Souboj obrů Honda GL1800 GoldWing vs. H-D Electra Glide Limited

FilipT, foto: František Chobot 21.9.2015

fotka

Když chcete NEJVÍC, pak ve světě velkých cesťáků nevyhnutelně skončíte u jednoho z těchto dvou motocyklů. Nejvíc pohodlí a místa pro jízdu ve dvou, nejvíc stylu, luxusu a obdivu okolí, nejdelší historii modelu... obě tyhle mašiny za sebou mají dlouhou historii, Goldwing letos slaví čtyřicáté výročí, první Electra Glide se začala vyrábět dokonce už před 51 lety. Jaké dojmy nabídnou při přímém srovnání?

Oba stroje jsme již prohnali samostatnými redakčními testy – viz Harley-Davidson Electra Glide a Honda GL1800 GoldWing. Při dnešní projížďce se soustředíme spíš na hlavní dojmy a odlišnosti, ale taky s oběma stroji zamíříme na letiště a vyzkoušíme je ve slalomu mezi kužely a dalších disciplínách...

Oba stroje k testu jsme dostali v nádherných výročních provedením s dvoubarevným lakováním, které ještě zvýrazňuje jejich majestátní křivky. Při pohledu na oba stroje zaparkované vedle sebe je tu znát kombinace nejmodernějších technologií, například speciální diodová světla u Electry, v kombinaci s návazností na historii v jejich celkových křivkách. Goldwing tady opticky vede a vypadá o čtvrtinu větší než Haryk, mohutnou šířku ještě nadsazuje o obří plexištít a velká zrcátka v barvě karoserie se směrovkami vystrčená do šířky.

V celkovém pojetí je znát hodně odlišný přístup výrobců. Zatímco Electra Glide je logickým vrcholem řady Touringů od H-D a pod ní najdeme nabídku podobných modelů se srovnatelnou technikou a motorizací založenou jak jinak než na slavném V-Twinu. Goldwing je jedinečný výtvor značky Honda určený původně primárně pro americký trh a vyráběný v Americe. Až v poslední době se objevilo pár odvozených „levnějších“ modelů s tímto šestiválcovým motorem. Za svoji jedinečnost i za výjimečnou konstrukci, rozměry a jedinečný šestiválcový motor s protilehlými písty si ovšem nechává Honda pořádně zaplatit a k ceně Electra Glide Limited (cca 650 tisíc) je v případě Goldwingu ještě nutné přihodit celých dvěstě tisíc.

Při pohledu ze sedla nabídnou oba stroje srovnatelné maximální pohodlí, už prostě nejde snad nic přidat ani vylepšit. Co se týče přístrojovky a ovládání všech zábavních funkcí jako navigace, rádio s MP3 či intercomu, tady vede Harley s nejnovějším dotykovým displejem a dokonce i možností hlasového ovládání pomocí mikrofonu v přilbě. Naproti tomu Honda zde už trochu ukazuje svoji starší konstrukci a stále se drží desítek tlačítek rozmístěných po celém zorném poli řidiče. I to má své pozitiva a při ovládání v rukavicích je to leckdy jistější, ale budoucnost patří novějším technologiím a intuitivnějšímu ovládání navigace.

První rozjezdy a manipulace na místě prozrazují, že úctyhodné rozměry Hondy Goldwing si říkají i o úctyplné a opatrné ovládání. Vyjíždění z garáže, otáčení či rozjezdy do zatáčky, tady si Golďas říká o maximální koncentraci, jak se ale aspoň trochu rozjede, pocit těžké váhy mizí a naopak zůstává požitek ze snadného ovládání obrovského stroje. Jízdní vlastnosti Goldwingu do velké míry vycházejí z dlouhého rozvoru, díky kterému je ve vyšších rychlostech dokonale stabilní, ale při zatáčení na křižovatce dá víc práce.

Přestože H-D Electra Glide je překvapivě skoro stejně těžká jako Golďas – ten váží 423 kg provozní váhy, harley s provozní hodnotou 413 kg je jen o 10 kg lehčí – svoji váhu dokonale skrývá díky nízko umístěnému těžišti. Vyhoupnutí ze stojánku i manipulace a rozjezdy jsou tu pocitově mnohem jednodušší jež u japonského kolegy. I jízda v minimální rychlosti je snadná a intuitivní a není divu, že si Electra Glide v Americe vybírají do svých flotil i policejní síly... a dokonce s nimi jedí soutěže v obratnosti gymkhana!

Zatáčky a náklony na obou těchto obrech chutnají dokonale, je to skvělý pocit celou tu obří sestavu kapotáží, zadních kufrů a sedla spolujezdce pořádně naklonit a poslat do zákruty. Goldwing překvapivě nabízí ještě větší limit a stupačkou škrtnete až opravdu ve velkém úhlu, Harley se škrtnutím zespodu ozve o něco dřív. Při testování na letišti třeba při slalomu jednoznačně vynikla obratnost Harleye, která z velké části vychází z kratšího rozvoru.

Jak se silnice trochu rozmotá, projeví rozdíl v motorech. Harley sází na nádherný bublavý zvuk sedmnáctistovkového dvouválce, který je s poslední novinkou v podobě částečného vodního chlazení vyladěný na velmi slušný a zábavný výkon zhruba kolem devadesáti koní, ale hlavně na podmanivý krouťák celých 138 Nm. Pak ale přesednu na Goldwing a jsem o level výš! Krouťák šestiválce 1832 ccm je na úrovni 167 Nm a do asfaltu se zakusuje opravdu ďábelsky, navíc s nádhernou zvukovou kulisou pořádného amerického auta. A díky vyššímu výkonu taky dokáže tuhle sílu předvést třeba i nad 150 km/h, přeci jen výkon 118 koní už je znát i na dálnici. Ale všechno má své „ale“ a v případě námi srovnávaných strojů je to převodovka. Tady zase vede Harley s moderní šestistupňovou převodovkou a sekundárním převodem síly na zadní kolo pomocí ozubeného řemenu. Honda tady trošku ztrácí kvůli svému pětikvaltu s dlouhými rychlostmi a trošku starší konstrukcí kardanu. Ale třeba se již za pár týdnů v Miláně dočkáme nějakého upgradu...?

Obě mašiny mají dokonalé brzdy, v téhle cenové relaci by člověk ostatně ani nic jiného neočekával. Harley se pyšní nejnovějším systémem ABS s propojením obou brzd, které se samočinně odpojí v nízké rychlosti, takže třeba při pojíždění v kempu na trávě vás nezaskočí zablokované přední kolo při stisku páky zadní brzdy. Goldwing zase těží ze svého dlouhého rozvoru, kdy s kombinovaným brzdovým systém je téměř vyloučené kola zablokovat a přinutit k akci ABS.

Den v sedle obrů končí a společný či chcete-li srovnávací test rozhodně nemá žádného jednoznačného vítěze. Každá mašina je zaměřená trochu jinak, každá nabízí trošku jiné emoce a image. Obě ale představují naprostou špičku a v obou případech jde o nestárnoucí model, který bude nádherný a technicky výjimečný i po letech.

Technické údaje a aktuální cena viz web Honda pro model Honda GL1800 GoldWing a web Harley-Davidson pro model H-D Electra Glide Limited

reklama

Videa

Instagram

Motodenik.cz

© 2010-2017 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.