BMW F800R, jaké je 2015?

Marek Hrodek, foto: František Chobot 18.6.2015

fotka

Tak trochu schované za bombastickými superlativy nové S1000R a R1200R se „pouhá“ osmistovka F800R do nového roku pustila s kompletně přepracovaným designem a řadou technických vymožeností. Zmizely dvojitá asymetrická světla a motorka dostala úplně novou identitu. Ten unifikovaný design osmistovkové řady mi dříve tak nějak vadil, teď bych zas řekl, že mi schází :o) Ale nic proti novému vzhledu. K testu šel stroj ověnčený velkým počtem prvků nadstandardní výbavy, takže pojďme se na to podívat blíže.

Jak jsem psal v úvodu, motorka nemá svoje jasné původní „rozpoznávací“ znaky a mohla by pro někoho působit tak trochu tuctově, ale linky a hrany od předku po zadek jsou moderně a ergonomicky vedeny a nové boční kapoty s nádrží vytvářejí zajímavý celek tak trochu v italském stylu – pamatujete, jak vypadala Husqvarna Nuda?

Nohy mi zapadnou do prolisů bez chybičky. Tohle je fajn a to vlastně platí všech řad od BMW. Celkový profil stroje F800R je podle mne velice zdařilý, až na pár drobných mušek. Tradičně se mi nelíbí výfuk. Je to u celé řady osmistovek a tady nedělám výjimku. Prostě mi to nesedne „do oka“, možná kdyby to byl ovál, či jiný sklon.. , nevim... No a sedlo, opět jsem se dostal jen k extra nízkému sedlu (v nabídce má výrobce čtyři druhy), kdy mne hrany sedla po cca 100 – 150 km začaly tlačit do vnitřní strany stehen. Chtěl bych někdy ozkoušet to vychvalované komfortní sedlo, co se nabízí v příplatkové výbavě. Ale zas na druhou stranu výrobce šlechtí to, že dokáže nabídnout už od prvopočátku volbu, na čem kdo chce sedět a hlavně může v případě nižšího vzrůstu bez problémů došlápnout. Protože rozdíl mezi výškami různých sedel je v rozmezí 770 – 840mm a vše je v originále.

Pěkné detaily jsou na řídítkách a ty se velmi dobře drží a jsou přesně akorát pro mne. Hlavně se vždy pohled zastaví u průhledné nádobky na brzdovou kapalinu s jasně žlutým odstínem, nebo vcelku pěkná jsou i zrcátka. Nesmím zapomenout na nádobku k zadní brzdě, kde je barvička zas do fialova. Zajímavě řešený je i kryt sedla spolujezdce, který je uchycen jen na tři gumičky pod sedlo. Zadní masivní příplatkový nosič kufru, jako jeden odlitek působí velmi dobře. I držáky bočních kufrů jsou přesně v tom stylu, jaký bych si představoval, funkční a nenápadné. Tohle je vyřešeno velice dobře. Lépe je integrován proti předchůdci i příplatkový hlavní stojan, který už není tak moc ve stylu „pěst na oko“i když stále funkce má přednost před krásou. Oproti tomu krásné je zadní LED světlo, ovšem to je také v příplatkovém „teritoriu“, ale zas nemá chybu, určitě bych ho chtěl.

Pohledově si také každý musí všimnout extra masivních předních vidlic, které jsou obráceného typu Upside-Down. To je asi druhý největší rozdíl, který lze na první pohled jasně zaznamenat. A nejen mě se hodně líbí. Když jsem na řídítkách viděl i tlačítko příplatkového elektronicky řízeného podvozku, začal jsem jásat. Pak mi došlo, že tam ale není nápis ESA, ale jen symbol zadní pružiny. Trochu překvapen jsem byl, když jsem zjistil, že přední vidlice nemají žádné „štefty“ na ruční seřízení ani do nich nevedou žádné dráty, jako do zadní pružiny, která má navíc i kolečko pro nastavení pružiny pro předpětí a utlum, což díky snadnému bočnímu přístupu je opravdu chytré řešení.

Mačkám startér a, …. vychází zvuk.., nevím jak to pojmenovat. Už to není vrčení či bručení, ale spíš přidušený chrapot. Nebo spíš se mi zdá, že motor „bručí“ zavřený v překližkovém obalu, jako blbě zapojený reprák s natrženou membránou. Při vytáčení je pořád dost utlumený. Trochu zahudruji na Evropské normy a nařízení a jdeme jezdit.

Od volnoběhu do cca 2.500 - 3.000 ot se motoru moc nechce na žádný kvalt. Nad touto hranicí ožije a plynule bez výkonových skoků táhne až do maxima. Kolem 5.000 – 6.500 tisíc má motor v záběru tvrdý jadrný zvuk (jak když se otevřou klapky), který je v první fázi trochu až nepříjemný, protože jsou cítit jemné mravenčí vibrace. Ale není to nic strašného. Patří to k charakteru paralelního dvouválce od BMW, co si pamatuji. Motor se lineárně vytáčí, dle pootočení plynu a silný zátah se nad 7 tis mění na agresivní charakteristiku, ale bez kopanců nebo výkyvů, pěkně silně a stále lineárně. Po čase je to skoro návykové.

