Dunlop Geomax Enduro - extrémní test

Matěj Oliva, Foto: František Chobot 4.8.2015

fotka

Dobře obout na silnici, nebo na okruh je věda, ale v terénu to může být ještě daleko náročnější. Chvíle, kdy vedle vás někdo bez problémů přejede překážku, na kterou se nemůžete vydrápat jen díky tomu, že mu prostě jen "bere" zadní guma jsou dost frustrující.

Jsou samozřejmě jezdci, kteří dokážou zajet skoro na všem. Pro nás, normální smrtelníky je ale obutí pro jízdu dost zásadní. Po spojení značky Sava s tuzemským výrobcem jsem hledal alternativu pro endurové závody a našel jsem jí ve značce Dunlop, která má ve své nabídce měkké endurové gumy Geomax.

Na test jsem vzal dvě šířky pneumatiky - 120 a 140. Kulatá endurová guma je užší, než motokrosová a proto stodvacítka na první pohled vypadá jako až moc úzká, ale pro Freeride to vůbec není špatné řešení. Pneumatiky jsem se rozhodl podrobit rovnou testu nejtěžšímu a vzít je na extrémní závody.

Sponzor článku: Výrobce silničních i terénních pneumatik Dunlop http://www.dunlop.cz/

Důležité je samozřejmě i dobře pneumatiku obout. Pokud to s endurem myslíte vážně, připadá v úvahu jedině mousse. Umožňuje vám jet s hodně měkkou pneumatikou a zároveň vám dává jistotu, že nebudete mít defekt. Prvotní investice do mousse je sice poměrně vysoká (okolo 5000 za sadu), ale pokud se o ně dobře staráte a dobře je mažete, vydrží vám v předním kole třeba i tři sezony a v zadním sezonu celkem bez problémů. Nejlepší mousse je samozřejmě trochu vymačkaný tak, aby guma nebyla moc tvrdá. Proto si profesionální jezdci nové moussy před závodem vrtají, aby byly měkčí.

Drží a celkem vydrží

Dunlop Geomax enduro má homologaci FIM pro klasické soutěže a tím pádem i homologaci pro jízdu na pozemních komunikacích. Tam se s endurem sice moc často nevydáváte, ale hodí se to zejména na závodech, kde jsou silniční přejezdy.

Hned na prvním závodě - Drapák Rodeu v Petříkovicích mě čekaly snad všechny druhy terénu, které si dokážete představit. Začali jsme v suchém lese s kořeny, pokračovali do bahna, potoků a kamení a nakonec tu byla mokrá louka a umělé překážky.

V lese si guma vedla naprosto suverénně a i v prachu a jehličí jsem měl pod zadním kolem vždy dobrou trakci. Dobré bylo ale i boční vedení při traverzování odkloněných svahů, kde se motorka jen zřídkakdy utrhla. Pokračoval jsem do bahna. Tady samozřejmě endurová guma s nižšími špunty nikdy nebude mít takový záběr, jako ta motokrosová, ale tady se mi zapadnout nepodařilo a nikde jsem neměl pocit, že by guma zabírala špatně. Lépe na tom byli jen soupeři s motokrosovou gumou do bahna, ale to se dá celkem očekávat.

Na kamení exceluje

Hodně náročná byla jízda potoky. Tady nás čekalo kamení a zase kamení, navíc mokré a od ostatních jezdců oslizlé bahnem. Zadní pneumatika s poměrně měkkou směsí se tu chytala v kombinaci s jemným průběhem motoru ve Freeridu velmi dobře a motorka na skalku vždy vyjela. Jednou bohužel beze mě, což můžete vidět na fotce:-)

Relativně dobrou jistotu jsem měl i při sjezdu po mokré sjezdovce. Guma v rámci možností držela trakci zadního kola, i když na mokré trávě by bylo samozřejmě lepší větší boční vedení. Endurové pneumatice je to ale dost těžko vyčítat.

Jediné místo, kde jsem se tak trochu trápil byly nakonec umělé překážky. Na předchozím závodě v Rumunsku jsem je jel na trialových pneumatikách a to se pochopitelně nedá srovnávat. Dunlopce se na velké nákladní gumy, ani přes hladké klády moc nechtělo a některé překážky jsem jel na dvakrát, i když v gumě byl hodně měkký mousse a dokázala gumy i vysokou kládu kopírovat. Berte to ale samozřejmě trochu s rezervou.

Vzhledem k tomu, jak dokázala směs fungovat v lese a v kamení mě celkem překvapilo, jak pneumatika po závodě vypadá. Kromě stržených hran není na gumě zásadní zásah, špalky mají stále rovné plochy, pneumatika nikde nepraskla, ani nebyl natržený žádný špunt, což mě mile překvapilo. Dokážu si na ní představit bez problémů celý víkend endura, o čemž se mi mohlo na Savě jen zdát. Pro rekreační jízdu vám tak guma vydrží opravdu dlouho a ani na závodech nebudete muset během závodního dne přezouvat.

Celkově mě Dunlop Geomax rozhodně uspokojil a už mám v garáži další sadu, která se mnou pojede do Rumunska na další podnik Regiment 13, pojedeme zase dalšími typy terénu, takže budeme dál informovat.

Dostupné rozměry

18" 120/90-18 65R TT GEOMAX ENDURO

18" 140/80-18 70R TT GEOMAX ENDURO

21" 90/90-21 54R TT GEOMAX ENDURO M

21" 90/90-21 54R TT GEOMAX ENDURO S


podrobné informace o pneumatice najdete zde.




Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2019 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o., supported by AmbitionPro, s.r.o.