Newsletter
Připravujeme
Filip Tichý, foto: Jan Altner 6.6.2016
Americká tříkolová mašina Spyder je zhruba ze tří čtvrtin motorka a z jedné čtvrtiny auto, takový pocit si odnáším z testu loňské novinky - sportovnějšího modelu F3, který si vzal za vzor power-cruisery ze světa motocyklů. A přesně stejný je údajně i poměr zájemců a zákazníků, mezi které patří ze tří čtvrtin majitelé motocyklů, jen čtvrtina jezdců přestupuje z aut bez předchozích zkušeností s motocyklem.
Za řídítky spyderu se cítíte skoro jako na motorce, ale mohutná přední kola po stranách zase tak trochu ponechávají dojem ze sportovního auta. Designéři F3 si vypůjčili mohutný přední chladič po vzoru amerických sportovních aut, nad kterým je kryt malého zavazadlového prostoru o objemu pouhých 24 litrů, tedy tak akorát na přilbu nebo batůžek. Na větší náklad je pak nutné si přiobjednat zadní boční kufry. Světlomety i boční bodová světla působí docela agresivně a směrovky v zrcátkách, které jsou navíc suplovány i led směrovkami na blatnících, zaručí dobrou viditelnost v provozu.
Konstruktérům can-amu se pomocí červené barvy podařilo zvýraznit trubkový rám kolem odhaleného motoru, takže výsledný dojem se zase posouvá směrem k motocyklům. A zadní kyvka a na ní napojený držák půleného blatníku, to je opravdová pastva pro oči. Ostatně spyder je celý ve znamení odvahy a touhy předvést se na něčem výjimečném a je to znát i na designu detailů. Zatímco předchozí modely pořád ještě trochu působily jako sněžné skútry na kolech, F3-S už je spíše motorka.
Konstrukce z masivních ocelových trubek obepíná a vodou chlazený řadový tříválec Rotax ACE o objemu 1 330 ccm, který jsme již před rokem vyzkoušeli v cestovním modelu RT. Motor je naladěný na maximální výkon 116 koní (86 kW) při 7 250 ot/min a točivý moment 130 Nm při 5 000 ot/min, proti zmíněnému modelu RT je však „eftrojka“ o celých 70 kg lehčí. S provozní hmotností těsně nad 400 kilogramů tak motor dokáže spydera mnohem svižněji rozpohybovat. Ostatně hodnota zrychlení 0-100 km pod pět sekund hovoří sama za sebe.
V porovnání s motocykly asi slabší průměr, ale v porovnání s auty skvělá hodnota. Silný motor je doplněn poloautomatickou převodovkou, kde řadíte jen pomocí dvou páček na levém řídítku a navolit lze i zpátečku. Pro Evropu jde o jedinou volbu, díky které lze spyder řídit jen s řidičákem skupiny B na auto. Za oceánem je v nabídce ještě s klasickou manuální převodovkou a spojkovou páčkou na levém řídítku.
Poloautomat vás nechá manuálně řadit a po zastavení vám sám zase navolí jedničku. Jen pokud byste příliš přetáčeli nebo podtáčeli motor, sám po několika sekundách přeřadí na správnou rychlost, aby se motor nenamáhal. Také o brzdy se stará automatika a obě nápravy se brzdí podobně jako u auta jedinou nožní pákou.
Dokonce i jízdní pozice s nohama vystrčenýma dopředu tak trochu připomíná sezení v autě, ovšem jízdní polohu si u modelu F3 může každý nastavit podle svého. Stupačky jsou totiž posuvné dopředu a dozadu, sedlo lze posunout dolů a při koupi s vámi prodejce vybere ta správná řídítka pro vaši výšku. Motor má po vytočení krásně dravý zvuk a láká ke sportovnějšímu svezení. A díky jistotě tří kol a elektronickým systémům není problém už po pár hodinách seznamování dostat ze stroje na silnici plný výkon. To by přitom na podobně silné motorce vyžadovalo podstatně větší opatrnost.
Celkem se o bezpečné a jisté držení stopy stará hned šest asistenčních systémů, protože poměrně úzká tříkolová konstrukce potřebuje v zatáčkách i při brzdění hodně pomoci od elektroniky. Ten hlavní je stabilizační systém VSS (Vehicle Stability System) pro držení přímého směru i průjezdy zatáčkou. Pomocí systému SCS je ještě nutné zvlášť sledovat boční i podélné přetížení a monitorovat zvedání předního kola v zatáčce, při akceleraci zase nastupuje TCS kontrola trakce zadního kola poháněného ozubeným řemenem. Zatáčet na křižovatce a udržet klidné řízení ve vyšší rychlosti, to zajišťuje progresivní elektronický posilovač řízení DPS. No a nakonec, když dojde na brzdění, je tu ABS a k němu rozdělovač brzdné síly mezi přední kola EBD.
Když se při razantnější jízdě začnete blížit k fyzikálním limitům, je na řízení i při brzdění cítit, že bez té elektroniky by to prostě nešlo. Spyder je z velké části právě o softwaru a při ostřejším podržení plynu a v zatáčkách okamžitě vnímáte, jak pomocné systémy střídavě přibržďují jednotlivá kola, regulují výkon a pomáhají při natáčení řídítek. Také při manipulaci s plynovou rukojetí je občas znát mikroskopické zaváhání, které prozrazuje, že místo lanka nastoupil elektronický plyn a vaše povely zpracovává elektronika vstřikování.
Někdy jsem měl prostě pocit, že je té elektroniky moc a že celý ten stroj vlastně řídí víc než jezdec. Na druhou stranu je třeba říci, že právě model F3 nechává zásahy elektroniky až opravdu na poslední chvíli a dovoluje jezdci užít si i kratší drifty nebo mírné „ustřelení“ zadního kola při brzdění. A díky tomu je nový cruiser o poznání zábavnější než předchozí „turista“ Spyder RT, který při sebemenším náznaku ztráty adheze na kterémkoli kole ustřihl zapalování a přibrzdil.
Spyder F3 vás místo toho nechá trochu si zařádit a zasáhne, až když se přizvedne některé z předních kol. Stačí se pořádně zapřít do stupaček, vyklonit se ke středu zatáčky, aby vás nepřeprala odstředivá síla, a můžete podržet plyn a vyzkoušet přilnavost pneumatik. Při jízdě se spolujezdcem je nutné jet „turistiku“ a podstatně více se krotit. Slečna za vámi totiž není zapřená mezi řídítka a stupačky a při ostřejší jízdě v zatáčkách ji to nemilosrdně potáhne ven. Ale při rozumném tempu na ni čeká dokonalé pohodlí velké sedačky s pořádným bytelným madlem spolujezdce a opěrkou.
Spyderu F3 je to výjimečný stroj pro náročné jezdce, kteří ocení zajímavý mix vlastností automobilu a motocyklu. Rozhodně není nijak moc praktický, ve městě rozhodně neprojedete stojící kolonou po vzoru motocyklů a za deště a chladného počasí zase budete závidět posádkám aut. Ale tady platí, že kdo chce něco zažít, musí něco obětovat. A to nemluvím jen o prodejní ceně 640 tisíc korun
Aktuální cenu a technické údaje najdete pod tímto odkazem.