iXS HX145 nejvíc muziky za hubičku

Filip Tichý, foto: Jan Altner 27.6.2016

fotka

Tři slušné značkové helmy za necelé čtyři tisíce, to zní jako pohádka. A přece taková nabídka existuje. V sortimentu švýcarské značky iXS je modulární helma typu 3-v-1, která slušně plní požadavky na cestorvní, skútrovou i enduro přilbu, navíc s výsuvnou sluneční clonou. A navíc ještě jeden bonus.... ale ten prozradím až na konci.

Vyzkoušeli jsme helmu HX145 a udělala na nás hodně slušný dojem. Ideální přilba s kšiltem proti slunci i s plexisklem se skvěle hodí pro motocykly v kategorii silničně-cestovních endur 500-750 ccm, která je v současné době hodně populární. Majitel nového R1200GS v pořizovací ceně skoro půl milionu asi bude volit nějakou prestižnější přilbu, ale kdo se rozhoduje ke koupi například lehce ojeté Hondy NC700 či 750, tomu by mohla přesně tato helma vyhovovat.

HX145 a první pohled vypadá jako helma pro cestovní endura, navíc ale výsuvnou sluneční clonu. Hodně příjemný a komfortní prvek, který při jízdě proti slunci výrazně zvyšuje bezpečnost jízdy. Ale i tady platí, že vše má své výhody a nevýhody. Zabudování sluneční clony jde nutně na úkor síly absorpční vrstvy na čele, tedy na tom nejrizikovějším místě. Za mě ovšem musím říci, že většina mých helem výsuvnou sluneční clonu má. Ovládání clony posuvníkem na levou ruku jde lehce a výrobce iXS má s touto technologií dlouholeté zkušenosti, takže nehrozí například odírání clony o helmu nebo její zablokování.

Pokud vás čeká projížďka na sportovnějším typu motocyklu, stačí sundat horní kšilt a rázem máte integrálku. Pak ještě stisknout dvě tlačítka a sejmout bradovou část a máte přilbu na skútr do města. Bradová část je poměrně malá a plastové zámky s kovovými lůžky podle mne obstojí při přímém nárazu, což je ostatně hlavní úloha helem. Při nárazech z boku nebo následném kutálení se pak o bezpečnost starají hlavně dolů protažené lícní části. Zapínání na kovový zámek se zoubky odpovídá této kategorii.

Podívejme se na zpracování - na svoji cenovou kategorii nabízí HX 145 velmi dobrou kvalitu, všechny švy a spoje jsou precizní, pod podšívkou se skrývá vrstvený polystyren. Polstrování není přehnaně měkké, jak to u některých nejlevnějších přileb bývá, aby nalákaly zákazníka na prodejně úžasným pohodlím a po dvou měsících se vymačkaly a začaly plavat na hlavě. Materiál je samozřejmě ten nejlevnější, tedy vstřikovaný termoplast s trochu vyšší hmotností a nižší odolností než karbonové či sklolaminátové helmy, ale i tak je zárukou bezpečnosti.

Helma dobře drží na hlavě až do rychlosti 120 km/h, pak má kšilt u některých typů motorek tendenci se trochu kývat a na rychlé dálniční přesuny asi bude lepší ho sundat. Větrání je hodně velkoryse dimenzované a i ve vedrech cítíte po otevření průduchů příjemný chladivý průvan ve vlasech. Přilba se nám za hodně chladného počasí trochu mlžila, ale naštěstí pouze v oblasti před ústy, takže to nijak nebránilo ve výhledu. Možnost sundat si na dovolené bradovou část a jezdit třeba po pobřeží jen s otevřenou helmou je hodně příjemná, zvlášť pokud nosíte brýle a nemusíte je při každém nasazování helmy sundávat.

Závěrečný dojem je hodně příznivý. Za hodně atraktivní cenu nabízí HX 145 zajímavou kombinaci užitných vlastností. A jako bonus zmíněný na začátku prozradím fakt, že si ji lze objednat i ve svítivě žlutém Fluo provedení, díky kterému budete v provozu neřehlédnutelní a podstatně zvýšíte svoji bezpečnost!



Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2019 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o., supported by AmbitionPro, s.r.o.