc prší, je o zábavu postaráno.

Novinář se ale jen tak ničeho nezalekne, takže vzhůru do boje. Do ranního bahna si beru jako první osvědčenou 350. Ukázalo se to jako dobrá volba, protože třeba s dvoutakty nemohli kolegové ani vyjet na první kopec trati. Třipade si nezáludně bublá a šine se vpřed, ať se děje co chce. Na bahně zkouším přepnout na druhou mapu, která má tupější nástup výkonu a najednou je jízda mnohem příjemnější. Na bahně podvozek moc šancí vyniknout nedokázal, ale třipade dostala šanci odpoledne na oschlé trati.

Tam se ukázalo, že se KTM pustila správným směrem a mé počáteční obavy z nové technologie byly zbytečné. I v univerzálním set-upu funguje vidlice velmi dobře. Filtruje nerovnosti a je jedno, jestli jedete po malých roletkách, nebo doskakujete na odskoku takzvaně na placku. Velmi dobře jsem se cítil i za řídítky. Geometrie je velmi příjemná, motorka padne hned od začátku do ruky a ocenit musím i nové gripy.

Přeci jen lépe se ale se svými schopnostmi cítím na dvěstěpadesátce. Váží sice jen o tři kila míň, než třipade, ale pocitově jde o daleko lehčí a ovladatelnější motorku. Výkon mi na trati nikde nechyběl, i když v neoblíbené pasáži s odskoky do vrchu bylo třeba držet motor roztočený. Dvěpade se krásně překlápí do oblouků, snadno změníte směr jízdy a reaguje na přenos váhy s naprostou lehkostí.

Bez mučení přiznám, že výkon čtyřistapadesátky nedokážu využít. Motor sice není nijak agresivní, má příjemný nástup, ale jakmile ho dostanete do otáček, máte co dělat, abyste se na motorce udrželi. Zátah motoru je hodně razantní. Na druhou stranu dokáže velký motor odpustit chyby, podtočení a špatné zařazení. To má na svědomí především čtyřstupňová převodovka s dlouhými kvalty. Celkově se čtyřistapadesátka přiblížila modelu 350 a to především váhou a ovladatelností. Vždyť i Cairoli už jel poslední GP právě na 450.

Dvoutakty stále v kurzu

Dvoutakty jsem si prozřetelně nechal až na oschlou trať. I tak jsem ale měl co dělat. Začal jsem na 125ccm a jakmile jsem motor pořádně vytočil, bylo jasné, že tohle nebude žádná legrace. Na jedné straně úžasná ovladatelnost, ultralehká motorka (87 kg) a ochota zatočit kamkoliv. Na straně druhé ale ostrý motor, který má klasický dvoutaktní nástup a trestá sebemenší chybu. Když máte dobře zařazeno, roztočená dváca vás vystřelí kam si přejete, stačí ale mít o kvalt nahoře a najednou třeba nevyjedete kopec. Chtělo by to zkrátka větší spodek...

No a od toho je tu 150tka. Ovládá se hodně podobně jako 125, ale k tomu nabízí silnější střední pásmo otáček a dokáže se sebrat i z mírně podtočeného motoru. Pocitově je motorka mnohem příjemnější a pro běžného jezdce snesitelnější.

Revoluce se vším všudy

KTM ukázala doslova revoluční modelovou řadu. Přepracovala vše a chce být znovu na vrcholu, ať už jde o závody, nebo o prodeje běžným jezdcům. Zatím bohužel neznáme ceny nových modelů, ale pokud máme hodnotit technickou stránku nových řešení, rozhodně jdou v Mattinghofenu správným směrem!

Video



Videa

Instagram

Motodenik.cz

© 2010-2017 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.