BMW R1200RT srovnání dvou generací

FilipT, foto: František Chobot 9.9.2015

fotka

Cestovní dvanáctistovka od BMW vždy patřil ke špičce v cestovním segmentu. Velká mašina s prvotřídní ochranou a pohodlím, spolehlivou technikou a přitom dokonale obratná i ve městě – není divu, že drtivě vyhrávala i výběrová řízení na policejní motorky či doprovodné stroje pro státníky. A v dnešním testu se podíváme, jak moc je znát pokrok a technický vývoj, když proti sobě postavíme dva stroje R1200RT, které dělí deset let generačního rozdílu.

Na začátku cesťáku s plochým dvouventilovým dvouválcem byl model R100RT, který přišel již v roce 1978. Dnešní základ RT se datuje k roku 1995, kdy BMW opustilo dvouventilové hlavy a přišlo s olejem chlazeným čtyřventilem a jako první přidalo systém ABS a přední odpružení Telever, které se následně stalo charakteristickým prvkem celé značky. Rok 2002 přinesl další posun a model R1150RT přidal ostřejší design, novou konstrukci osvětlení a zdvojené zapalování v roce 2004. Revoluční rok 2005 přináší velký posun v dynamice i výkonu v modelu R1200RT - nárůst výkonu o 15 koní, podstatné snížení hmotnosti o celých 20 kg a nástup první generace elektronicky nastavitelného odpružení ESA. Poprvé také účinkují propojené brzdy, kdy stisk páčky přední brzdy aktivuje i pístek na zadní brzdě. A právě tento stroj s datem výroby 2006 se představuje v našem společném testu. Základní hodnoty - výkon 110 koní s točivým mementem 115 Nm, provozní hmotnost 263 kg.

Co se měnilo dál? V roce 2007 přibyla nová generace ABS s kontrolou trakce ACS. V roce 2009 přichází mírný facelift se změnou designu masky a směrovek a motor dostává inovovanou konstrukci se dvěma vačkami na válec s ostřejším projevem. V roce 2014 pak konečně přichází dnešní verze řady RT, a to je druhý stroj v dnešním testu, modelový rok BMW R1200RT 2014. Díky částečně vodou chlazenému boxeru se výkon vyšvihl na 125 koní a krouták na 125 Nm při provozní váze 274 kg. Doba se zkrátka mění a za uplynulých deset let, které dělí obě koncepce, se změnily nároky zákazníků i charakter trhu. Zákazníci chtějí od motorek hlavně zábavu, adrenalin a pocit svobody. Užitné vlastnosti jako praktické využití na cesty do práce, servisní náklady nebo přístupnost při servisu už nejsou tak důležité jako dřív – v dnešní elektronické době už si stejně jen málokdo dokáže doma servisovat tak složitou mašinu jako RT.

Designově patří oba stroje do úplně jiných kategorií. Maska nového RT totiž vychází z nového designu uvedeného řadou GT a má o poznání sportovnější charakter než předchůdce. Ještě patrnější je to z pohledu ze sedla, 2006 má klasické kulaté budíky, novinka má široký panel s barevným displejem uprostřed. Velkou změnou je i ovládání směrovek, 2006 je ještě na obě ruce, 2015 již klasický spínač na levý palec. S volitelnou výbavou „Headlight Pro“ světlomety nového modelu obsahují dva kroužky LED dessíno svícení, které vypadají jako dvě oči a dávají mašině vlastní výraz. A designový pokrok je znát třeba i na kufrech, nové RT 2015 má lákavé dvoubarevné kufry s bočními „křidélky“.

Taky po vyšvihnutí do sedla je dost znát odlišný charakter a ergonomie obou strojů. Starší sedlo 2006 je víc turistické, je o něco vyšší i měkčí. Nové RT 2015 je podstatně víc sportovní a vyhoví i menším jezdcům. Nedá se říct, že je míň pohodlný, je prostě sportovnější.... I tady je samozřejmě znát pokrok ve vývoji plexištítu, ten nový je dělaný na vyšší rychlosti a dá se za ním na dálnici držet o cca 20 km/h vyšší rychlost.

Vyšší rychlost a vyšší výkon, to je samozřejmě průvodní známka pokroku a tady to platí na sto procent. Ročník 2006 má ještě starší konstrukci s jednou vačkou, nové RT 2015 už má dvě vačky na válec a již zmíněné částečné chlazení vodou s výsledným nárůstem výkonu o 15 koní. Na silnici tak je nesrovnatelně živější a ochotněji reaguje na plyn, na dálnici pak už se tyhle dvě mašiny skoro nedají srovnávat. Právě tady totiž nové RT ochotně vytlačí ručičku tachometru za dvoustovku, zatímco na starším RT už se motor začíná tvářit trochu unaveně už někde kolem 160 km/h. V běžném provozu zase nová model mnohem víc láká ke sportovnějšímu svezení, starší verze RT v tomto srovnání spíš svého majitele bude svádět k nějaké pořádně dlouhé dovolené na pár dnů... Dalším velkým argumentem pro přechod na novou verzi volitelná výbava "Shifter Pro", se kterou lze řadit bez spojky nejen nahoru.... ale i dolů! I u cesťáku se nám tato funkce moc zalíbila, k dispozici je dokonce ukazatel, který vás upozorní na optimální moment k přeřazení pro dosažení nejnižší spotřeby.

Podobné je to s podvozkem, nový model je podstatně obratnější a živější. Když si na RT 2006 drcnete do řídítek, mašina si ani nevšimne a jede dál jak cihla, nový model 2015 se okamžitě roztančí a musíte zkorigovat stopu. Pocit v zatáčce je srovnatelný, ale i tady dává nový stroj lepší odezvu od předního kola. Kupodivu na hodně rozbité silnici o kousek vede starší RT, které si většinu nerovností vyřeší a k jezdci nic nepustí, nový model dává kvůli jinému rozložení hmotnosti víc rázů do řídítek. a to i s „měkkým“ nastavením ESA.

A co brzdy? Energický zákus do brzdových kotoučů je u obou mašin srovnatelný, ono brzdy BMW s elektronickým posilovačem vždy patřily ke špičce a vývoj už zde nemá šanci moc zlepšit. To ale neplatí pro systém ABS, tady naopak je rozdíl hodně znát a nový model už má ABS o dost vychytanější a nedá se mu skoro nic vytknout. Spolujezdec... zvláštní, ale starší model se ve dvou řídí skoro lépe, u nového modelu je jízda ve dvou hodně jiná než při jízdě v jednom. Ale i ve dvou je řízení u novinky jistější. Všude je místa, lepší ergonomie, ideální posaz, pohodlnější sedlo...

Turista BMW RT se opět pořádně vyšvihl nad svého předchůdce a s přehledem nastoupil na uvolněný trůn v říši cesťáků. Už nemá tak diskrétní zvuk a projev jako dříve a svoji legendární všestrannost a vyváženost obohacuje o novou sílu motoru a sportovnější křivky. Ty se přiblížily liniím řady K1600 a možná trochu rozladí dosavadní skalní příznivce eRŤáků. Ale nová dynamika a jízdní vlastnosti je zase rychle přivedou zpátky, nové RT je totiž dokonalý výtvor po mechanické stránce.

Videa

Instagram

Motodenik.cz

© 2010-2017 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.