Honda CB125F, v jednoduchosti je síla

FilipT, foto: František Chobot 3.8.2015

fotka

V redakčním testu jsme vyzkoušeli malého naháče pro teenagery a nestačili jsme se divit, kolik zábavy a užitku tahle malá mašina dokáže nabídnout i pokročilejším jezdcům. Osobně bych CB125F přihlásil do ankety o nejpovedenější skútr!

Proč skútr, když to ej přece motorka? Protože CB125F se skvěle hodí na užitkové ježdění a umí nabídnout přesně ty vlastnosti, kvůli kterým si většina lidí do města pořizuje skútr – hodně nízkou cenu, spotřebu a provozní náklady, perfektní ovladatelnost při kličkování v centru města a úžasně snadné řízení. A oproti skútrům je s ní navíc podstatně větší zábava.

Tahle žlutá potvůrka má pěkně ostře řezaný design zaměřený na teenagery a stylově se zařadila do linie ostatních naháčů řady CB od Hondy, hlavně díky výraznému světlometu s náznakem polokapotáže nad ním. Nazlátle žlutá barva pěkně ladí s červenými doplňky a zadním odpružením po stranách a i ten lehce přerostlý výfuk se podařilo opticky schovat pod chromovaný kryt. Ale zajímalo by mě, kam ta doba vede a jak budou vypadat výfuky za deset let, budou větší než motorka?

Oko potěší i pohled ze sedla, moderní hranaté tvary kapotáže kolem přístrojovky vypadají pěkně sportovně a doplňují je moderní tvary perfektně zpracovaných ovladačů na řídítkách – velká pochvala pro Hondu, většina výrobců by pro tak levný model radši vyhrabala ze skladu staré ovladače blinkrů a klaksonu. Na přístrojovce sice není ani kousek digitálního displeje, přesto tu najdete skoro všechny údaje, které by vám jinak nabídl palubní počítač. A to včetně palivoměru a ukazatele zařazené rychlosti, který potěší všechny začínající jezdce. Jen podklad přístrojovky by si ještě zasloužil trochu atraktivní pozadí a nějaké zajímavější písmo než použitou kombinaci bílých písmen na černém podkladu.

S mojí téměř dvoumetrovou postavou jsem měl trochu obavy, jak se na CB vejdu. A ejhle, ono to je úplně v pohodě, prolisy v nádrži jsou velké a v pohodě ukryjí i kolena vyšších postav, které se leckdy nevejdou na běžnou šestistovku. Vypadám na tom sice jako vosa na bombónu a pro focení do testu mě radši zastoupil kolega, ale jízda je pohodlná a malé rozměry nejsou problém. Jak ostatně na potvrdí každý správný sexuolog, na velikosti přeci nezáleží ;-) Taky sedlo je na tuto cenovou relaci hodně nadstandardní, je dobře tvarované a neurazí ani spolujezdce. A s pohotovostní hmotností pouhých 128

Vzduchem chlazený čtyřtaktní jednoválec 124,7 ccm má poměrně jednoduchou dvouventilovou konstrukci, ale je vybavený vyvažovacím hřídelem a na chodu je to docela znát. Jasně, trochu zavibruje, jako každý jednoválec, ale ani při přetáčení motoru se nedostaví takové to nepříjemné vysokofrekvenční lechtání do rukou a do zadku. Výkon necelých 11 koní díky vstřikování vcelku stačí, motor zvládá důstojný záběr i ve středních otáčkách, i když u této objemové kategorie je pro svižnější svezení samozřejmě točit, točit a zase točit, pokaždé poctivě až k červenému pásmu.

Stovku tak na rovince tachometru vykouzlíte až po delším přemlouvání. Ale částečně na tom hraje roli i to, že tachometr je překvapivě přesný a při porovnání s GPS proměřoval jen asi o 2 km/h zatímco konkurence si u stopětadvacítek přihazuje klidně i 10-20 km/h... Spotřeba do tří litrů benzínu na sto km i při tom nejrazantnějším zacházení příjemně sníží náklady na dojíždění a při objemu nádrže 13L se u pumpy budete objevovat jen hodně zřídka.

Honda CB125F jezdí na užších pneumatikách obutých na poměrně velká 18palcová kola a v pohodě zvládá jízdu po rozbité silnici. Tahle motorka je pak ve městě neskutečně obratná a má rejd, jakej by jí mohla závidět řada skútrů. Brzdy – vepředu kotouč a vzadu klasický buben - jsou trochu tupější, aby neděsily začátečníky ostrým nástupem, ale zabírají slušně, limitem jsou spíš trochu tvrdší pneumatiky nepříliš známé značky CST. Jak se budou přiostřovat předpisy, časem se i zde asi objeví ABS?

Tahle Hondička si mě získala – všechno na ní přesně a spolehlivě funguje a tak snadno se ovládá a protahuje městem, že bych ji z fleku přihlásil do soutěže o nejlepší skútr. Je obrovská škoda, že s řidičákem na auto se smí řídit jen stopětadvacítky s automatem, jinak by přesně tento stroj byl skvělým doplňkem pro užitné ježdění a alternativa k autu. Na Hondě CB125F se naučí jezdit každej a užijete si přitom podstatně víc zábavy než na skútru.

Technické údaje a aktuální cenu testovaného modelu motocyklu najdete pod tímto odkazem

reklama

Videa

Instagram

Motodenik.cz

© 2010-2017 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.