Honda CRF1000L Africa Twin - velkolepý comeback

Matěj Oliva 11.4.2016

fotka

Některé modely motorek přijdou, chvíli tu jsou a pak zmizí, aniž by to někomu moc vadilo. Pak jsou ale motorky, které se stanou legendou a když opustí trh, vznikne po nich díra na trhu, kterou nikdo nedokáže patřičně vyplnit. A mezi takové patří Africa Twin, jedna z nejvýraznějších motorek historie.

Jak to u většiny cestovních endur začala tahle legenda na Dakaru. Ultimátní závodní stroj se pak přerodil v jedno z nejlepších cestovních endur všech dob, které dokázalo přesvědčit v terénu i na dlouhých cestách. Bavit ale dokázalo i na silnici a není divu, že ojetiny si drží cenu více než dobře. Po zmizení Afriky z nabídky přišel čtyřválcový Xtourer, který ale rozhodně neoslnil pravověrné příznivce adventure stylu a až informace o návratu skutečné Afriky konečně přinesla mnoha motorkářům neklidné noci.

V první chvíli možná přišlo zklamání. V atraktivním designu byl ukryt řadový dvouválec. Je to celkem logické, Včko je drahé na výrobu a nepraktické při umisťování do rámu, na druhou stranu má nezaměnitelný charakter se zátahem od nízkých otáček. To vše už se ale dnes dá řešit elektronikou a časováním zapalování, takže řadový dvouválec má přesně ty vlastnosti, které od něj očekáváte.

Mě osobně při prvním pohledu na Afriku nadchla kola. Je tu plnohodnotný endurový podvozek s 21" vepředu a 18" vzadu. Rozměry kol jsou tedy stejné jako na závodních endurech, což přináší velký výběr pneumatik do terénu, které můžete na Afriku obout. A terénu se tahle motorka rozhodně bát nebude, to mi věřte.

Motor o objemu 998ccm nemá na papíře nijak oslnivý výkon 70kW, pro cestovní enduro je to ale až až a navíc to zajišťuje jeho dlouhověkost a spolehlivost. Nová Africa Twin je navíc aktuálně dostupná i s automatickou převodovkou DCT a pokud říkáte, že k takové motorce se nehodí, čtěte dál.

Má DCT smysl?

První start nové Afriky mě nadchnul. Motor zdaleka jen tiše neševelí, ale už na místě dává najevo, že s ním bude zábava. Na otočení plynem reaguje okamžitě a otáček se rozhodně nebojí. Za řídítky se cítím v podstatě okamžitě jako doma. Vše padne do ruky, jen spojkovou páčku hledám marně. Na jejím místě je jen páka ruční brzdy, která je u motorky s automatem, kde nemůžete nechat zařazený kvalt.

Sedačka je tvrdší a užší, než na cestovních motorkách, ale neklouže a pomáhá při jízdě ve stupačkách. Palubní deska je jednoduchá a přehledně zobrazuje vše, co potřebujete. Nenajdete tu nic extravagantního, ale vše tam, kde to čekáte. První rychlost a režim převodovky zvolíte na pravém řídítku. Výběr máte z varianty D a S, což funguje v podstatě stejně jako u automatu v autě. Dčko udržuje motor v nižších otáčkách, zato v režimu S máte stále v pravé ruce připraven dostatek výkonu. Zařazenou rychlost ale můžete ovlivnit i přepínačem + a - na levé rukojeti.

A to se vám bude hodit. Převodovka funguje ve všech režimech velmi dobře, ale problém nastává pokud potřebujete rychlý kickdown. Musíte plynem otočit naplno a počkat více než vteřinu, než převodovka zareaguje a podřadí. Pokud tedy chcete někoho rychle předjet, je lepší stisknout tlačítko se znaménkem - a přidat plyn.

Motor má ale dost elánu, aby vás dokázal vystřelit kupředu v jakékoliv legální rychlosti. Maximálka se pak pohybuje lehce přes 200km/hod. a i v této rychlosti je motorka velmi stabilní a vše máte pod kontrolou. Dálnice ale není tím pravým hřištěm pro novou Afriku. Ta se cítí nejlépe na okreskách a vlastně čím horší povrch tím lépe. Na rozdíl od původní Afriky si ale ta nová pomáhá elektronikou. To dělá z Afriky dokonale ovladatelnou motorku na jakémkoliv povrchu a v jakémkoliv počasí.

Motorka zkrátka jede tam, kam chcete, když dáte moc plynu, zabliká kontrola trakce, ta se hodí zejména v kombinaci s automatickou převodovkou, díky které odpadá možnost použít spojku pro lepší dávkování výkonu. Ze začátku mi spojka nejvíc chyběla ve městě při kličkování mezi auty, kdy se musíte spolehnout na přesnost pravého zápěstí. Stačil ale den a s automatem už jsem byl kamarád a jezdilo se s ním naprosto přirozeně. Možná si řeknete, že automat do takové motorky nepatří, ale jak můžete vidět na nabídce a prodejích Hondy, rozhodně smysl má. Jsou tu jezdci, kteří ze zdravotních důvodů řadit nemohou, jsou tu jezdci, kteří nikdy na motorce nejezdili, no a jsou tu jezdci, kteří prostě a jednoduše jen řadit nechtějí. Pro ty všechny je tu DCT a samozřejmě nejen pro ně.

Comeback jak se patří

Honda CRF 1000 L Africa Twin je bezpochyby jednou z nejočekávanějších novinek posledních let a musím říct, že to rozhodně bylo čekání opodstatněné. Tahle motorka jakoby se vrátila o pár let zpět, kdy se myslelo na univerzálnost, kvalitu, zábavu a kvalitu. Je to motorka, která objede svět, ale stejně dobře vás proveze městem do práce. Můžete na ní naložit kufry s výbavou na měsíc, nebo obout motokrosové gumy a vyrazit na trať. Je robustní, tvarově jednoduchá a vypadá to, že tahle legenda může pokračovat!


Technické údaje




Videa

Instagram

Motodenik.cz

© 2010-2017 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.