Enduro nebo Motokros - Co vybrat?

Matěj Oliva, Foto: František Chobot 23.11.2015

fotka

Pokud vás láká ježdění v bahně, jistě jste přemýšleli, zda bude pro vás lepší motorka na motokros, nebo na enduro. Jak jsme si sami mohli vyzkoušet, tak rozdílů mezi nimi je mnohem víc, než jen světla a SPZ. S vhodným výběrem se vám pokusíme pomoct v sedle dvou KTM - SX 350 F a EXC 450 Six Days modelového roku 2016.

Nemáme sice k dispozici stejnou kubaturu, ale výkonové parametry obou strojů jsou si poměrně dost podobné, takže 100ccm v neprospěch SXF v podstatě moc nerozhoduje. U obou motorek platí, že jde o výborné náčiní nejen pro závodníky, ale i pro hobby jezdce. SXF 350 dokáže hodně odpustit a je ideálním kompromisem mezi lehkou 250 a někdy až zbytečně silnou 450. Naopak enduro s velkým objemem dokáže odpustit hodně chyb, ale pokud otočíte plynovou rukojeti naplno, pořádně vás zatahá za ruce.

Kde je rozdíl?

Zatímco SXF 350 prodělala letos malou revoluci, EXC čeká záasadní změna až příští rok. I tak jsou ale základní prvky motokrosové a endurové motorky jasné. Na první pohled samozřejmě uvidíte jiné plasty a absenci světel. Motokrosová motorka má také větší zadní kolo (19" vs. 18"), rozdílné naladění motoru, jinou převodovku a zcela jiný podvozek přizpůsobený pro jízdu na trati. Dalším zásadním rozdílem je zadní odpružení. EXC je odpružené napřímo, zatímco SXF má vzadu přepákování.

SXF také chybí ochranné prvky jako jsou bastery, výztuhy chladičů, kryt kotoučů a motoru, které má EXC a které naopak využijete při jízdě v náročném terénu. EXC také můžete řídit i na pozemních komunikacích, protože ačkoli se jedná o závodní motorku, má běžnou homologaci pro silniční provoz.

Důležitým faktorem je samozřejmě i cena. Motorkros je tu hodně lákavý a ceníková cena SXF 350 je 245 600,- Kč. Naopak cena 450 Six Days je poněkud méně příjemných 275 400,- Kč. Abychom ale byli fér, budeme cenově srovnávat se základní verzí, která stojí 261 000,- Kč. (jedná se o doporučené ceny od KTM)

Na trati

Test začínáme na hliněné motokrosové trati. Jak EXC, tak i SXF můžete pohodlně nastartovat startérem, u EXC je navíc k dispozici i klasická nakopávačka, kterou oceníte, když je nejhůř. Díky vstřikování chytají obě motorky naprosto bez problémů jak studené, tak i zahřáté.

První na trať beru motorkros. Samostatný test motorky jsme už dělali a můžete si ho přečíst zde. Takže jen v rychlosti. Třipade má příjemný průběh motoru, který zbytečně netahá za ruce, ale když potřebujete, dostanete dost výkonu na skoku, nebo výjezdu ze zatáčky. Vzduchový podvozek funguje perfektně, jen nastavení je přeci jen pracnější, než u pružin.

Na SXF se hned od začátku cítím přirozeně, dobře mi padla do ruky a jak v zatáčkách, tak i na skocích a rozbitých rovinkách se chová naprosto jistě a pevně. Když pak přesedám na EXC, je to jako přesednout z dřevěné lavice do koženého gauče. Motorka je už na místě citelně měkčí, sedlo je širší a pohodlnější. Motor má podstatně vstřícnější nástup a zabírá už od nejnižších otáček. Hned od začátku je ale také znát citelně vyšší hmotnost (111 kg bez paliva vs 99 kg u SX), která je na motokrosové trati znát.

Měkčí podvozek se projeví hlavně v zatáčkách, kde nenabídne zdaleka takovou stabilitu jako ten motokrosový. Motorka je houpavější a ani když tlumiče naplno utáhnete, nezískáte takovou jistotu, jako na motokrosu. Vyloženě špatné svezení to ale také rozhodně není. S endurem nakonec skočíte to samé co na motokrosu a někdy se měkčí motor, který odpustí spoustu chyb celkem hodí.

Do lesa

Na trati už toho bylo dost, jedeme do lesa a do pískovny. Dokud jedeme po rychlých cestách, rozdíl mezi motorkami není nijak citelný. Motokrosový podvozek je v lese tvrdší a třeba na kořenech víc odskakuje, když ale máte rychlost, jde to celkem v pohodě.

