fotka

KTM RC 390 - Supersport pro každý den

  • vydáno: 5.1.2016
  • autor: Matěj Oliva, Foto: František Chobot
reklama

Supersporty jsou stále výkladní skříní výrobců motorek a najdeme v nich vždy to nejlepší, co dokáže továrna vyrobit. Jejich prodeje se ale dají počítat v jednotkách kusů a značky živí úplně jiné motorky. Sportovní motorky totiž na běžných silnicích ztratily smysl a využití. Co ale dát do chassis se sportovním designem malý motor? Jak se ukázalo, dává to smysl.

Konkurence ve třídě sportovních motorek pro osmnáctileté je poměrně velká, ale stejně velká je i poptávka. Proto se do těchto vod pustila jako první evropská značka rakouská KTM, i když modely RC se vyrábí v Indii a jejich hlavním cílem je místní trh. Ani v Evropě si ale řada RC nemůže stěžovat na nezájem. Navíc s motorem 390 přináší zajímavé svezení pro širokou cílovou skupinu od osmnáctiletých začátečníků po vyježděné starší motorkáře, kteří netouží po stádech koní a desetilitrové spotřebě.

KTMka je na první pohled agresivní sportovec. Ostatně rám i design je stejný jako na stopětadvacítce, kterou jsme již testovali. Přední světlo se někomu líbit může, někomu nemusí, ale rozhodně je zajímavé, stejně jako celý zbytek konstrukce motorky s příhradovým rámem. Stejně jako na menší sestře najdete i na třidevade povedené sedlo spolujezdce, které na první pohled vypadá jako krovka.

Třistadevadesátka je v základu vybavena systémem ABS, který spolupracuje s licenčními brzdami BYBRE. Na rozdíl od 125 jsem nenašel kouzelné tlačítko pro vypnutí ABS. Na druhou stranu jsem ho ani nehledal dlouho, protože ABS tu zasahuje až v opravdu krajních případech a nechá vás s motorkou udělat i lehké stoppie. Podvozek je od WP, nemá moc široké nastavení, ale svou funkci plní velmi dobře.

No a pak je tu kapalinou chlazený jednoválec, který už známe z modelu Duke 390. Ten je klasickým motorem KTM, má agresivní projev, silné střední pásmo a na světě je hlavně od toho, aby vás bavil. Samozřejmě od něj nemůžete čekat, že bude trhat asfalt, ale na druhou stranu vás nepřekvapí a třeba jízdu po zadním s ním můžete pilovat beze strachu z nějakého výkonového kopance.

Pohodlná i sportovní

První usednutí za řídítka přináší tak směs sportovních a cestovních pocitů. Řídítka jsou sice zalomená, ale ne nijak extrémně nízko a nespočívá na nich tolik váhy, jako na ortodoxních supersportech. Stejné je to se sedačkou a stupačkami. Jsou nastavené dost sportovně, abyste s nimi hned nedřeli o zem, ale zároveň vás po padesátki kilometrech nebolí nohy.

Ovladače jsou slušně zpracované a palubní deska ukazuje vše, co potřebujete vědět. Velmi nestandardní je podsvícení ovládacích prvků na řídítkách. Velmi praktická vychytávka, kterou na většině motorek nenajdete. Teď se ale pojďme pustit do jízdy. Motorka sice neoplývá dechberoucím výkonem, ale hravý jednoválec vás v klidu nenechá. Dobře spolupracuje s podvozkem a s lehkou motorkou si můžete doslova hrát, jak se vám zachce.

Problém není kličkování po městě, ani jízda po okreskách. Spoustu zábavy si rozhodně užijete i na menších okruzích, jako je Sosnová, nebo Mýto. V Brně už by to byla asi trochu nuda... Maximálka se pohybuje okolo 160ti kilometrů v hodině a držet se s auty při cestovní 130 není dlouhodobě problém. Víc si ale motorku užijete v zatáčkách. Tady dokážete ukázat záda i daleko silnějším motorkám a to hlavně díky rychlosti v zatáčkách.

Nízká hmotnost a zátah jednoválce vás budou posílat do serpentin a vám nezbývá, než se dobře bavit. Benzínku budete navštěvovat jen sporadicky. I při hodně sportovní jízdě se nedostanete přes 4 litry na sto. Při sportovní jízdě samozřejmě potřebujete i bezpečně zabrzdit. Brzdy sice nejsou nějaké jedovky, o bezpečné zpomalení se ale vždy postarají na výbornou. Jak jsem psal na začátku, skvělé je i ABS, které reaguje až v krajní krizi a nezasahuje vám do tvrdého brzdění zbytečně brzy.

KTM RC 390 je skvělým univerzálem se silnou image. Na první pohled vypadá jako daleko silnější motorka (to byl třeba na dálnici trochu problém, když mi uhýbala auta, která jela rychleji, než já). Kombinuje nízké provozní náklady, pohodlí, ale i velký "fun faktor" a slušnou užitnou hodnotu.

Copyright © 2010-2016 motodenik.cz