Test motorového oleje Mogul Moto 2T - zkouška ohněm

Matěj Oliva, Foto: František Chobot, Yana Stancheva 3.11.2015

fotka

Třicet motohodin uteklo jako voda a náš redakční Freeride je znovu rozebraný na stole v Racetoolu a my se můžeme podívat, jak se podepsal na stavu motoru olej Mogul, který jsme ve Freeridu používali.

Nejdřív ale začneme tím, čím si motorka musela projít. Od první rozborky a kontroly motoru absolvovala dva závody - Regiment 13 v Rumunsku a Red Bull Sea to Sky v Turecku. V obou případech se jedná o hard endurové podniky a v obou případech dostává technika pořádně zabrat. V Rumunsku se jede tři dny, v Turecku pak včetně tréninku šest dní.

Zatímco Regiment 13 se obešel bez technických potíží, v Turecku se proklepal chladič a půl závodního dne jsem jel takříkajíc "nasucho", respektive s doléváním vody kde se dalo a chlazením motorky všemi možnými i nemožnými způsoby. I tak se ale motor několikrát dostal na hodně nezdravou teplotu a já jsem jen čekal, kdy začínající zlověstné cinkání skončí zadřením.

Naštěstí se tak nestalo a svou roli v tom určitě hraje i použitý olej od Mogulu. Motor tedy přežil, chladič jsem vyměnil a finální Mountain race už dopadl celkem bez problémů. Jak ale motor bude po takové dávce motohodin v náročných terénech vypadat?

Je samozřejmě jen jediný způsob, jak to zjistit. Motorka míří znovu do servisu KTM Racetool a do rukou zkušeného mechanika. Procedura je to jednoduchá, nádrž ven, sundat hlavu a můžeme měřit průměr válce. Ten vykazuje stejné hodnoty jako při první rozborce. Sundáváme tedy válec a na první pohled není patrné větší opotřebení, než jaké bylo před testem.

Ani po bližším zkoumání nenacházím na válci žádné vrypy, které by tu před testem nebyly. Ani píst nejeví žádné fatální následky ani zvětšené opotřebení. Stále jsou vidět vroubky na styčné ploše a kroužky jsou v dobré kondici.

Píst i hlava jsou o něco více černé, než tomu bylo před testem (při první rozborce jsme obojí důkladně vyčistili). Výfuk jevil zhruba stejné zanesení jako předtím.

Jak jsem psal již v prvním díle testu. Na měření mikroskopických hodnot jsme bohužel v našich podmínkách krátcí, ale můžeme vám sdělit objektivní dojmy z testu. Motor nevykazoval jinou kouřivost, než s dříve používanými oleji. Po zahřátí už z motoru kouř nešel vůbec (mažeme v poměru 1:50).

Po rozebrání motor nejevil větší vůle a olej prokázal své mazací schopnosti i v poměrně extrémním zatížení ve vysokých teplotách a v závodním nasazení. Závěrem tedy můžeme říct, že olej Mogul Moto 2T můžeme s klidným svědomím doporučit jak pro použití do klasických dvoutaktů například ve skútrech, tak pro závodní nasazení v motokrosu, enduru, trialu i na silnici. A nezapomeňte, že máme tu čest s tradiční českou značkou, což se o jiném produktu bohužel už říct nedá. Více informací o oleji najdete zde.



Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2019 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o., supported by AmbitionPro, s.r.o.