Zamyšlení nad BMW Moto Vision NEXT 100

Filip Tichý, foto: BMW press 18.10.2016

fotka

Jaké budou motorky za 30-40 let? Na výstavě v Los Angeles se ukázala vize budoucnosti značky BMW Motorrad. Jezdí s bezemisním motorem, zvládne převzít kontrolu za řidiče, sama udrží rovnováhu, a to i po zastavení. Odpružení zajišťuje proměnlivý povrch pneumatik, místo řídítky zatáčí ohýbáním pružného rámu... Do jaké míry je tahle vize reálná?

Naši vizi vystihuje heslo „analogová zkušenost v digitálním věku“. Jízda na motocyklu je o úniku z každodenního stereotypu. Ve chvíli, kdy osedláte motorku, jste naprosto svobodní. Vaše motorka je váš Velký útěk, říká Edgar Heinrich, šéfdesignér BMW Motorrad. Za normálních okolností když vyvineme motocykl, hledíme tak pět až deset let dopředu. V tomto případě jsme se dívali o dost dál a tuto zkušenost považujeme za obzvláště vzrušující. Vidíme několik opravdu zajímavých perspektiv.

Motocykl budoucnosti BMW Moto Vision NEXT 100 podle BMW bude obsahovat řadu autonomních funkcí a například dokáže sám udržovat rovnováhu a volit optimální stopu, ale současně umožní jezdci dostatek volnosti, aby si mohl sám užít řízení a jízdu. Až ve chvíli, kdy hrozí nějaké nebezpečí, elektronika motocyklu zasáhne a upraví rychlost i bezpečnou trajektorii. Motocyklu nikdy nepadne na bok, neujedou mu kola, zůstane stát i po zastavení.

Když se podíváme na současný vývoj motocyklů, které stále více využívají gyroskopy a stabilizační elektroniku, možná taková budoucnost není ani příliš vzdálená. Když už dnes dokáží udržet rovnováhu například vozítka Segway, při současném vývoji elektroniky a zapojení stabilizačních setrvačníků by to mohly zvládat motocykly odhadem už za deset let? Problém není ani tak v přístrojích, dostatečně citlivé gyroskopy a rychlé setrvačníky pro zachování stability máme už dnes. Co je třeba ještě dohnat, je rychlost počítačů a hlavně software, který bude dostatečně rychle propočítávat pohybové momenty a potřebnou míru korekcí.

Černý nosný trojúhelníkový rám, bílé linky a klasický tvar motoru boxer jsou záměrným odkazem na vůbec první motocykl BMW R32, který vznikl v roce 1923. Tvar pohonné jednotky je inspirovaný motorem boxer s protilehlými písty, bezemisní jednotka se po rozjezdu vysune do stran a kromě lepšího chlazení zlepší aerodynamiku.

Pohonná jednotka určitě nebude klasický spalovací motor, jak jej známe dnes, ale pravděpodobně to nebude ani elektromotor – fyzikální zákony jsou totiž neúprosné a baterie nikdy nebudou mít takovou kapacitu, aby výkon u motocyklu plně kompenzoval jejich nutnou hmotnost. Mnohem pravděpodobnější je využití palivových článků, například kyslíko-vodíkových, které by se pro motocykly skvěle hodily.

BMW Motorrad Vision Next 100 působí při pohledu z boku jako „naháč“, s odpovídající ergonomií a sedlem jako u roadsteru. Povrch je pokrytý matným černým textilem, pružný rám pomáhá zatáčet bez spojek a kloubů, jak je známe v současnosti. Stačí jen pohnout řídítky a dojde ke změně tvaru rámu a zatočení motocyklu. Je něco takového v budoucnosti opravdu možné? V dnešní době se všichni výrobci snaží vyrobit co nejtužší rám a nejstabilnější geometrii. S nástupem ovládání stability pomocí gyroskopů se ale celá konstrukce motocyklu radikálně změní a je možné doslova všechno. I to, že motocykl nepojede vždy oběma koly v jedné stopě, pak bude "řízení rámem" opravdu možné a užitečné.

Odpružení mají na starost pneumatiky, variabilní běhoun se bude aktivně upravovat tak, aby vyhovoval podkladu a v každé jízdní situaci zajišťoval co nejlepší adhezi. I tady už jsou vidět první vlaštovky vývoje v tomto směru, když řada nových modelů už obsahuje aktivní elektronické odpružení, které průběžně upravuje svůj účinek. A pokud se elektronika dostane až pod povrch pneumatik, pak by opravdu pneumatické odpružení mohlo být výhodou proti současnému pružinovému.

Díky totální ochraně ze strany elektronických asistentů tato futuristická vize vůbec nepočítá s ochrannou přilbou, speciální oblek budoucnosti také nebude obsahovat žádné bezpečnostní prvky. Výbavu nahradí digitální informační štít s promítanými údaji a ovládáním pouhými pohyby očí. To podle BMW slibuje intenzivnější zážitek – lépe si vychutnáme zrychlení, vítr a přírodu i okolní svět. Zbývá jen dodat, že v budoucím světě podle BMW už asi nebudou čmeláci ani jiný létající hmyz, který v rychlostech nad 100 km umí v nechráněné tváři vyrýt docela bolestivou brázdu ;-) Ale kdo ví, třeba už za pár desítek let bude fungovat i nějaké silové pole, které odkloní vítr i hmyz a umožní nám opravdu jezdit bez přilby.



Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2019 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o., supported by AmbitionPro, s.r.o.