Aprilia Dorsoduro 750 - obstojí i dnes?

Matěj Oliva, Foto: František Chobot 8.2.2016

fotka

Velký motárd od Aprilie není žádnou žhavou novinkou. Poprvé jsme se na něm mohli svézt už více než před pěti lety, ale tahle motorka ukázala, že je natolik nadčasová, že ani dnes se na silnicích může měřit s tím nejmodernějším, co konkurence přichystala.

Na rozdíl od konkurenční Ducati použila Aprilia hned od začátku kapalinou chlazený motor, který disponuje střízlivým výkonem 92 koní, který je pro lehkou Aprilii dostatečný. Dorsoduro samozřejmě prošlo důkladnou operací, při které mu byla implantována moderní elektronika s ABS. Může tak směle vyrazit k novým zítřkům s maximální bezpečností.

Design je typicky italský plný odvážných tvarů, ukazuje odhalený příhradový rám a mě osobně se líbí. Motorka působí i přes svou velikost hravě a na místě vypadá, že každou chvíli vyrazí do zatáček.

Pokud chcete cestovat a cítit se komfortně, kupte si Shiver, Dorsoduro je o něčem jiném. Široká řídítka zaručují perfektní kontrolu, úzké a rovné sedlo zase dobrý pohyb na motorce. Celkově máte za řídítky díky úzké stavbě pocit, jako na ostrém motárdu, i když je motorka samozřejmě o dost těžší (206 kg s náplněmi).

Jakmile nastartujete italský twin a z výfuků pod sedlem se začne ozývat emisní normou tlumené bublání, cítíte, že se blíží velká zábava. A stejný pocit máte hned po rozjezdu. Řízení je mnohem ostřejší, než na Shiveru a Dorsoduro reaguje na sebemenší přenesení váhy. Nejvíc si tak budete užívat utažené zatáčky, ve kterých dokážete ukázat krásnou italskou podsedlovku i mnohem silnějším, nebo sportovnějším strojům.

Motor má dost výkonu, aby vás vytáhl ze zatáčky i v kopci a zároveň dost točivého momentu, aby se nechal podtočit a sebral se i z nižčích otáček. Nejvíc srandy ale rozhodně zažijete, když necháte dvouválec vytočit nad 4000 otáček, kde nastupuje silný zátah, který Aprilii vystřelí kupředu.

Silné jsou i brzdy, které obstojí i v současné konkurenci. Radiální čtyřpístky se výborně dávkují a mají dost síly na řešení jakékoliv krizovky. Pokud to přeženete, zakročí ABS, které je ale nastavené hodně na hranu a zasahuje až v opravdu extrémních situacích, kdy kolo začne prokluzovat. Pokud brzdíte citlivě, dá se Dorsoduro i se zapnutým ABS postavit na přední. Italský motárd ale dokáže být i chuligánem a dlouhá wheelie jsou s dvouválce celkem snadnou záležitostí.

Stále zaujme

Dorsoduro je sice na trhu už nějaký ten pátek, ale ukazuje, že ve své době přišlo s tak nadčasovou technikou, že dokáže zaujmout i dnes. Je hravé, rychlé a dokáže pobavit při jízdě po městě, okreskách, ale i na okruhu. Bavit dokáže jak pokročilé jezdce, tak i začátečníky, kterým nabídne výbornou ovladatelnost a nezáludný motor. To jsme si ostatně vyzkoušeli i my, když jsme Dorsoduro půjčili našemu začátečníkovi na kurz Bezpečně na Motorce.


Technické údaje


Další články z rubriky:

    

    Videa

    Instagram

    
    

    Motodenik.cz

    © 2010-2023 motodenik.cz, AmbitionPro, s.r.o.