Royal Enfield Continental GT - hliníková zábava

Matěj Oliva, Foto: František Chobot 22.6.2015

fotka

Dnešní motorky jsou lehké, výkonné, plné elektroniky a jízda na nich by měla být hračkou doslova pro každého. Mají ABS, kontrolu trakce, změny mapování motorů a mnoho dalšího. No a samozřejmě plní emisní normy. Mezi ně se ale občas vloudí stroj, který je doslova jiného světa.

Royal Enfield je původně britská značka, která je považována za nejstaršího výrobce motocyklů vůbec. V souvislosti s kolonizací byla výroba později přesunuta do Indie, kde je dodnes. Enfieldy si za léta výroby udržely svůj klasický vzhled i původní stojatý vzduchem chlazený jednoválec, který už je ale vzhledem k emisním normám plněný vstřikováním. V café raceru GT má oproti ostatním Enfieldům navíc upravenou převodovku.

Tím se dostáváme k naší testovačce. Model Continental GT je čistokrevným Cafe Racerem. Není tu nic zbytečného a i to málo, co sériový model měl, ve Vintage Garage odstranili. Základem je správný zvuk, který dává luxusní laďák doplněný o azbestovou omotávku. Koncovka je hodně minimalistická a zvuk pak maximální, ale k tomu později.

Stavba Continentalu má i upravená kola. Ráfky i středy jsou sériové, ale ráfky jsou nalakované do černé a dráty zlaté barvy. I takový detail dokáže na motorce udělat divy. To nejdůležitější je ale pořádně na očích. Vintage Garage připravila pro Continental hliníkový kit, který obsahuje oba blatníky, boční kryty a hlavně nádrž. Ta ani není nalakovaná a má v sobě jen vyfrézovaná loga. Jako celek vše působí dokonale.

Překvapivě funkční jsou minimalistická zrcátka v koncích řídítek, která jsou dostatečně zakřivená, aby v nich jezdec viděl vše potřebné a problém není ani v hustém městském provozu. Palubní deska je na první pohled klasická, ale je moderní a ukazuje vše potřebné, včetně stavu paliva v nádrži.

Nakopnout a jet

Enfield má ještě jednu zajímavost v dnešní době už takřka neviděnou - nakopávačku. Není moc šikovná, jde hodně do strany, ale když chytíte grif, nastartujete motor se stříkačkou na první šlápnutí. A můžu vám říct, že není větší frajeřina, kterou si před kavárnou získáte pozornost. Teda až na zvuk, který se pak z jednoválce line. Laděná koncovka připravila takový koncert, že se vám o něm bude dlouho zdát. Je tu samozřejmě i startér, který se hodí zejména při úplně studeném startu. Motor sice chytá na první protočení, ale se startérem po ránu přeci jen ochotněji.

Posez na Enfieldu je tak nějak normální. Řídítka jsou celkem vysoko a není na nich tolik váhy, jako třeba na supersportech. Stupačky jsou dost vzadu a nahoře. Sedačky je dost dlouhá a luxusně potažená kůží. Při brzdění se tak trochu nepříjemně přesunete na nádrž. Co mě ale překvapilo je, že i se svou postavou jsem se na motorku bez problémů poskládal a ani po celodenní jízdě jsem neměl nijak zásadní potíže s hybností.

Motor má celkem luxusní zátah od nejnižších otáček, konec konců to od jednoválce čekáte. Ve středních otáčkách ještě zatáhne, ale nad 3500 přijdou silné vibrace, které jdou dost nepříjemné a radši tam dáte další kvalt.

V tom pomáhá doslova skvělá převodovka. Ta řadí naprosto přesně a rychle. To bych u takové motorky opravdu nečekal. Maximálka se pohybuje okolo 120ti kilometrů v hodině. Šlo by to asi ještě dál, ale tam už motor neúměrně vibruje a vy si říkáte pro vlastně? Jízdní dojmy jsou tu totiž naprosto surové a v devadesáti máte pocit jako při dvoustovce na superbiku. V tom je tenhle kafáč naprosto úžasnej.

Velmi dobře fungují i brzdy. Přední Brembo je velmi silné a dokáže motorku zpomalit kdykoliv potřebujete. Není tu ale ABS a zablokovat kola na lehkém Cafe Raceru není velký problém. Zkrátka pokud na téhle motorce chcete jezdit svižněji, chce to mít už něco najeto. Podvozek ale funguje velmi slušně a když v sobě najdete trochu odvahy, dokážete držet krok i s mnohem modernějšími bajky. Ale nakonec vás bude nejvíc bavit bublat okreskama a užívat si nádherný zvuk a charakter indického jednoválce.

Možná to zní trochu ohraně, ale v současné záplavě moderních technologií je svezení na Continentalu naprosto jedinečné. Jakmile nastartujete, dostanete se mimo čas a prostor a po pár kilometrech přichází pocit naprosté spokojenosti. A to v případě sériové motorky za velmi rozumné peníze.


Technické údaje


 reklama

Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2019 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o., supported by AmbitionPro, s.r.o.