Newsletter
Připravujeme
Marek Hrodek, foto: Jan Altner 20.6.2016
Když jsem poprvé zkusil MT-07, napadalo mě, kam dál asi Yamaha naroubuje podařený motor. Tady se to povedlo na první dobrou. XSR 700 jako jeden ze strojů vlny Sport Heritage ho integroval naprosto perfektně a jako celek to dává dokonalý smysl.
Sice kdybych mohl, vybral bych si drátěná kola, ale tenké loukotě dávají stroji lehkost stejně jako uschovaný zadní centrální tlumič. Maličko bych změnil vzhled předního světla a rozhodně bych změnil centrální budík, co trůní na řídítkách. Je celý digitální, ale přijde mi spíš jako puk. No a zbytek? Ten bych určitě neměnil a nechal tak. Je to velmi dobře vymyšlený tah, který musím ocenit. Celkový vzhled, posaz, zaměření projev opravdu slušná práce. Co je naprosto perfektní ukázkou retro vlny je zadní lampa. Vymyšlená, provedená, umístěná ... geniálně. No a možná po delší úvaze a zhlédnutí doplňků bych místo toho vajglu na pozici výfuku investoval do vyvedeného podsedlového kusu. Jak jinak že…
Vzhledem retro zaměření ale pod „sukněmi“ skrývá spoustu moderní techniky. Třeba ABS je už v základu, pak je tu živý dvouválcový motor s přesazenou hřídelí o 270°, který dává pocit, že se pod zadkem točí krásné Véčko. To vše dává dohromady celek, který mě bavil už od prvního vrknutí plynem. Spousta údajů v budíku na řídítkách, jako otáčky, rychlost, stav paliva, zařazená rychlost, teplota a další.
Celkem malá nádrž, měla by mít 14 litrů, pasuje přesně mezi kolena a dává krom své nádherně zelené barvy na oči i prapodivný plastový kryt, z kterého je nejhezčí letecký uzávěr paliva. Sedlo a pozice za řídítky je naprosto klasická, prostě uvolněná s lehce pokrčenými lokty a koleny. A to, že z této pozice je vidět naprosto vše před strojem z toho dělá ještě větší zábavu. Dalo se zkousnout i 150 km na jeden zátah, díky pohodlnému prošitému sedlu.
Motor už známe z MT07, ale dovolil bych si připomenout pěkných 74 kobyl a 68 Nm. Toto spojení, které dokáže skoro divy a zábava je tam jasná od první chvilky. První náběh výkonu do cca 3,5 tis/ot je takový hrubší, ale mezi 3,5 a 7 tisíci je to motor naprosto jedinečný, kdy oceňuji pružnost a charakter který dává duši celému stroji. S necelými 190 kg jde o velice kompaktní stroj, který na místě i v provozu dává ovladatelnosti a zábavě další rozměr.
Právě optická lehkost stroje ještě více maskuje jeho zábavný projev. Hlavně se nekoukat stále na budík, jestli tam svítí pomatený nápis ECO a bát se trochu víc vzít za plyn. Když budete hlídat nápis, akorát si natlučete, kvůli tomu, že se na to budete soustředit víc než na jízdu a nebude vás to bavit.
Nevím, jestli schválně, nebo nechtěně podvozek XSR 700 posunuli do takové hladiny old-school, nebo se prostě jen šetřilo. Což na jednu stranu je škoda, protože na okreskách, kde si tuhle mašinu užijete nejvíce je v Čechách potřeba trochu více možností, jak utlumit tyhle „naše“ cesty. Pokud natrefíte na hladký asfalt a zakroucenou cestu, hned poznáte rozdíl. Od řídítek potažmo přední pneu jde přesně to, co máte vědět a zadek statečně sekunduje. Ovšem na rozbitém povrchu se zadek dostává do prekérních situací poměrně záhy, kdy by člověk stále musel zastavovat a přitvrzovat nebo povolovat předpětí pružiny, jinak stroj poskakuje nebo jde na doraz. Zkusil jsem to dvakrát a ani jednou mi to výrazně nepomohlo.
Oldschoolově vypadající pneu překvapivě dobře drží, a trochu brousit stupačky není problém. Když je kvalitní podklad, pokud ne stroj se pohupuje a snaží se lehce vymanit se ze zvoleného oblouku. A právě zde je ta druhá, zábavná stránka a proto bych mu to odpustil, protože to podle mne k tomu všemu patří. Ano je potřeba tenhle stroj řídit a k tomu jsou přesně tyhle podněty potřeba. Neříkám, že stroj je určený pro jízdu rovně, i když tomu taky jde, ale v zatáčkách jsem si to užíval daleko více než sterilní sporty. Jo bavilo mě to a moc. Nemá cenu se honit za maximálkou, když od 80 do 120 si to užijete jako nikde. Takové ty víkendové projížďky s vyčištěnou hlavou... úžasný!
Brzdy bych hodnotil jako adekvátní, jen myslím zadní ABS zbytečně brzo drnčelo do pedálu. Zpřevodování ideální, kde nejvíc člověk ocení kvalty 2,3,4,5 jednička mi přišla dost dlouhá a šestka je jen spořič paliva na delší trasu. Primárně je stroj určen pro jízdu sólo a tak jsem ani radši ve dvou nic nepokoušel.
Je dobře, že tenhle stroj je na světě. Sice 220 papouchů není málo, ale styl to má, zábava mu upřít nelze a výkony podává. Je to přesně to co mne baví. A myslím, že pro individualisty a ty, kteří se chtějí odlišit už teď je spousta doplňků, jak si ještě víc říci o pozornost okolí.