V kurzu Bezpečně na motorce

foto: František Chobot 28.6.2015

fotka

Myslíte si, že po pár měsících či letech ježdění na mašině už všechno umíte? Takový názor je nejlepší cesta do průšvihu, zdokonalování vlastních schopností za řídítky totiž nikdy nekončí! Vždy se najdou nové situace a okolnosti, se kterými zatím nemáte zkušenosti. Vždy se najde něco, co byste mohli dělat líp a zvýšit tak svoji šanci na bezpečný návrat z každé projížďky. A právě tyhle životně důležité zkušenosti můžete načerpat v celorepublikové síti motorkářských kurzů Bezpečně na motorce.

Minulý víkend jsme se zajeli podívat na letiště v Panenském Týnci a spolu s naším fotografem Frantou, čerstvým držitelem neomezeného řidičáku na velkou motorku, jsme absolvovali jednodenní kurz. Na kurz jsme si zapůjčili přátelskou a dobře ovladatelnou motorku Benelli 302 a úderem desáté hodiny jsme se všichni sjeli na konci pojezdové dráhy na letišti v Panenském Týnci.

Tady už na nás čeká pojízdná studovna – velký přívěs Bezpečně na motorce, ve kterém lektoři na letiště dovezou zkušební motocykly, a následně jej promění v solidní zázemí vybavené obrazovkou pro promítání výukových videí. A dobré zázemí je pro celodenní kurz opravdu potřeba. Můžete si zde dát kafe, pití nebo něco k jídlu, odpočinout si, schovat se před deštěm... a účastníci kurzu díky tomu můžou jezdit v úplné pohodě a když cítí, že mají dost, zastaví se na přestávku a naberou nové síly. Zní to jako banalita, ale ono celodenní trénink je docela makačka a dobré zázemí je dost důležitá věc.

Na teorii a videa ale přijde čas až později během dne, například v případě dešťových přeháněk, teď je třeba využít dobrého počasí a vyrazit na dráhu. Na začátku probíhá rozřazování do skupin podle jízdních zkušeností. Zdatnější skupina jde rovnou trénovat brzdné manévry, začátečníci si napřed potrénují slalom a rozjezdy... V každé skupince je přitom na instruktora šest jezdců, takže instruktor má dost prostoru a času na to, aby se mohl věnovat každému individuálně. A opravdu – každou chvíli slyšíme neustálý příval postřehů a doporučení kam se dívat, jak držet řídítka, kdy přidávat plyn. Sedíš dobře, ale zkus si dát lokty víc nahoru a cpát rameno do zatáčky... Jitko ty se dívej dál před sebe, kam se budeš dívat, tam motorka pojede....

Velkou pomocí při kurzu je samotné místo, kde se odehrává. Dráhy z kuželů na širokých prostranstvích v pohodě odpustí jakoukoli chybu a povrch letiště z drsného betonu má ještě mnohem lepší adhezi než ten nejlepší a nejnovější asfalt. Dalším velkým přínosem je možnost půjčovat si výukové motorky. Je tu připravena Ducati Scrambler, Yamaha XJ6 s protipadacím rámem, dvě endurka WR250, ale i kapotovaná KTM RC390. Každý účastník si tak během dne vyzkouší přesednout ze své motorky na jiný stroj a může si porovnat jak která mašina zatáčí, brzdí...

Denní program je opravdu náročný, teorie je všeho všudy jen hodina, jinak se stále jezdí a do učebny nás zahnala jen krátká, ale o to vydatnější přeháňka s krupobitím. Trénují se krizové situace a krizové brzdění, průjezdy zatáčkou i vyhýbací manévry, ale na mašině s protipadacím rámem si každý účastník vyzkouší zatáčení ve vysoké rychlosti a náklonu a každý si zde během kurzu dá své první „kolínko“. A většina z jezdců se hned začíná zajímat, kdy je termín okruhové školy, kterou BNM také pořádá. A to bychom ještě měli zmínit, že v nabídce jsou i enduro kurzy jízdy v terénu.

Na vedlejší ploše přitom trénuje ještě jedna skupinka – to jsou účastníci takzvané Půlroční motoškoly, kteří se během sezóny scházejí každý měsíc a průběžně vylepšují své dovednosti. Pětkrát absolvují jednodenní kurz a v každém kurzu se mohou posouvat stále dál a věřím, že po takto stráveném půlroce s pečlivým vedením z nich budou hodně dobří jezdci.

 reklama

Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2019 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o., supported by AmbitionPro, s.r.o.