Jakmile vjedeme mezi stromy do pomalejších pasáží, začíná být jízda na motokrosu mnohem náročnější. Většinu situací musíte řešit spojkou a rozhodně nepomůže ani menší rejd, díky kterému se mezi stromy nevytočíte zdaleka tak snadno jako na EXC (i když rejd ve verzi Six Days výrazně omezují výztuhy chladičů). V neposlední řadě pak narazíte zejména v náročnějších pasážích na problém s chlazením. Motokrosová motorka má sice větší chladiče, ale nemá větrák, takže pokud budete někde pomalu popojíždět, dostanete se do problémů s teplotou motoru.

Naopak na EXC si samozřejmě les užijete mnohem víc. Čtyřipade se snadno vodí, prémiový podvozek Six Days funguje perfektně ,nastavení provádíte na obou vidlicích pouze shora. Měkký motor zabírá v jakýchkoliv otáčkách a podtočit ho je takřka nemožné. Dříve obvyklé zhasínání motoru v nízkých otáčkách se nekoná – tohle nebezpečí spolehlivě ošetří EFI (vstřikování). Ve finále jsme na SX i EXC projeli to samé, ale s motokrosovou motorkou se zkrátka znatelně víc nadřete. Svůj podíl na tom má i velké zadní kolo, kterému se do utažených zatáček v lese zkrátka moc nechce.

Kterou vybrat?

Jak s oblibou píšu na konec srovnávacích testů, výběr je na vás. EXC nabídne větší univerzálnost, možnost jezdit po silnici, ale zaplatíte za něj o 16 000 resp. 30 000 u verze Six Days víc. Motokrosová motorka je naopak levnější a jednodušší, ale pokud se chcete občas vydat na nějaký ten výlet do přírody, nebo závod v cross country, tak musíte počítat s nedostatky, kterými tam bude traťový speciál trpět.

Druhý názor

Na testování se mnou byl jako druhý jezdec Jíra Podroužek - dlouholetý závodník se zkušenostmi z klasického endura, cross country i hard endura.

Každý si dříve nebo později vybere motorku, která mu dokonale vyhovuje. I tento článek může sloužit k tomu, aby to bylo na první pokus. Za sebe jednoznačně preferuji endurovou motorku. Jezdím pouze crosscountry a enduro. SFX podle mne vyžaduje zkušenějšího jezdce. I když je dávkování plynu nyní mnohem čitelnější než dřív, tak se „gumovosti“ EXC nevyrovná. Přesto s ní není těžké jet čistě bez utrhávání zadního kola po každém přidání plynu. Je výborná na skoky (kde podvozek EXC jde někdy už na svoje limity), rolety a zatáčky s drážkami. Tedy vše co obvykle motokrosová trať nabízí. Podvozek je pocitově tvrdý, ale ani při vyšších rychlostech vás nevytrestá. Přepákování funguje na MX motorce skvěle – na enduru by bylo příliš „na ráně“. Snad se brzy kryt i u této části motorky stane standardem. SXF mi přišla pocitově hodně lehká a obratná.

EXC jsem si neskutečně užíval. I když u modelu 2016 nejsou změny zásadní, tak pokrok je znát a možná platí i to omleté „nová je nová“, jelikož mám přímé srovnání s EXC 350 Six Days 2014. Čtyřistapadesátce jsem při svém výběru bránil, ale teď bych ji klidně bral. Všechna technická řešení na EXC mají jedno společné – fungují bezchybně. Skvěle brzdila. Nezvykle citlivě se dala brzdná síla dávkovat. Výkonu dost ale nic co by vás strašilo, že skončíte na zádech. Podvozek je perfektní a pokud věnujete chvíli prvnímu nastavení vidlic i zadního tlumiče, tak využije celé zdvihy bez zbytečného odskakování kol. Motorka neměla obuté mousse, takže se lehce řídila. Pouze rejd omezují výztuhy chladičů, takže při motání mezi stromy se musíte výrazněji naklánět i v malé rychlosti. Sedlo neklouže a poskytuje dostatek prostoru pro manévrování. Mně ergonomie po zvýšení řídítek vyhovuje, ale až mi budou chtít v KTM udělat radost, tak posunou stupačky nepatrně dolů a dozadu. Verze Six Days je pro ty, kteří si chtějí udělat radost. Spousta doplňků kde design podtrhuje funcionalitu. Za mne jediná výtka a to k provedení „polepů“, které mi pro modelový rok 2016 přijdou strohé až obyčejné. Tuhle drobnost ale dořeší nabídka Power Parts. Six Daysku každý pozná i jiném „dresu“. Shrnuto - podle mne je EXC 450 naprosto ideální nářadí ať jste „víkendový bojovník“ nebo profesionální závodník.

Videa

Instagram

Motodenik.cz

© 2010-2017 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.