I když došlo dle výrobce ke zkrácení převodových stupňů jedna a dvě, jízda po městě není ani teď žádná sláva, kdy dodržovaná padesátka je na trojku málo a na dvojku tak trochu ve stylu „lehké schízy“. Chvilku táhne, pak škube, pak zas drží tah. Vše je jen otázkou mikrokorekcí plynu, které se nedají konstantě na rozbitých cestách držet. Když se rychlost zvýší na tachometrových šedesát, tak je to úplně jiný poslušný stroj. Navíc jak rychlost roste, začíná Rko vystrkovat růžky a odhalovat jeho největší kvality.

Mezi osmdesátkou a stodvacítkou, tedy nejvíc exponované rozmezí, si výrobce může nárokovat titul nejvyváženější stroj. Paráda. Rko drží stopu, je hravé, oblouky krouží předpisově. Při nájezdech do zatáček, záleží jen na odvaze řidiče, jak to tam poslat. Hodně tomu pomáhá i tlumič řízení, namontovaný dole pod spodní brejle. Málokdy si užívám focení, kdy jezdí člověk jednu dvě zatáčky tam a zpět dokola pořád jak blázen, než to fotografovi sedne, ale s F800R mě to neskutečně bavilo. Suchý rovný asfalt s minimálním provozem a F800R mi nadělilo nejhezčí adrenalinovou půlhodinu za celý týden.

Přepínač na řídítkách, vždy na displeji vykouzlí hlášku typu Comfort, Normal, Sport, ale jen u Comfortu jsem zaznamenal změnu na zadním pružení. Stroj dostal opravdu měkčí charakteristiku. Normal a Sport jsem od sebe nedokázal odlišit. Navíc přední vidle jsou neustále sportovně tuhé a všechny rázy mi šly do zápěstí. Na rozbitých silnicích se zalátanými dírami to není až taková hrůza, protože dokáží ty drobné výmoly odfiltrovat, ale pokud trefíte díru či propadlý asfalt nebo chcete přejet tradičně rozbitý přejezd s vystouplými kolejemi, je to perda. Do zápěstí se přenese rána, jak když kolo držíte za jeho osu bez tlumičů. Tady bych opravdu chtěl vědět, co tím BMW mělo na mysli, když předek zbavilo možnosti nastavení.

Při režimu Sport mne trochu vytrestala Hradecká dálnice, kdy se stroj nad stošedesát na hrbolech odlehčí (přední kolo)a začne třást řídítky. Díky bohu za ten tlumič, protože jsem to nečekal a pokorně jsem okamžitě ubíral. Řešit se to dá přenesením váhy co nejvíc dopředu (nalehnutím na řídítka, což na naháči je jediná možnost jak vydržet nápor vzduchu), nebo změnou režimu tlumení. Po přepnutí na režim Normal nebo Comfort se toto neděje. A BMW pokračuje plynule až k maximálce i při nějakých těch nerovnostech. Takže rozdíl v elektronickém nastavení podvozku zadního tlumiče tam určitě je.

Fantastická je spotřeba, když jsem po běžných 250 km zajel k pumpě (svítilo odpočítávání přepnutí na rezervu, což je naprosto geniální funkce, za kterou chválím co to jen jde)a natankoval jen necelých 12 litrů, skoro se mi tomu nechtělo věřit. Prostě při obyčejné testovací jízdě, kdy se člověk ani moc nekrotí a drží plnej po většinu doby (max. je cca 210km/h na GPS) se bez problémů dostanete pod pět litrů. Prý se dá jezdit i pod čtyři, ale to jsem opravdu nezkoušel.

Výborné jsou brzdy. Přesné dávkování a výborná odezva. Silný účinek s jasnou odezvou ABS, když se to přežene s namáčknutím. Výborně funguje nejen předek ale i zadek. Tady by se u BMW mohli ostatní výrobci opravdu učit. Ergonomie celkově, když odhlédnu od nízkého sedla je perfektní. Široká řídítka, za které se stroj krásně vodí. Všechny přepínače v dosahu, páčky stavitelné. Stupačky, řadička, i páka zadní brzdy, vše tam kde to řidič čeká a vše funkční. Lehce omezený je výhled ze zrcátek, ale zaleží jen na tom, jak moc vystrkuje řidič lokty.

No na závěr musím říct, že nebýt toho tuhého předku, byl by to můj aspirant na další stroj do budoucna. Výkon a projev tak akorát, spousty originálního a hlavně dobře fungujícího vybavení. Výborné jízdní vlastnosti. Dobrý je projev jak jízdní, tak nastavení brzd si zaslouží jedničku. Body maličko ztrácí za ten zvukový projev, ale to se dá taky doladit, třeba saténovým Akrapem.. :o) Ale doporučuji všem, co mají zájem o tento typ stroje F800R vyzkoušet a rozhodně ho zařadit do výběru. Osahání na svoje ruce hodně napoví, jak moc si s ním sednete. Mě to bavilo moc.

reklama

Videa

Instagram

Motodenik.cz

© 2010-2017 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.