Husqvarna 2015 v Pelhřimově

Matěj Oliva, Foto: Husqvarna 4.9.2015

fotka

Žlutomodrá endura se dočkala menších úprav a my měli možnost vyzkoušet, jak inovace na Husqvarnách fungují v praxi. K dispozici byla téměř kompletní modelová řada a trať v Pelhřimově, která kombinovala les, trať a umělé překážky, tedy vše, co potřebujete na enduru projet.

Nové Husqvarny sice nepřináší nějaká radikálně nová řešení, ale je tu řada malých detailů, které jsou ve finále poměrně důležité. Začněme u motorů. Menší čtyřtakty 250 a 350 mají upravenou převodovku a systém mazání. Naopak velké čtyřtakty 450 a 501 mají upravenou spojku pro jemnější ovládání.

Nová je přední osa, která je menší a užší, stejně jako na nových motokrosech KTM. Upravené jsou přední i zadní tlumiče. Z designu je tu nové sedlo z lepšího materiálu, nové chrániče vidlic. O odlehčení a trochu barevných detailů se stará zadní rozeta v modré barvě, lehčí dráty v kolech a nové brzdové kotouče.

Dohromady je to nakonec celkem pěkná řádka úprav, které jsme měli možnost vyzkoušet na trochu bahnité trati v Pelhřimově.

Čtyřtakty

Rozjezd začínám tradičně na čtyřtaktní dvěpade, která dokáže hodně odpustit a na načtení trati je ideální. Tentokrát mě ale hodně překvapila. Motor má úžasný zátah už od středních otáček, velmi dobře se dávkuje a i na umělých překážkách dokážete vždy přesně odhadnout kolik plynu a spojky na zadní kolo pustit. Motorka je ale i neuvěřitelně dobře ovladatelná, kam jí nakloníte, tam jede, je předvídatelná a i když vám někde uklouzne, dá se snadno korigovat.

Naopak 350 mi pro letošek připadá o něco vzdálenější od menší sestry. Motor má samozřejmě vyšší výkon a zanechal si i svůj jedinečný průběh, ale celá motorka dohromady působí spíš dojmem většího objemu. Musíte si vždy dobře rozmyslet stopu a ovládání není zdaleka tak hravé jako u 250. Na druhou stranu můžete ledacos napravit motorem, který má sametový zátah v podstatě v jakýchkoliv otáčkách. Odpustí i nějaké to prořazení a když jde do tuhého, pomůžete si spojkou.

Jednu dobu to vypadalo, že objem 450 umírá. Ve startovním poli E2 teď vidíme hlavně 350, nebo podobné objemy a klasická "kladiva" šla stranou. Tahle Huska by to ale mohla změnit. Už od nastartování a prvního rozjezdu mám pocit, že sedlám úplně jiný objem. Motor jde hlasce do otáček, motorka i na místě působí lehkým dojmem, který se ještě umocní po rozjetí.

Užívat si pak můžete hlavně vlnu krouťáku, která nikdy nekončí. Motor se dokáže sebrat i z těch nejnižších otáček a i v případě velké chyby vás dokáže vykodrcat na kopec. Husqvarna ale rozhodně není nějaký rovně jezdící traktor. Do zatáček padá velmi ochotně, podvozek funguje na jedničku a i nové brzdy si s motorkou ví snadno rady.

Dvoutakty

První dvoutakt, na který usedám je populární 300, která tvoří jednu z nejprodávanějších skupin endur. A hned od začátku je mi jasné proč. Motor má lineární zátah od středních otáček, perfektně se dávkuje a s otáčkami jen roste chuť Husqvarny letět kupředu. Kdo někdy jezdil na dvoutaktu bude jistě vědět, jak snadno se tyhle motorky ovládají. Můžete letět lesem na plný plyn a motorka pod vámi bude jen poskakovat z kořene na kořen a pojede přesně tam, kam chcete. Chce to ale aktivní přístup, tříkilo dokáže sice hodně odpustit a vytáhne vás i ze zdánlivě ztracených situací, ale nikdy nebude umět být tak "hobbyvzdorné", jako velký čtyřtakt.

To 125 je úplně jiná káva. Bez otáček jste ztraceni, nebo alespoň znuděni. Motor má sice jakýsi zátah už ve středních otáčkách, ale to pravé začne až když pořádně otočíte plynem. Za vámi se ozve ohlušující jekot, který pak budete chtít slyšet pořád a motorka vystřelí kupředu.

Vaším nejlepším kamarádem v lese bude řadící páka. Budete jí používat tak často, jak jen to budete umět. Správný kvalt je u dvácy opravdu důležitý a tenhle motor vám moc chyb neodpustí. Stačí mít špatně zařazeno a místo letu výjezdem je to kodrcání na hranici pádu.

A když jsme u pádu, rád bych se omluvil Husqvarně za zničený baster, který padl za vlast stromu při focení. Jezdit po zadním na 125ccm prostě není vždy nejjednodušší.

Videa

Instagram

Motodenik.cz

© 2010-2017 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.