Benelli BN302, třístovková zábava

FilipT, foto: František Chobot 22.7.2015

fotka

Slavná italská značka v rukou čínského koncernu v posledních letech přichází s hodně zajímavými modely a malý třístovkový dvouválec BM302 není výjimkou. Nejen že obstojí v porovnání s japonskou konkurencí, ale v mnohém ji ještě předčí...

Už když vytáhnete z kapsy zajímavě tvarovaný vyklápěcí klíček s logem Benelli, je hned jasné, že tady se dostal ke slovu hodně odvážný italský design. Nahrbená silueta a plochý přední blatník v ostře zelené barvě mašinu hodně opticky zvětšují, takže bez přímého srovnání vypadá spíš jako pětistovka. Pěkně zpracovaný trubkový příhradový rám nad motorem pak jakoby "pokračuje" zadní kyvkou, která je vyrobená ze dvou trubek.

Přístrojovka s centrálním otáčkoměrem v bílém poli má sportovního ducha, přitom ale je přehledná a najdete zde všechny potřebné údaje, kontrolky jsou dost velké a nejsou namačkané u sebe. Líbil by se mi ještě ukazatel s informací, který kvalt mám právě zařazený, ale je pravda, že ten v této třídě zatím nenabízí ani konkurence. Pochvalu dostanou i zrcátka s hodně nadstandardním výhledem dozadu. Sympatický dojem budí i pěkně prošívané sedlo, pěkná grafika polepů či luxusní víka motoru s chromovaným emblémem Benelli. A do třetice – pochvala za stavitelné páčky, díky kterým mašina padne do ruky krátkoprsťákům i dlouhosprťákům

Sedlo ej docela tuhé a je dělané spíš na kratší výlety než týdenní dovolené, jinak má stroj příjemný uvolněný posaz, který oceníte třeba při každodenním dojíždění o práce. Potěší i pořádná madla a dost místa pro spolujezdce, ani to není v této třídě úplnou samozřejmostí. Opticky nás rušila jen oranžová odrazka na boku motoru, kterou výrobce musel použít kvůli homologaci, na místě majitele bych ji hned sundal a design pak je bez chybičky.

Motor konstrukčně vychází ze čtyřválce z modelu BN600, má shodné parametry vrtání a zdvihu 65 x 45,2 mm a shodnou kompresi 12:1 i velikosti ventilů. Podobná je i elektronika vstřikování, která motor naladí na maximální výkon 38 koní při 10 tis otáčkách a 27 Nm točivého momentu při 9tis otáčkách. Motor má na volnoběh hodně slibný dunivý zvuk, po vytočení do otáček už to tak tvrdá muzika není, ale požitek z jízdy a řazení dokáže zprostředkovat. K radosti z projížďky přispívají i mírné vibrace, protože motor má pouze jednu vyvažovací hřídel a o další tlumení vibrací se stará lehce naddimenzovaná klikovka. Motor stejnoměrně táhne už od dolních otáček, to nejlepší ale nabídne až v pásmu 7500 až 11000 otáček, kdy dokonale spolupracuje s přesnou převodovkou a spolehlivě vás vyláká ke svižné jízdě a na delší rovince vykouzlí na tachometru i 160 km/h. Pak se sice dostanete se spotřebou i přes 5,5, ale při klidnějším tempu můžete jezdit i za tři.

Slušnému výkonu odpovídá i slušný robustní podvozek, který vás sice na rozbité silnici vytřese, ale i zde spolehlivě drží stopu a stabilní řízení díky dobrému rozložení hmotnosti a dobrému odpružení USD vepředu, zadní tlumič byl na větších nerovnostech i po povolení pořád trochu moc tuhý. Jistotu v náklonu podpoří i výborné obutí od Pirelli o rozměrech 120/70 a 140/70 na sedmnáctkových kolech. A spoleh je i na brzdy, vždyť dva přední kotouče s radiálně uchycenými třmeny rozhodně není v této třídě obvyklé a k dokonalosti už chybí jen možnost výbavy s ABS. Výška sedla 795 mm nad zemí nebude dělat problém ani začátečníkům či slabším slečnám, kteří ocení snadnou ovladatelnost a agilní řízení.

Tahle mašina je dokonalá pro začátečníky, ale kopec zábavy si na ní užije i každý majitel silnějších strojů. Ideální druhá motorka do rodiny – pořiďte ji manželce nebo synovi a rychle zjistíte, že svoji silnou sportovní mašinu budete každou chvíli nechávat v garáži a místo toho si na kratší výjezdy budete půjčovat tuhle malou a obratnou třístovku a užijete si jízdy na maximum, kvůli které byste na své silné mašině museli na závodní okruh. A když teď koukám na web, dovozce nabízí akci s výfukem Arrow v ceně!

 reklama

Videa

Instagram

 reklama


Motodenik.cz

© 2010-2018 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.