Interkom Scala Rider G9x - tolik funkcí tu ještě nebylo

Matěj Oliva, Foto: František Chobot, Cardo, Matěj Oliva 18.9.2015

fotka

Od dob, kdy byly motocyklové interkomy jen "hloupými" komunikátory s mono zvukem už se vývoj posunul podstatně dál a současné interkomy dokážou nabídnout daleko víc funkcí, větší výdrž a mnoho dalšího.

Na trhu jsou v podstatě pouze dva produkty, které si dokáží navzájem konkurovat. Je to Interphone, který jsme pro Vás testovali minulý rok a Cardo Scala Rider, který jsme s sebou vzali na více než pětitisícový test do Skotska. Nebudeme říkat, který je lepší, každý umí svoje a záleží spíš na vás, které vlastnosti jsou pro vás důležité.

Scala Rider měl vždy zajímavou konstrukci, která je tvořena pevnou základnou, ke které je připojena veškerá kabeláž a samotným přístrojem, který snadno nacvaknete a sundáte z přilby. Má také oddělený konektor pro komunikaci se sluchátky a mikrofonem a nabíjecí USB konektor. V případě bateriové nouze tak můžete Scala Rider nabíjet přímo za jízdy prostřednictvím mikro USB kabelu. Ten využijete také pro připojení k PC. Scala Rider je totiž tak trochu komunitní záležitostí. Jakmile ho připojíte k PC, stanete se součástí jedné velké rodiny, můžete si svůj Scala Rider pojmenovat, aktualizovat, nebo propojit s chytrou aplikací v mobilu, která vám umožní přístroj nejen ovládat, ale i pohodlně nastavit. Zajímavé je, že se můžete na dálku spárovat s jakoukoliv jednotkou na světě. Můžete se tak s někým potkat třeba za jízdy na dálnici a rovnou začít mluvit.

A to se vám bude hodit, protože práce se Scala Riderem není alespoň ze začátku moc intuitivní. V silném návodu jsou popsané všechny funkce, kterých je sice nepočítaně, ale pokud potřebujete jen ty základní, bude vám chvíli trvat, než se v celém nastavení zorientujete.

Sponzor článku: Yshop.cz - oficiální dovozce Scala Rider do ČR http://www.yshop.cz/

Jen pro přehled, co vše interkom dokáže - můžete mluvit se spolujezdcem, ale i několika dalšími jezdci najednou. K tomu můžete poslouchat muziku přes bluetooth zařízení, nebo AUX vstup s kabelem. Hudbu také můžete pustit dál svým spolucestovatelům. Zároveň lze mít připojenou navigaci a poslouchat její povely. Všechny funkce mají nastavené priority a v ideálním případě by měl mít prioritu váš hlas před GPS a hudbou. Nechybí ani FM rádio.

Pro všechna zařízení má jednotka k dispozici dva kanály a při párování svých zařízení musíte být celkem ostražití, aby vše ve výsledku fungovalo tak, jak vy chcete. Nejjednodušší je ale spárovat dvě jednotky pro vzájemnou komunikací. Stačí je uvédst do párovacího módu a jednoduše přitisknout k sobě. V případě, že jsem chtěl "pouze" hovořit se spolujezdcem, spárovat sobě i spolujezdci telefon a sobě ještě GPS, bylo nastavení až překvapivě rychlé. Jen je třeba telefon a druhou jednotku spárovat na odlišných kanálech.

Samotná manipulace s jednotkou je celkem jednoduchá, jen bych uvítal lepší fyzické rozlišení tlačítek. Trojice jich je na horní straně a trojice na boku jednotky. Jsou oddělené plastickými překážkami a střední tlačítko je nižší. I tak ale třeba v silných rukavicích musíte dlouho hledat to pravé a když se přehmátnete, může to mít za následek minutové obnovování všeho, co hrálo, nebo mluvilo.

Poslouchá na slovo

Praktické je hlasové ovládání. I když jednotky mluví pouze světovými jazyky (já jsem volil angličtinu), těch pár povelů se s přehledem naučíte a jednotky celkem bez problémů pochopí i "českou" angličtinu, kterou jsem na jednotku mluvil. Konec konců příkazy jako "next track", nebo "music on" nejsou nijak zásadně složité. Hlasové ovládání vám hodně zjednoduší manipulaci s přístrojem za jízdy a já ho vnímám jednoznačně pozitivně.

Špičková je i kvalita zvuku. Interkomy jsme měli v nových přilbách AGV, které mají velmi slušné odhlučnění, ale myslím, že i v otevřené přilbě nebudete mít problém rozumět ani ve vyšších rychlostech. Testovali jsme třeba přijetí telefonního hovoru ve 140ti kilometrech v hodině a až na mírný šum jsem si s osobou na druhé straně naprosto zřetelně rozuměl. Jednotka navíc nastavuje hladinu hlasitosti podle aktuálního hluku ve vaší přilbě. Hlasitost si tak nastavíte na místě a jakmile se rozjedete, jednotka přidává podle rychlosti.

Dosah jsme v praxi zkoušeli v členitém terénu a naměřili jsme více než 800 metrů s vysunutou anténou. Zjistili jsme ale, že se dosah snižuje za deště. Tam je navíc lepší mít anténu zavřenou kvůli vodotěsnosti přístroje. Spojení s telefonem funguje bez problémů cca do 1,2 metru, záleží samozřejmě jak máte například hlubokou kapsu, ve které přístroj máte.

Na soužití se Scala Riderem jsme měli dlouhou cestu přes Německo, za kterou jsme přístroje takzvaně dostali do ruky. Pak už to byla jen rutina a musím říct, že takhle dlouhou cestu si bez komunikace nedokážu představit. Zejména při dlouhých přesunech po dálnici, kdy je to prostě "nuda", nebo i v turistických místech, kde může posádka upozornit na zajímavosti v okolí je Scala Rider k nezaplacení. Výborná byla i výdrž baterie, která zvládla bez problémů 10 hodin jízdy bez přerušení, telefon pak ukazoval ještě 25% baterie, takže pokud jezdíte tak nějak normálně, bez problémů vydržíte dva dny. Baterii navíc nabijete zrhuba za hodinu i z palubní zásuvky.

Video - párování

A humorné video

Technické informace

Základní technické informacei

  • doba hovoru až 13 hodin
  • pohotovostní režim: 7 dní
  • doba nabíjení: 3 hodiny
  • maximální doba přehrávání rádia: 8-10 hodin
  • Bluetooth® verze: 2.1 třída 1 
  • zpětně kompatibilní se všemi produkty Scalarider
  • ochrana proti vniknutí vody a prachu: IP67
  • nabíjení z USB nebo ze zásuvky

  • Komunikace mezi jednotkami Scalarider:

  • konferenční hovor až se čtyřmi dalšími uživateli Scalarider s vyklopenou anténou až do vzdálenosti 1,6km v závislosti na okolním terénu ve Full Duplex
  • 4 cestná komunikace (2 řidiči a 2 spolujezdci)
  • 3 cestná komunikace (3 oddělené motocykly)
  • 2 cestná komunikace (řidič + řidič/řidič + spolujezdec)
  • interkom 1 + 8 (přepínání pomocí vyslovení jména až mezi 8 dalšími G9/G9x/SHO-1)
  • skupinový signál: posílá audio signál až 8 dalším jezdcům zároveň, čímž umoňuje upozornit na případné nebezpečí
  • Click-to-link: rychlé spojení s nejbližší jednotkou G9/G9x/SHO-1
  • spárování s další jednotkou G9/G9x/SHO-1 během 1 vteřiny

  • Komunikace s dalšími zařízeními

  • RDS - FM rádio s pamětí na 6 stanic
  • automatické vyhledávání nejsilnějšího signálu rádia
  • bezdrátové spojení A2DP/AVRCP s přehrávačem MP3
  • A2DP/AVRCP profil pro stereo příjem z "chytrých" telefonů
  • přijímá instrukce GPS
  • přijetí/odmítnutí/vyvolání tel. hovoru stiskem tlačítka či hlasem
  • automatické ztišení rádia při příchozím hovoru
  • Real-time kompenzace signálu ztraceného při změnách okolního prostředí
  • hlasové ovládání (i MP3 nebo rádio)
  • vícejazyčné rozhraní
  • ultra-tenké měniče (reproduktory)
  • automatické naladění hlasitosti měničů (reproduktorů) podle okolního hluku
  • personalizace G9 a updade softwaru na Cardo Community
  • možnost bezdrátového sdílení hudby mezi řidičem a spolujezdcem
  • po stažení bezplatné aplikace pro chytré telefonuje možné prostřednictvím telefonu pohodně nastavit mnoho funkcí interkomu
  • u telefonů iPhone vybavených iOS5 a vyšším je ukazatel stavu nabití baterie interkomu přímo na displeji telefonu

  • Balení - sada

  • 1x sada do přilby
  • 1x komunikační jednotka
  • sada na montáž
  • MP3 kabel
  • samolepící suchý zip pro upevnení sluchátek v interiéru přilby
  • molitanový chránič mikrofonu
  • cestovní nabíječka 220V + adaptér USB
    

    Videa

    Instagram

    
    

    Motodenik.cz

    © 2010-2019 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o., supported by AmbitionPro, s.r.o.